Koppelingshendel zonder spanning (zie video)

Bloop

MF'er
24 sep 2019
180
50
  • Merk: Kawasaki
  • Type: GPX600R
  • Bouwjaar:1986
  • Kmstand: 75000
  • Probleem: Geen spanning op koppelingshendel
  • Wanneer is het probleem ontstaan: Olie ververst
  • Wat is er al aan gedaan:
Hoi motor vrienden,
Ik heb mijn GPX600R een paar maanden niet gebruikt.
Hij lekte in november wat olie bij de aftapplug.
Ik heb deze er toen uitgehaald en leeg laten lopen
Ik heb vandaag de filter en plug ververst en nieuwe olie ingedaan.
Starten en lopen, geen probleem.

Maar nu bleek er geen spanning op de koppelingshendel (als dat ding zo heet) te staan.
De kabel gaat van de linker handvat hendel naar de koppeling aan de rechterzijde van de motor.
Ik heb geconstateerd dat deze mooi vrij loopt.
Toen keek ik naar het hendeltje waar de kabel op uitkomt. Dit is de hendel die de koppeling bedient.
Hier bleek geen weerstand/spanning op te staan.
Volgens mij hoort deze naar links (zie video) te staan en als je aan de kabel trekt dan moet deze naar rechts schuiven en bij het loslaten weer naar links veren.
Dit doet hij dus niet. Deze " veert" niet.
Ik heb het gefilmd. Ik doe vast iets heel stoms daar ik hier helemaal niet aan gezeten heb, Ik heb de motor ook gewoon rijdend weggezet.

Wie kan deze hobbyklusser op weg helpen?

Alvast bedankt!

PS, film wil niet uploaden, weet niet waarom. Hierbij een foto.
 

Bijlagen

  • IMG_4240.PNG
    IMG_4240.PNG
    376,6 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Ziet er naar uit dat het mechanisme in de koppelingsdeksel vast zit.
Wat je kan proberen is van buiten af inspuiten met een kruipolie en met een tang de koppeling hevel heen en weer bewegen.
Anders wordt het de koppelingsdeksel los maken
 
Ziet er naar uit dat het mechanisme in de koppelingsdeksel vast zit.
Wat je kan proberen is van buiten af inspuiten met een kruipolie en met een tang de koppeling hevel heen en weer bewegen.
Anders wordt het de koppelingsdeksel los maken
Dank je voor je reactie.
Kan het komen doordat er 3 maanden geen olie in heeft gezeten, ook al heeft ie alleen stil gestaan? Als ik m heen en weer draai dan voel ik ook helemaal geen weerstand.
 
Zit het oliepeilglas onder het koppelingsdeksel? Zo ja, als daar geen olie meer in te zien is kan het deksel eraf zonder al te veel olieverlies. Bij een van mijn motoren lukte dit door hem op de zijstandaard te zetten en een plankje van 3cm onder het achterwiel te leggen. Ik weet niet of dat bij een GPX600 ook kan. Zorg wel dat je motor nog stevig staat als je zoiets probeert.

Kans is wel groot dat je een nieuwe pakking nodig hebt. Die pakking zit tussen het blok en het deksel.
 
Koppelingsplaten willen wel eens plakken als er geen olie in het blok heeft gezeten.... de Motor staat nu in zn vrij, anders had je hem niet kunnen starten met twee wielen op de grond. Kun je je achterwiel van de grond krijgen? Dan eens in zn 1ste versnelling en motor starten. Heel voorzichtig beetje gas en weer los of eens een beetje achterrem bedienen. Dan komt er kracht op de koppeling en schiet hij misschien los. Als ze zijn blijven plakken zijn je koppelingsveertjes trouwens niet meer zo sterk als ze zouden moeten zijn denk ik.

Voorzichtig met een draaiend wiel van de grond, kan een beetje waggelen bij gasgeven.

Als dit niet helpt moet inderdaad je koppelingsdeksel eraf om verder te kijken....
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Even een heel simpele vraag naar jou toe
de koppelingskabel haakt niet in het mechanisme op de foto
heb jij dat gedaan?
zo nee, dan is het kwestie van de kabel in de arm te haken
 
Koppelingsplaten willen wel eens plakken als er geen olie in het blok heeft gezeten.... de Motor staat nu in zn vrij, anders had je hem niet kunnen starten met twee wielen op de grond. Kun je je achterwiel van de grond krijgen? Dan eens in zn 1ste versnelling en motor starten. Heel voorzichtig beetje gas en weer los of eens een beetje achterrem bedienen. Dan komt er kracht op de koppeling en schiet hij misschien los. Als ze zijn blijven plakken zijn je koppelingsveertjes trouwens niet meer zo sterk als ze zouden moeten zijn denk ik.

Voorzichtig met een draaiend wiel van de grond, kan een beetje waggelen bij gasgeven.

Als dit niet helpt moet inderdaad je koppelingsdeksel eraf om verder te kijken....
Goeie tip! Thanks!
 
Goeie tip! Thanks!
niet echt.
als ik je probleem goed begrijp werkt de hevel aan de koppeling, alleen voel je geen druk in je hendel ? die druk komt van de koppelingsveren en wil dus zeggen dat je de koppeling zelf niet bediend. en als de koppeling niet bediend wordt is het 100% normaal dat je platen nog vast zitten.
het probleem zit dan tussen de hevel 13102 en de drukveerplaar 13187 waarbij trekstift 46102 via lager 92045 de plaat weg duwt van de koppeling.
 
Denk het gevonden te hebben.
Heb de deksel eraf gehaald en gecontroleerd. De platen zitten allemaal keurig los.
Na alles alles nagelopen te hebben kwam er nog steeds geen beweging in de plaat.
Deksel er weer op en met de hevel lopen spelen en volgens mij schoot er iets "los" waardoor er weer spanning op staat en de koppeling weer lijkt te werken.
Eerst even een nieuwe pakking bestellen en volgende week monteren om te testen maar ik geloof dat alles weer werkt.
Bedankt voor het meedenken allen. Wederom ;)

Zo leren we iedere keer weer een beetje bij.
 
Je haalde het deksel eraf, en toen zaten de platen al los? Zonder iets anders te doen?
Haha nee hoor. Moest eerst de plaat met veren verwijderen. Sorry voor de verwarring.
Denk dat ik wel meteen een nieuw setje veren bestel. Want heb wel weinig beweging dus die lijken ook wel wat op na al die jaren
 
De veren bepalen de hoeveelheid beweging niet.
Meten is weten, alleen gericht vervangen, tenzij je voor preventief onderhoud gaat, dan alles vervangen.

Als het toch los is zou ik op zijn minst alles meten. Wel in de juiste volgorde neerleggen en terugzetten. Niet ingewikkeld, wel cruciaal :)

De 1e plaat die je los haalt zit een tandje verschoven t.o.v. de rest.
 
De veren bepalen de hoeveelheid beweging niet.
Meten is weten, alleen gericht vervangen, tenzij je voor preventief onderhoud gaat, dan alles vervangen.

Als het toch los is zou ik op zijn minst alles meten. Wel in de juiste volgorde neerleggen en terugzetten. Niet ingewikkeld, wel cruciaal :)

De 1e plaat die je los haalt zit een tandje verschoven t.o.v. de rest.



Had ze even nagekeken of ze allemaal los zaten idd. En alles op dezelfde plek en volgorde weer terug gezet.

Jij zou de veren niet vervangen?
De koppeling werkt nu gewoon dus wilde er verder niet veel aan doen.
Alleen de ruimte in mijn koppelingskabel bevalt me niet. Ik moet de moeren op de kabel maximaal uitdraaien en dan komt de hendel op mijn stuur "net" niet tegen mijn handvat bij het schakelen.
Ik had de indruk dat de hevel op de koppeling toch iets verder naar achteren (naar links als je op de foto kijkt) hoort te staan waardoor je meer kabellengte nodig hebt en ik deze dus weer iets kan indraaien.
Ik dacht dus dat nieuwe veren de hevel op de koppeling verder naar achteren zou drukken. Maar dat zie ik verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Had ze even nagekeken of ze allemaal los zaten idd. En alles op dezelfde plek en volgorde weer terug gezet.

Jij zou de veren niet vervangen?
De koppeling werkt nu gewoon dus wilde er verder niet veel aan doen.
Alleen de ruimte in mijn koppelingskabel bevalt me niet. Ik moet de moeren op de kabel maximaal uitdraaien en dan komt de hendel op mijn stuur "net" niet tegen mijn handvat bij het schakelen.
Ik had de indruk dat de hevel op de koppeling toch iets verder naar achteren (naar links als je op de foto kijkt) hoort te staan waardoor je meer kabellengte nodig hebt en ik deze dus weer iets kan indraaien.
Ik dacht dus dat nieuwe veren de hevel op de koppeling verder naar achteren zou drukken. Maar dat zie ik verkeerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan