Koppelings slipt na vervangen van APRILIA RSV mille uit 2000

aprilia_racer

Die hard MF'er
9 sep 2004
299
4
Wijchen
Hallo,

Ik weet dat er vele olie topics zijn maar dit is denk ik een vrij specifieke vraag.
Ik heb vorige week zaterdag een aprilia RSV mille gekocht uit 2000.

Deze ben ik nu een grote beurt aan het geven en had vandaag vast de olie en Oliefilter vervangen.
Zowel bij castrol op de site als bij kroonolie en beiden geven aan 15w50 vol synthetisch.
Dus netjes kroonolie besteld, expulsa RR.

Deze erin gedaan en even een rondje ging goed. Vervolgens wat verder gereden en nu begint de koppeling te slippen.
Nu zit er iets teveel olie in maar lijkt me sterk dat dit de oorzaak is???

Mijn vraag nu, wat zijn de opties?
- olie eruit en toch met half Syn. Gaan rijden?
- mogelijk de koppelingsplaten vervangen en deze olie erin laten zitten.

Of moet ik nu inmiddels beiden al vervangen omdat ik de platen gesloopt heb. Heb 2 keer gevoeld dat de koppeling slipte en vervolgens heel rustig naar huis gereden. Slipt alleen bij veel vermogen bij rustig rijden niks aan de hand. Heb nu circa 40 km met deze olie gereden.

Ben benieuwd en hartelijk dank alvast weer.
 
Ik ben inmiddels weer een stapje verder en heb de koppeling toch maar uit elkaar gehaald.

Nu blijkt dat zowel de veren als de frixieplaten onder het minimum zitten en deze dus vervangen moeten worden.

Maar wat ga ik dan nu doen?
De kroon expulsa rr 15w50 olie laten zitten. Of ga ik hiermee ook de nieuwe platen meteen slopen en zal er toch andere olie in moeten?
 
Ik ben inmiddels weer een stapje verder en heb de koppeling toch maar uit elkaar gehaald.

Nu blijkt dat zowel de veren als de frixieplaten onder het minimum zitten en deze dus vervangen moeten worden.

Maar wat ga ik dan nu doen?
De kroon expulsa rr 15w50 olie laten zitten. Of ga ik hiermee ook de nieuwe platen meteen slopen en zal er toch andere olie in moeten?

Gewoon de originele olie er in doen die er volgens de specificaties er in hoort
 
Ik ben inmiddels weer een stapje verder en heb de koppeling toch maar uit elkaar gehaald.

Nu blijkt dat zowel de veren als de frixieplaten onder het minimum zitten en deze dus vervangen moeten worden.

Maar wat ga ik dan nu doen?
De kroon expulsa rr 15w50 olie laten zitten. Of ga ik hiermee ook de nieuwe platen meteen slopen en zal er toch andere olie in moeten?
Je gaat nieuwe platen en veren monteren, en afvullen met echt goede motorfietsolie.

Naast Motul is bijv Motorex een prima merk. Laat de Kroon olie achterwege.
 
Ik ben inmiddels weer een stapje verder en heb de koppeling toch maar uit elkaar gehaald.

Nu blijkt dat zowel de veren als de frixieplaten onder het minimum zitten en deze dus vervangen moeten worden.

Maar wat ga ik dan nu doen?
De kroon expulsa rr 15w50 olie laten zitten. Of ga ik hiermee ook de nieuwe platen meteen slopen en zal er toch andere olie in moeten?

Verbasend, maar een mooi moment om de barnett set te bestellen.
Die zou ook minder gevoelig moeten zijn voor het type olie.

Meer info kun je denk ik het best vinden op het ARA forum.
 
Inmiddels contact gehad met kroonolie Nederland. Deze hebben al een reactie gegeven en leveren keurige service. Ze gaan namelijk de aangekochte olie vergoeden.

Nu mijn volgende vraag.
Ik wil voor de motul 7100 gaan nu
Maar de 15w50 welke wordt opgegeven kan ik kopen voor 60 euro.

En de 10w60 kan ik eventueel via Duitsland kopen voor slechts 40 euro.

Wat is dan nu een verstandige keuze.
Iemand?

Heb trouwens ook nieuwe veren en platen besteld maar wel gewoon van een standaard merk en niet de genoemde platen. Voor die 2 a 3 keer per jaar dat ik op het circuit rijd zal dat wel goedkomen neem ik aan.
 
Inmiddels contact gehad met kroonolie Nederland. Deze hebben al een reactie gegeven en leveren keurige service. Ze gaan namelijk de aangekochte olie vergoeden.

Nu mijn volgende vraag.
Ik wil voor de motul 7100 gaan nu
Maar de 15w50 welke wordt opgegeven kan ik kopen voor 60 euro.

En de 10w60 kan ik eventueel via Duitsland kopen voor slechts 40 euro.

Wat is dan nu een verstandige keuze.
Iemand?

Heb trouwens ook nieuwe veren en platen besteld maar wel gewoon van een standaard merk en niet de genoemde platen. Voor die 2 a 3 keer per jaar dat ik op het circuit rijd zal dat wel goedkomen neem ik aan.
10W60 lijkt me goed voor het circuit, snel op temperatuur en goed bestand tegen hoge temperaturen.
 
Dan gebruik je lekker olijfolie joh. Als het toch allemaal geen zak uitmaakt. :?

Echt hoor. 15w50 is voorgeschreven en goed beschikbaar tegen redelijke prijzen. Alleen als je heeeeel goede redenen hebt pak je wat anders. Dit behoeft toch geen oeverloze discussie?
:W
 
15w50 is voorgeschreven.
Waarom zou je daarvan afwijken?

Toch niet om die 20 euro's neem ik aan?


MOTUL 15W50 5100 4T MA2 4 Liter

36 euro

15w50 werd voorgeschreven in het instructie boek 15 jaar terug.
Denk jij dat de olie ontwikkeling heeft stil gestaan?

10w60 is een modernere olie dan een 15w50 en zonder meer te gebruiken ipv 15w50.
Volgens jou redenatie zou ik in mijn MV agusta uit "76 nog steeds een monograde moeten gooien, want dat zegt het instructieboek.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt dus wel degelijk zoiets als te goeie olie, koppelingsplaten, maar ook synchro's bij auto's bijvoorbeeld kunnen hier last van krijgen en zelfs voor verhoogde slijtage of zelfs schade zorgen.

TS heeft het zelf ondervonden, platen en veren misschien op het randje, maar met voor geschreven olie nog geen probleem, andere olie en de boel slipt door. Vraag rest dan waren de platen voor de wissel voor of over dat randje...

Een beetje benzine of water in de olie verdampt meestal wel weer als de boel een keer op bedrijfstemperatuur is geweest. Auto's met oliekoelers hebben daar ook nog al eens last van, omdat de boel niet voldoende warm wordt.
 
Ja vanuit kroon-olie hebben de aankoopprijs volledig vergoed. Hadden inderdaad ook gevraagd om een monster maar ik had de olie alweer afgetapt en bij de andere oude olie gegooid dus dat ging niet meer. Ondanks dat toch de olie vergoed gekregen.

Heb nu gekozen voor Motul 7100.
Zit er nog niet in maar ik mag aannemen dat dit goed is.
 
Heb excact hetzelfde gehad maar dan met putoline. Daar kreeg ik alleen ipv geld terug een heel dik cross onderhoudspakket als kado (meer waarde dan de aangekochte olie). Wel wilde ze de afgetapte olie weer hebben voor onderzoek.


Grappig te weten en ook nooit geweten dat oliebedrijven dat deden.Heb je later ooit een terugkoppeling ervan gehad ? Of bleef die uitkomst geheim ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan