Koppeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wutru

Rookie
25 mrt 2021
24
7
Ik heb een vraag over de koppeling van een honda cbr 125 r uit 2004.

Sinds 2 dagen geleden voelde ik een knapje bij de koppeling en sinds dien ontkoppelt hij niet meer. Vanaf toen heb de rechter carter kap eraf gehaalt om te kijken wat er aan de hand was (zie bijgevoegde bestanden). Ik zie niks geks voor de rest en heb gewoon de handleiding aangehouden. Hier staat voor de rest niks in over hoe die uberhaupt ontkoppelt. Hoe ontkoppelt deze motor en wat kan ik aan mijn probleem doen? Iemand enig idee???
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210326-083903_Video Player.jpg
    Screenshot_20210326-083903_Video Player.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 35
  • Screenshot_20210326-083928_Video Player.jpg
    Screenshot_20210326-083928_Video Player.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 37
Dus was het nou uiteindelijk alleen de kabel waarvan de schroeftonnetjes verschoven waren?

Je noemt een speling op het koppelingshandel van 20-30mm. Beschrijft het werkplaatshandboek ook waar je deze speling moet meten?

Gebruikelijk is 3mm achter het scharnierpunt. In dit stukje tekst wordt de gebruikelijke manier van speling meten mooi uitgelegd bij punt 01 en punt 05.
 
Heb gister tot in de laatste uurjtes alles afgemaakt. Eerste keer sloeg die af. En tweede keer pakte die hem! Bedankt allemaal voor hulp!
Mooizo!

Denk dat in eerste instantie het schroeftonnetje verschoven was waardoor de motor niet meer ontkoppelde. Na montage van nieuwe kabel, ontkoppelde hij nog steeds niet wat betekende dat platen plakte. Na starten van motor is dat losgekomen door met ingetrokken koppeling de motor in versnelling te stampen.
 
Je kunt dat voorkomen.
1. Andere olie gebruiken. (probeer iets van putoline met nano technologie, allemaal verkooppraat, maar het werkt wel)
2. Voordat je de motor start, 1e versnelling inschakelen, en de motor met ingetrokken koppeling even een paar keer voor- en achteruit bewegen/duwen/trekken totdat je de koppeling los voelt komen.
 
Plakkende platen klink aannemelijk

Al geprobeerd een stukje mee te rijden? Dan komen ze meestal wel los (wegrijden met aanloopje, en in zijn 1 schakelen)
Als je platen echt plakken moet je hem eigenlijk even starten op de bok of op de paddockstand. In de 1 zetten en dan de achterrem intrappen terwijl je wat gas geeft. Komt het wat subtieler los.

Het is nu wel zo dat elke eerste keer dat ik hem opstart. Hij de eerste afslaat door die koppelingsplaten. Kan dit kwaad??
Zou het kunnen dat elke keer gewoon de platen blijven plakken en los moeten komen?
 
Als je platen echt plakken moet je hem eigenlijk even starten op de bok of op de paddockstand. In de 1 zetten en dan de achterrem intrappen terwijl je wat gas geeft. Komt het wat subtieler los.
ik heb zo wel eens een motor door de werkplaats gelanceerd zien worden })
 
Ik zou toch nog een keer de olie vervangen.
Voorschreven wordt:

Pagina 3-13:
JASO T 903 standard: MA
Viscosity: SAE 10W-3

Er gaat 1,3L in, dus je hebt aan twee flessen genoeg.

Hier het goedkoopst: Putoline Motorolie Vol-Synthetisch N-Tech® Pro R+ 10W-30 1L | Boonstra Parts
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan