Koppelingshendel zonder spanning (zie video)

Bloop

MF'er
24 sep 2019
180
50
  • Merk: Kawasaki
  • Type: GPX600R
  • Bouwjaar:1986
  • Kmstand: 75000
  • Probleem: Geen spanning op koppelingshendel
  • Wanneer is het probleem ontstaan: Olie ververst
  • Wat is er al aan gedaan:
Hoi motor vrienden,
Ik heb mijn GPX600R een paar maanden niet gebruikt.
Hij lekte in november wat olie bij de aftapplug.
Ik heb deze er toen uitgehaald en leeg laten lopen
Ik heb vandaag de filter en plug ververst en nieuwe olie ingedaan.
Starten en lopen, geen probleem.

Maar nu bleek er geen spanning op de koppelingshendel (als dat ding zo heet) te staan.
De kabel gaat van de linker handvat hendel naar de koppeling aan de rechterzijde van de motor.
Ik heb geconstateerd dat deze mooi vrij loopt.
Toen keek ik naar het hendeltje waar de kabel op uitkomt. Dit is de hendel die de koppeling bedient.
Hier bleek geen weerstand/spanning op te staan.
Volgens mij hoort deze naar links (zie video) te staan en als je aan de kabel trekt dan moet deze naar rechts schuiven en bij het loslaten weer naar links veren.
Dit doet hij dus niet. Deze " veert" niet.
Ik heb het gefilmd. Ik doe vast iets heel stoms daar ik hier helemaal niet aan gezeten heb, Ik heb de motor ook gewoon rijdend weggezet.

Wie kan deze hobbyklusser op weg helpen?

Alvast bedankt!

PS, film wil niet uploaden, weet niet waarom. Hierbij een foto.
 

Bijlagen

  • IMG_4240.PNG
    IMG_4240.PNG
    376,6 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Heb de gevel er even uitgehaald.
Volgens mij is deze in orde. Zie foto’s.

Op de andere foto’s zie je de speling die de geven heeft. Dit is heel weinig. Te weinig naar mij idee want de stelmoeren van de kabel staan al maximaal.

nog een vraag. Ik heb het nooit getest maar klopt het dat je de motor niet in z’n 2e versnelling kan zetten als deze uit staat?ik kan m namelijk wel in z’n 1 en in z’n vrij zetten. Nu hoef ik daar ook niet m’n koppelingshendel voor in te trekken. Dus heb ik het idee dat de hevel op de deksel niet goed z’n werk doet. Zie ik dat goed?
FE9A4B4E-1DBC-46E1-ADA0-3C4CE8EB5CF0.jpeg
D3164B5C-53A3-40AE-B0BF-E8A371CBF93F.jpeg
6AFD9978-DE83-4442-8D7E-BD061A87E815.jpeg
8E8CD135-3144-4F29-B6C0-216B159F8C67.jpeg
 
Ik vind dat die hevel al erg ver gedraaid staat. Als je platenpakket dunner wordt zal je kabel steeds meer speling krijgen en als je die er af draait krijg je dit effect.
Ik zou het pakket eens opmeten en zo nodig vervangen.
 
Ik ben het met @v.d.v. eens. Hoe het per specifieke motorfiets volgens specificaties moet zijn, weet ik niet. Wel is het zo dat voor een optimale krachtoverdracht/hevelwerking de hevel rondom het punt `haaks`op de richting van de koppelingskabel het meest effectief is.
Dat herhaal ik maar eens, is ook al hiervoor door anderen al eens genoemd.
 
Plaatjes en veren gemeten. Zijn allemaal nog boven het minimum.
Plaatjes moeten minimaal 2.8mm zijn en zijn 3.1mm
Veren hebben ook nog de juiste minimale lengte.
 
Heb je 46102 en 92045 ook gezien en in deze volgorde gemonteerd? Met name 92045. En zit 92015 nog vast en geborgd met 92022? Die laatste houden 13087/de binnenkorf op hun plek.

clutch-kawasaki-motos-600-1989-gpx600r-zx600-c2-b_12-jpg.1475278
Klopt.
De 46102 en de 92045 zitten goed. Glijd ook mooi soepel.

mee 92015 en de 92022 heb ik niet verwijderd aangezien deze gewoon netjes vast zitten. De korf draait ook prima dus had geen reden die te verwijderen.
 

had erger verwacht, hoeveel is het al afgesleten ? 1mm, een halve ? maar dat beetje op amper een halve cm van het center van de as zorgt wel voor veel graden vedraaiing waardoor het uiteinde van de hevel wel al serieus verder staat.

ik zou er een nieuwe insteken, of even een puntlas met een MIG erop en weer mooi in vorm vijlen/schuren.
 
Ik vind dat die hevel al erg ver gedraaid staat. Als je platenpakket dunner wordt zal je kabel steeds meer speling krijgen en als je die er af draait krijg je dit effect.
Ik zou het pakket eens opmeten en zo nodig vervangen.
Is het niet net andersom bij dit type?
De hevel trekt het pakket uit elkaar , als de platen dunner worden dan komt de kabel strakker te staan, of niet?
 
Klopt.
De 46102 en de 92045 zitten goed. Glijd ook mooi soepel.
Mooi

mee 92015 en de 92022 heb ik niet verwijderd aangezien deze gewoon netjes vast zitten. De korf draait ook prima dus had geen reden die te verwijderen.
De binnenkorf heeft geen speling, kan dus niet een beetje over de ingaande as van de bak schuiven? Dan blijft inderdaad alleen de hevel over.
 
De drukplaat 13187 kan er maar op 1 manier op? Bij sommige types moet de plaat er op een bepaalde manier opgezet worden. Staat soms een pijl op.
clutch_Fix.jpg


Wel vreemd dat zoiets zou gebeuren door alleen olie te verversen.
 
Laatst bewerkt:
De drukplaat 13187 kan er maar op 1 manier op? Bij sommige types moet de plaat er op een bepaalde manier opgezet worden. Staat soms een pijl op.Bekijk bijlage 1476771

Wel vreemd dat zoiets zou gebeuren door alleen olie te verversen.
Zal dat nog eens dubbel checken. Volgens mij maakt het bij deze niets uit. Maar dubbel checken kan geen kwaad.

Ik heb ook niet het idee dat het door het verversen komt. Denk doordat deze even droog gestaan heeft (stilstaand) dat de boel even wat is gaan plakken. Ik heb het idee dat bij de eerste keer in de hendel knijpen er wat meer druk op stond en toen losgesprongen is. Maar dat weet in niet zeker want daar heb ik niet echt op gelet met het verplaatsen van de motor.

Ik moet even een pakking bestellen en dan kan ik m weer afmonteren. Blijft wel het feit dat ik vind dat de hevel wel erg weinig "hevelt". Ik kan de hendel helemaal tegen mn handvat aantrekken. Hij schakelt wel dan. Maar lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Ik ga het van de week eerst maar eens rijdend testen. Wellicht helpt het al rijdend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan