Koppeling Yamaha XTZ750

MikeXTZ750

MF'er
21 mrt 2022
82
35
Hallo,

Ik ben bezig met het reviseren van de koppeling. Het blijkt een veel voorkomend probleem dat de veren in de koppelingskorf breken.
Na de korf te demonteren kwam ik er achter dat er inderdaad een veer gebroken was, gelukkig missen er geen stukjes.
Waar ik me wel zorgen om maak is de verbindingspennen. Deze zijn alle 3 op exact de zelfde plek afgebroken.
Zou dit door de vorige eigenaar gedaan zijn in een poging deze pennen te verwijderen, of komt dit vaker voor?

Nu wil ik graag in het blok kijken of deze stukjes ergens aanwezig zijn, kan dit door enkel de karterpan te verwijderen? Of moet heel het blok dan uit elkaar?
Alvast voor de reacties.

Mvg,
Mike
WhatsApp Image 2022-03-26 at 11.07.25.jpeg
 
Ik heb dit nog niet eerder gezien.
Die afgebroken stukjes moeten in de korf liggen, die kunnen geen kant op. (zie link van bananenman1001)
Liggen ze daar niet dan heeft iemand ze er al uit gehaald en het zo laten zitten.

Wat zou kunnen is dat de veren aan de achterkant gebroken zijn.
Waarschijnlijk (afhankelijk van het bouwjaar) zitten er 3 dikke en 3 dunne veertjes.
Die dikke krijgen teveel krachten te verwerken waardoor ze breken en je blok in gaan.
Als er teveel speling ontstaat komen de krachten op de klinknagels waardoor die willen kantelen.

In het xtz750 topik staat een link naar een revisieset.
Misschien kan dutchdude ze nog leveren?
 
Hey mannen,

Bedankt voor de reacties. Ik kwam de lossen stukjes helaas niet tegen in de korf. Hopen dat de vorige eigenaar dit er al uit heeft gehaald. Mochten ze toch in het blok zijn gevallen zal dit dan in de carterpan liggen?
Het olie systeem zou hierdoor niet verstopt kunnen raken ofwel? Geloof dat de olie eerst door de filter gaat?
Ik ga de karterpan morgen er onderuit schroeven, zal jullie op de hoogte houden.

Ben in ieder geval blij dat ik de korf onder de loep heb genomen, hoop dat het niet al te laat is. '(
 
Olie wordt over het algemeen naar boven afgezogen en gaat dan inderdaad eerst door een zeefje en vervolgens door het filter. Daarnaast zit er op de carterplug een magneetje, waar dit soort dingen dan ook aan zouden blijven hangen.
Als de motor nog netjes draaide, schakelde en je geen verbrijzeld metaal/schilfers bent tegen gekomen tot nu toe, hoef je je niet druk te maken. Geen verkeerde keus om de pan er even onder vandaan te schroeven voor een gerust hart.
 
De de beweging tussen de korf en het tandwiel oefent op alledrie de nagels een moment uit, het zou afschuiving moeten zijn maar enige bewegingsruimte maakt daar een moment van, dan klopt het dat de koppen alledrie aan één kant afbreken en ook het beeld is daarmee in overeenstemming.
 
Heb de oliepan eraf gehaald en kwam de 3 afgebroken stukjes tegen, verder geen aluminium snippertjes of andere tekenen van schade aan het blok. Wat een geluk _O-:}

Koppelingskorf ondertussen voorzien van nieuwe veren, volgende week de verbindingspennen persen en dan rijden maar*O*

Als ik de verbindingspen installeer heb ik maar een aantal mm aan "vlees" is dit voldoende? (zie foto)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-03-31 at 00.10.14.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-31 at 00.10.14.jpeg
    168 KB · Weergaven: 21
  • WhatsApp Image 2022-03-31 at 00.10.20.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-31 at 00.10.20.jpeg
    142,2 KB · Weergaven: 19
Heb de oliepan eraf gehaald en kwam de 3 afgebroken stukjes tegen, verder geen aluminium snippertjes of andere tekenen van schade aan het blok. Wat een geluk _O-:}

Koppelingskorf ondertussen voorzien van nieuwe veren, volgende week de verbindingspennen persen en dan rijden maar*O*

Als ik de verbindingspen installeer heb ik maar een aantal mm aan "vlees" is dit voldoende? (zie foto)
Voor een normale constructie wel. En ik gok hier ook.
Locatie op de schroefdraad lijkt me niet verkeerd trouwens. En dan loeihard aandraaien op moment
.

Oeps, het zijn klinknagels zie ik nu?
 
Op de foto zie ik een klinkbusje liggen,
zijn het originele af fabriek of heb je ze zelf (laten ) maken.
zoja welk soort ( type )materiaal heb je gebruikt .
onderschat deze klinkverbinding niet
geef zelf de voorkeur van 60% klink gebied (van de dia meter klinknagel)
heb je ook nog een foto van oude klinkverbinding.
 
Op de foto zie ik een klinkbusje liggen,
zijn het originele af fabriek of heb je ze zelf (laten ) maken.
zoja welk soort ( type )materiaal heb je gebruikt .
onderschat deze klinkverbinding niet
geef zelf de voorkeur van 60% klink gebied (van de dia meter klinknagel)
heb je ook nog een foto van oude klinkverbinding.
Ik heb het setje van kedo (item 60360) wordt vaak gebruikt bij deze motoren, blijkt een goed setje te zijn. Wat bedoel je met klink gebied? De klinknagel is 8mm, bedoel je dat de klinknagel dan minimaal 4,8mm (60%) moet uitsteken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan