Koppeling zelfbouw

Krukasje

MF'er
27 aug 2009
203
0
Ergens in Nederland.. :)
Hallo Iedereen,

Ik ben bezig met een leuk zelfbouwprojectje....
Daarvor het ik een motorblok gekregen, en een losse versnellingsbak die wat aanpassingen moet ondergaan.
Het nadeel is wel dat de versnellingsbak geen koppeling heeft. Nu heb ik eraan gedacht on een V-snaar te spannen, maar dat zal weining succes hebben, want die loopt er constant af bij het loskomen op hoge toerentallen.

Is het misschien mogelijk om zelf een plaatkoppeling op de een of andere manier te maken? Of misschien het koppelingsdeel uit een motor slopen en op de een of andere manier passend maken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Andy :)
 
het zou een stuk makkelijker zijn, als je eerst uitlegt (bv met foto's) wat voor blok en wat voor versnellingsbak je hebt.
en vooral wat je precies van plan bent.
een losse koppeling is er niet.
ieder blok of versnellingbak of de combinatie daarvan heeft een eigen oplossing.
dus kom maar op met die foto's en je verhaal.
 
Foto's zijn er even niet. Ben momenteel even cameraloos.. :)
Maar is zal het proberen uit te leggen.

Het motorblok dat ik wil gaan gebruiken is een B&S V-Twin.
Deze heeft alleen de krukas aan de zijkant uitsteken. Daar moet ik dan de aandrijving op maken.
Daarnaast heb ik op de sloop ooit eens een versnellingsbak uit een zitmaaier kunnen halen.
Dan was eentje met glijlagers en deze had een vertraging.
Nu wil ik de twee assen die in de versnellingsbak liggen er uit halen, die fatsoenlijk lageren en dan in een nieuwe behuizing plaatsen.
Dan is verder geen probleem. Maar hoe ga ik die twee nu combineren?
Een V-snaar (gespannen) ertussen is instabiel, dus nu zal ik toch iets anders moeten verzinnen.
Ik dacht aan een plaatkoppeling, maar ik weet niet goed hoe ik dat zou moeten fabriceren.
En een flyclutch gaat wel het nodige piepen en kraken opleveren.. ;)

Andy :)
 
Laatst bewerkt:
Maar zit er niet teveel beweged spul in de bak van een gewone fiets?
Die van mij heeft nu alleen twee assen en een hefboompje onm van versnelling te veranderen.
Als er nog een kompleet shiftsysteem bij komt te zitten wordt het al iets moeilijker...

Andy :)
 
een bak van een motorfiets werkt erg eenvoudig.
ik zou zeggen verdiep je er eens in.
is makkelijker dan een koppeling tussen een blok en een bak die dat normaal niet hebben, te fabriceren.
 
Ja, ik weet dat ze simpel zijn. Twee asjes en dan is het meestal voorbij, maar ik bedoel ook nog wat er aan spul bij komt kijken om van versnellingen te veranderen.

Maar misschien is het ook wel makkelijker...
Ik ga wel eens opzoek naar een oude motorfiets...

Bedankt voor de tip,

Andy :)
 
harley gebruikt standaard een dubbele ketting als primaire, belt drives zijn allemaal aftermarket.

daarentegen zien beltdrives , zeker open drives, er een stuk gaver uit dan gesloten oliebadkettinkjes.

als je je eens in dat principe verdiept dan kun je zien hoe je de primaire overbrenging en koppeling kunt combineren.
 
Waarom niet een blok van een motor kopen, en daar alleen de versnellingsbak van gebruiken. Gewoon in de behuizing laten zitten, en dan waar normaal de krukas van de motor zich bevind een tandwiel oid op maken waar een ketting aan kan naar he b en s blokkie.
 
Wat hij nu aan het bouwen is? Nog steeds met het zelfde project bezig als vorig jaar..
Alleen was het van de winter veel te koud om in de schuur te zitten...
Nu het zomer is kom ik weer tot leven.
Ik zal binnenkort verder gaan met het chopperproject.. :)

Andy :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan