Koppelinghendel ontkoppelt niet helemaal (lijkt)

Kimi

Die hard MF'er
22 feb 2004
961
18
DRIEHUIS NH
Goedemorgen allen, ik heb een vraagje voor jullie op deze mooie zondag ochtend (rijweer).
Mijn vriendin heeft sinds kort een 2015 Speed Triple R en gisteren hebben we een rit gemaakt en aan het einde van de rit ging het schakelen mega zwaar, dwz ik kon bijna niet versnellingen wisselen met een stilstaande motor en moest echt heel veel kracht zetten op de hendel.
Ook leek er een lichte geur te zijn van een koppeling die het verbranden was.

Ik had toen de triple op een motorsteun gezet en gestart met de fiets in zn 1e versnelling en de koppeling volledig ingetrokken. Het achterwiel draaide met een hoge snelheid en op het display stond 20km/h. Het wiel was niet te stoppen zonder de achterrem te gebruiken.
Naar mijn idee ontkoppelt de hendel dus niet helemaal want op mijn eigen triple uit 2009 draait het wiel slechts heel lichtjes in dezelfde situatie en kan ik het wiel stoppen door er een vinger op te leggen.

Ik heb toen naar de koppelingskabel gekeken en die was met de koppeling helemaal los net aan slap en heeft de 2-3 mm speling op de hendel.
Maar omdat ik wilde testen heb ik de kabel strakker gezet totdat het wiel bijna niet meer draaide met een ingetrokken handel.
Schakelen ging vanaf dat moment met een stilstaande motor ook een stuk makkelijker (bij rijden ging dat sowieso soepel, maar bij een verkeerslicht of bij een tijdje stationair lopen was het zwaar).
Nu zit er echter wel continu spanning op de kabel en dat lijkt me dus niet ok toch?

Wat mij ook opvalt, maar dat kan natuurlijk ook het verschil in motorfiets zijn, is dat de overbrugging van de koppelingskabel aan de kant van de versnellingsbak (daar is nauwkeuriger te meten) bij de triple van mijn vriendin 7mm is terwijl op mijn fiets de afstand 14mm is.

Zou et kunnen dat de hendel die erop zit te weinig overbruggen tot stand kan brengen? vandaag de 7 ipv 14 mm ?
En dat de fiets, zoals ik hem nu heb ingesteld, juist weer niet genoeg kan koppelen (dus slipt)?

Ik hoop dat jullie ons hier verder in kunnen helpen.
 
als het een oude kabel is: kan het zijn dat de teflon binnenmantel weg is en door de RVS ommanteling aan het vreten is, of zelfs er doorheen is gegaan. Dan schuurt de kabel langs metaal... dat is stroef. Dat betekent ook, dat de kabel heel snel gaat breken. Als dit het geval is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan