Koppelingsdeksel vervangen, waar op letten ?

Fietsie

Die hard MF'er
14 aug 2003
446
121
Ergens in de buurt van Joure
Ik heb natuurlijk niet goed opgelet bij de aanschaf van mijn antieke GTR1000; er blijkt een scheurtje in het koppelingsdeksel te zitten wat met een beetje zwarte troep was afgedekt... Net op een punt achter de kuip waar je het slecht ziet..

Nu heb ik al een 2ehands deksel op de kop getikt; zijn er zaken waar ik op moet letten bij de montage ?
Kan ik de pakking gewoon herbruiken (met een beetje extra vloeibare pakking) ?

Mvrgr, Martijn
 
nieuwe pakking bestellen, pasvlakken goed reinigen, pakking beetje inoliën en het deksel kruiselings vastschroeven met eenzelfde kracht. vloeibare pakking is imo een beetje prutswerk, zeker bij zoiets makkelijk (en goedkoop) als voor een koppelingsdeksel.
 
Als die oude pakking nog in orde is, zou ik hem rustig nog een keer gebruiken. Zo goedkoop zijn die dingen nu ook weer niet. Maak alles goed schoon (ook de oude pakking natuurlijk) en ontvet de pasvlakken. Smeer dan de pakking met weinig vloeibare pakking in en let bij het monteren op het goede aandraaimoment. (de pakking van het koppelingsdeksel van mijn RD heb ik al 3 keer opnieuw gebruikt)

groeten,

Harris
 
Bwoa, op louis.de vind ik koppelingspakkingen tot 6.95€... Niet echt duur vind ik. Zijn geen originele weliswaar, maar qua pakkingen heb ik geen klagen van imitatie. O-ringen en keerringen daarentegen bestel ik wel origineel.

Maar idd als je het toch met vloeibare pakking wil doen, goed ontvetten en alles goed reinigen.
Aandraaimoment (als je de bschikking hebt over een momentsleutel) in geval van 6mm-bouten is 10-12Nm als ik me niet vergis.
 
Ik ben helaas maandag naar Louis in Bremen geweest... als ik het toen geweten had dan had ik die pakken meteen meegenomen maar ja...
(Viel me trouwens tegen qua grootte, als je je zaak "Mega" noemt dan verwacht ik toch wat meer ...)

Ik ga gewoon supervoorzichtig het oude deksel verwijderen in de hoop dat ik de pakking heel houd....

In mijn sleuelhandboek wat ik bij de machine heb staan de juiste aanhaalmomenten; ik moet alleen nog even een flesje locktite halen voor de voorste boutjes (staat in de manual)
 
6,95 is inderdaad goedkoop. Ikzelf neem voor mijn Yamaha alleen originele pakkingen omdat ik met imitatie geen goede ervaring heb (koppakking eruitgevlogen ondanks goede moment). De originele Yamahapakkingen lijken wat sterker te zijn, maar kosten voor het koppelingsdeksel van mijn RD dan ook ca. 28 Euro.

Zonder momentsleutel draai ik geen enkele schroef vast, mijn RD heeft veel kleine aandraaimomenten, ik wil niets kapotdraaien.

groeten, Harris
 
Zou gewoon een nieuwe kopen , er zijn tenslotte nog meer winkels.
Beter dan eerst lopen knoeien en dan later weer de boel uit elkaar halen om er dan alsnog een nieuwe pakking in te doen.

Groetjes en suc6
 
Nou ik heb de "nieuwe" deksel gehaald.
Op de explosietekening in de service manual staat het ding getekend als een enkel deel maar het blijkt dus een koppelingsdeksel uit 3 delen te zijn:

- het werkelijke deksel (met vanalles binnenin)
- een sierplaatje
- een laagje rubber met een randje rond het sierplaatje

De scheur zat dus in de sierplaat en niet door het deksel heen; ik ga nu proberen om van mijn "nieuwe" koppelingsdeksel deze sierplaat los te maken (al ziet het er naar uit dat dit niet makkelijk is; zit met zo'n vervelend rond veerplaatje vast).

Ondertussen ook de 16 kleppen gesteld (met dank aan mijn zelf altijd ijverig aan zijn chevrolet V6 sleutelende schoonvader) , olie en oliefilter vervangen (kwam een soort bitumen uit...), nieuwe bougies geplaatst (de oude waren nog netjes) en de speling op de gashendel opgelost.

Volgende week de cardan olie er maar eens even uit en het weekend daarop zijn de voorremmen aan de beurt..... Blijft leuk; zelf sleutelen :) Is ook het enige wat kan met dit butweer :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan