Koppelings hendel terug buigen

Do-it

Die hard MF'er
14 nov 2009
534
17
Motor is omgevallen en hendel is verbogen.
Tips om terug te buigen zonder breken?
Bv warm maken (hoe heet?)
 
En je hebt gegoten en gesmede hendels,dat ziet er hetzelfde uit maar maakt een heel groot verschil.
Bij een goede originele is de kans groter dat hij gesmeed is,en dan is de kans ook veel groter dat je die probleemloos kan terug buigen.
Een goedkoper imitatie exemplaar is meestal gegoten zal heel gemakkelijk breken.
 
Die hendel is bij de val koud verbogen en niet gebroken. Rustig terug buigen kan. Ik heb zelf zo'n hendel koud terug gebogen door het scharnierpunt in een bankschroef te klemmen en met een bahco weer terug te buigen in de oorspronkelijke vorm.
 
Ik denk dat het metaal van het tikken met een hamer sterker word.
Dat doet een smid ook. De moleculen in elkaar slaan.

Kijk maar eens een filmpje van iemand die ouderwetse zwaarden of samurai smeed.
Verschillende lagen staal worden verhit en in elkaar gerost.
Het begint met veel materiaal en word steeds kleiner in elkaar genept spul.

Loeisterk, en bijna onverwoestbaar toen men over ging op legeringen.
Genept spul? _O-
 
En je hebt gegoten en gesmede hendels,dat ziet er hetzelfde uit maar maakt een heel groot verschil.
Bij een goede originele is de kans groter dat hij gesmeed is,en dan is de kans ook veel groter dat je die probleemloos kan terug buigen.
Een goedkoper imitatie exemplaar is meestal gegoten zal heel gemakkelijk breken.
Dat is ook mijn ervaring,als een handle of versnellingspook bv krom is,dan voel je meteen of het gaat lukken of niet.Heb wel alu versnellingspook teruggebogen die 90 gr verdraaid was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan