Koppelingskabel breekt voor 3de maal

Prodigital

Die hard MF'er
16 aug 2005
410
1
Belgie
Zonet is mijn koppelingskabel voor de derde keer op 4-5 maanden gebroken vlak aan het dikke stuk. Deze keer was het al de tweedevervangkabel, waar ik echt nog niet lang mee gereden heb. Vraag me nu echt af of ik iets misdoe waardoor ze altijd maar breken, want ik wil het echt geen vierde keer tegenkomen?
 
Als de buitenkabel een scherpe bocht maakt of zelfs een knik heeft moet de binnenkabel bij het heen en weer bewegen daar dus steeds sterk buigen, daardoor zal ie eerder breken.
Kijk dus eens of de kabel wel een mooi vloeiende bocht maakt.
 
Zonet is mijn koppelingskabel voor de derde keer op 4-5 maanden gebroken vlak aan het dikke stuk. Deze keer was het al de tweedevervangkabel, waar ik echt nog niet lang mee gereden heb. Vraag me nu echt af of ik iets misdoe waardoor ze altijd maar breken, want ik wil het echt geen vierde keer tegenkomen?
Daar dus :)
Ik vermoed dus aan dat tonnetje dat in de hendel zit.
 
Laatst bewerkt:
Vervang je hendel, het gat waarin het tonnetje draait is waarschijnlijk uitgelubberd.

En wanneer je de wartel op het hendel afstelt, zorg er dan voor dat deze met de gleuf naar achteren wijst. Dan schuurt de binnenkabel bij het inknijpen van de koppeling niet langs de binnenzijde van de stelwartel.
 
heb zelf int verleden ook ene motor gehad waarmee het constant bingo was met die kopp.kabel. was volgens de dealer "braampjes/scherpe dingen" bij het hendel/buitenkabel waardoor de kabel schuurde....
 
misschien moe je je nieuwe kabel een keer trakteren op een beetje olie ;)

helpt vaak.
Maar niet altijd, wanneer je een kabel hebt met een voorgevormde bocht zit daar meestal teflon in en die kabel moet je dus niet smeren....
Indien het een dergelijke kabel is dan ook echt alleen een originele monteren en geen goedkope imitatie, daar zit meestal geen teflon in.
 
Dat neemt niet weg dat ik nog wel deze vraag kan stellen: wat kan ik het beste gebruiken om m'n kabels te smeren? (gas en koppeling bedoel ik). M'n R6 heeft wel een voorgevormde bocht bij de gashendel, die dus maar overslaan.
In het Haynes boek stond wel een aardige tip, een zakje over de kabel doen en dichtmaken, dan vol laten lopen met olie en de binnenkabel op en neer doen. Maar welke olie? :)
 
Laatst bewerkt:
Dat neemt niet weg dat ik nog wel deze vraag kan stellen: wat kan ik het beste gebruiken om m'n kabels te smeren? (gas en koppeling bedoel ik). M'n R6 heeft wel een voorgevormde bocht bij de gashendel, die dus maar overslaan.
In het Haynes boek stond wel een aardige tip, een zakje over de kabel doen en dichtmaken, dan vol laten lopen met olie en de binnenkabel op en neer doen. Maar welke olie? :)


WD-40 is goed genoeg ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan