Koppelings Issues

Bono©

MF veteraan
28 nov 2004
11.885
0
Al sinds het begin dat ik m'n GSXR heb doet de koppeling enigzins vreemd.
Bij wegrijden lijkt ie te kleven en loopt nogal zwaar van z'n plek, om vervolgens bij ongeveer 5000tpm in 1 door te schieten en normaal verder te gaan.
Daarnaast is het als ie gewoon uitstaat met een koude motor niet mogelijk om m'n achterwiel te draaien als ie in de versnelling staat. En met de koppeling ingetrokken.
Mijn inziens zou dit wel moeten kunnen, niet superlicht maar wel draaien.

Nu heb ik het allemaal uit elkaar gehad en niet echt iets abnormaals kunnen ontdekken. Wat wel opmerkelijk was is dat als ie in de versnelling staat en met ingetrokken koppeling wel het wiel wil draaien als de platen droog zijn. Dus zonder olie er tussen.
Nadat ik er olie tussen gesmeerd had kleefde die weer als vanouds en was er geen beweging in te krijgen.

Nou heb ik zelf het vermoeden dat het waarschijnlijk kromme platen zijn. Maar een gehele set nieuwe is nogal prijzig dus wou eerst de meningen van wat anderen graag weten. :)
 
Heb eens geprobeerd met de centrale moer wat losser op de as te zetten maar het maakt weinig verschil. Zelfs met voelbare speling maakte het nog geen verschil.
Na wat beter kijken naar de platen en vooral voelen kleven ze behoorlijk mijn inziens. Een pak van elke keer 4 á 5 platen die aan elkaar blijven zitten.

Misschien is je drukstift niet meer ok
Die is nog wel goed, zie de drukplaat ver genoeg uitkomen als ik de koppeling inknijp.
 
Is een Olie probleem.

Waarschijnlijk gebruik je een minerale olie. Type SF ???
Ga over op een half syntheet. type SH of SL.

WEL MET MA AANDUIDING !!!!!!
Inderdaad olie was bij mij ook het eerste waar ik aan dacht. Maar een minerale olie in een moderne Supersport gooien dat zou ik nou net niet doen. Dat het soms in klassiekers gaat dat is logisch maar in een moderne fiets. Gaat vanzelfsprekend goede vol-syntheet in.

Aldi olie erin gedaan??
:Z
 
Nieuwe ontwikkeling, soort van. :P

Als ik hem in de versnelling zet en de koppeling ingetrokken heb is het ontzettend moeilijk om het achterwiel gedraaid te krijgen. Gewoon geen beweging in te krijgen. Lijkt me dat dat niet zo hoort.
Nu heb ik alle platen en de kooi schoon gemaakt dus olievrij. En dan wil het beduidend makkelijker draaien.

Smeer je er weer olie tussen (de platen) dan gaat het weer ontzettend moeilijk.
 
Nieuwe ontwikkeling, soort van. :P

Als ik hem in de versnelling zet en de koppeling ingetrokken heb is het ontzettend moeilijk om het achterwiel gedraaid te krijgen. Gewoon geen beweging in te krijgen. Lijkt me dat dat niet zo hoort.
Nu heb ik alle platen en de kooi schoon gemaakt dus olievrij. En dan wil het beduidend makkelijker draaien.

Smeer je er weer olie tussen (de platen) dan gaat het weer ontzettend moeilijk.

Is het pakket niet gewoon te dik? (imitatie koppelingsplaten toevallig, of één of meer te dikke staalplaat?)
En heb je de staalplaten ook gecontroleerd op rechtheid? (met een stalen rei of een glasplaat en voelermaten bijvoorbeeld?)
Was je druklager nog goed?
 
Is het pakket niet gewoon te dik? (imitatie koppelingsplaten toevallig, of één of meer te dikke staalplaat?)
En heb je de staalplaten ook gecontroleerd op rechtheid? (met een stalen rei of een glasplaat en voelermaten bijvoorbeeld?)
Was je druklager nog goed?
Tussenplaten waren inderdaad te dik. Ipv 7 van 1,6mm en 1 van 2mm zaten er 8 van 2mm in. Hierdoor doet de drukplaat wat vreemd en krijg je vage reacties.
Heb nieuwe tussenplaten besteld en ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

Druklager en rechtheid zit wel goed, had ik al eerder gecontroleerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan