Koppeling.

jeffz

MF'er
28 mrt 2010
107
10
rotterdam
Hallo
Als ik mijn koppeling inknijp en dan het gas open ( revven ) dan ineens schiet de motor naar voren terwijl ik de koppeling ingeknepen heb. Iemand een idee wat dit kan zijn? Koppelingsplaten misschien vervangen?
Thanks alvast.
 
Je moet je koppelingsvloeistof vervangen.

Nu hoop ik dat je een kabel hebt en dus net zo veel aan mijn post hebt als ieder ander aan jouw openingspost.

Koppelingsplaten vervangen omdat ze aangrijpen?
 
Als je daar nou mee begonnen was....Bouwjaar? 10.000 of 100.000 km op de klok?
Koppelings vloeistof....
Bijna alle Honda's hebben een natte koppeling, en maar een deel hebben een hydraulisch bediende....
Begin met kijken of er genoeg, en schone, vloeistof in het reservoir van je hydraulische koppelingsbediening zit.
 
Het 1e wat in me opkwam was hydraulisch of kabel. Da's inmiddels duidelijk!
Als je daar nou mee begonnen was....Bouwjaar? 10.000 of 100.000 km op de klok?
Koppelings vloeistof....
Bijna alle Honda's hebben een natte koppeling, en maar een deel hebben een hydraulisch bediende....
Begin met kijken of er genoeg, en schone, vloeistof in het reservoir van je hydraulische koppelingsbediening zit.
Maakt natuurlijk geen bal uit of ie 10k of 100k heeft gelopen.
Mijn FZ heeft 2 ton (3 ton?) gelopen met hydro koppeling. Werkt (nog steeds) perfect!!
 
Als je daar nou mee begonnen was....Bouwjaar? 10.000 of 100.000 km op de klok?
Koppelings vloeistof....
Bijna alle Honda's hebben een natte koppeling, en maar een deel hebben een hydraulisch bediende....
Begin met kijken of er genoeg, en schone, vloeistof in het reservoir van je hydraulische koppelingsbediening zit.
Km stand is 33000. En is uit 2009. De vloeistof is nog helder van kleur. Idee om het een keer te vervangen na een jaar?
 
Je moet je koppelingsvloeistof vervangen.

Nu hoop ik dat je een kabel hebt en dus net zo veel aan mijn post hebt als ieder ander aan jouw openingspost.

Koppelingsplaten vervangen omdat ze aangrijpen?
Als een koppeling geen leuk leven heeft trekken de stalen platen weleens krom. Nou heb ik nog nooit gezien dat ze zo krom zijn dat de motor ook echt vooruit schiet als de hendel volledig ingeknepen is, maar voldoende krom dat de bak slecht gaat schakelen zeker wel.
 
Km stand is 33000. En is uit 2009. De vloeistof is nog helder van kleur. Idee om het een keer te vervangen na een jaar?
Vervangen hydro-olie/ ontluchten kan natuurlijk sowieso nooit kwaad.

Ik vervang mijn hydro-olie van de koppeling en voorrem ieder jaar. Achterrem gebruik ik bijna nooit, dus niet nodig.
Vooral bij de koppeling bemerk ik dat de bediening na vervanging olie aanmerkelijk soepeler gaat.
 
Hallo
Als ik mijn koppeling inknijp en dan het gas open ( revven ) dan ineens schiet de motor naar voren terwijl ik de koppeling ingeknepen heb. Iemand een idee wat dit kan zijn? Koppelingsplaten misschien vervangen?
Thanks alvast.

Revven is sowieso geen geweldige ervaring voor de motor en zeker niet als hij in de versnelling staat met ingeknepen koppeling.

De koppeling van een auto heeft een enkele plaat, die van de motorfiets heeft veel meer platen en als je ontkoppelt draait de helft van die platen en de andere helft staat stil. Maar er is altijd wel enige wrijving en als je dan gaat revven, naar pakweg 12000 rpm of nog meer, dan wordt de zaak heet, de platen zetten uit of trekken krom en dan grijpt de koppeling aan en als je echt pech hebt vliegt hij zo onder je reet vandaan en zie je hem solo de straat uitrijden. 🤩
 
Terug
Bovenaan Onderaan