Koppelingskabel breekt je rijdt in je 6e versnelli

remco lieon

MF'er
11 sep 2001
40
0
utrecht
Ik moet mijn tt600 terugbrengen om de koppelingskabel te laten vervangen. Die wil nog eens breken bij een aantal van het jaar 2000. Nu vroeg ik me af wat te doen wanneer je in bv je 6e versnelling rijd en je koppeling breekt? Motor afzetten? Gewoon terugschakelen? kraaaaak :? . Ik moet de rit naar de dealer nog maken vandaar dat ik het maar even vraag.
 
Rustig doorrijden ja, of afremmen op de motor in 6e versnelling en dan al bokkend het ding tot stilstand brengen.. en dan lopen naar je dealer! :) Gaskabel is erg hoor, als die het begeeft. Dan mag je een aan vlijmscherp draadje trekken om gas te geven, en met je ander hand sturen.
 
Je kan zonder koppeling terugschakelen. Dit moet tussen het moment gebeuren dat het achterwiel aangedreven wordt en het achterwiel de bak begint aan te drijven. Dus op het moment dat je gas dicht doet direct terugschakelen, doe dit niet te voorschichtige anders beweegt de schakelvork te laangzaam.

Troy Corser, bijvoorbeeld, gebruikt nooit de koppeling bij terugschakelen.
 
zolang je geen Harley, BMW of Moto Guzzi rijdt, kan je zonder problemen op en terug schakelen. Bij opschakelen, eerst de motor naar een normaal toerental laten klimmen, niet te hoog, niet te laag, dan met je voet druk op het schakelpedaal zetten, gas dicht, en als bijna vanzelf schakel je op. Terug schakelen, toerental vrij ver laten zakken, ook weer druk op het schakelpedaal zetten, en zodra je rond de 2000 RP/M komt, door drukken. Met sommige dikke 1 pitters kan het helpen om ietsje gas bij te geven op het moment van schakelen, omdat anders het achterwiel nog wel eens nijging tot blokkeren heeft.

Veel succes in ieder geval.
 
Mustang, je valt in herhaling :+

Maar je verhaal klopt als een bus, maar met een gare bak gaat het op elke motor.

edit: dubbelpost Mustang deleted..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heb hetzelfde voorgehad.
ik zou de dag nadien naar zee gaan, maar dan brak de hendel bij een stommiteit..

overal rondgebeld, maar geen enkele garage uit de buurt met een hendel in stock. ben dan maar naar een garage gereden op weg naar zee, zo\'n 50km zonder koppeling.

lastigste was de rode lichten; de motor wou niet in neutraal dus telkens stilvallen, na veel proberen toch neutraal trachten te vinden, dan de draden van het contact van de koppeling (beveiligingssensor) tegen elkaar drukken en tergelijkertijd starten... je leert het wel na enkele keren ;)

waarom ga je niet met de wagen om een kabel/leen iemands motor om om zo\'n kabel te gaan??
zoiets repareer je toch gewoon zelf?
 
Gisteren geprobeerd en ging makkelijk en mijn bak is niet gaar!!

Waarom trek je niet gewoon een gashendel van je grasmaaier of een remkabel van fiets eruit en die rag je dan in je motor. Tijdelijk natuurlijk, maar voor onderweg naar de winkel kan het wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan