Koppelingskabel smeren / easy clutch

Teemong

Die hard MF'er
2 apr 2020
548
1.196
Brabant
Hi all,

Een paar dagen geleden heb ik een andere motor gekocht. Super fijn ding, al z'n onderhoud gehad, maar ik merk dat de koppelingskabel behoorlijk stroef gaat en dat deze aardig droog is. Betreft een GSX-R 750 uit '99; zag dat bij dit model de kabel redelijk snel na de hevel een knik maakt naar beneden (90 graden). Hebben jullie tips hoe ik deze het beste kan smeren, en kan dat überhaupt of wordt het tijd voor een nieuwe kabel? En heeft iemand ervaring met een easy clutch/easy pull systeempje? Heb het over onderstaand product.

Thanks!


1615450579600.png
 
Laatst bewerkt:
Dat moet je niet doen met een kabel die van een teflon binnenmantel is voorzien doen...... Dan lost de teflonlaag op en gaat de kabel alleen maar zwaarder.
Ik ben nog steeds op zoek naar het juiste smeermiddel maar vanaf als jij dit hebt gelezen niem meer denk ik, @Rody-rc30 Siliconen Teflon spray was iig baggerzooi, ik heb er nu ook 10W40 in, Ik zet trouwens een trechter erop met isolatietape

https://www.motor-forum.nl/threads/koppelingskabel-met-teflon-smeren.438978/
 
Dat moet je niet doen met een kabel die van een teflon binnenmantel is voorzien doen...... Dan lost de teflonlaag op en gaat de kabel alleen maar zwaarder.
is dat zo

Chemische Bestendigheid PTFE (Teflon)​

PFTE staat erom bekend dat het weinig reactief is en daarom een hoge chemische bestendigheid heeft. Bekijk de onderstaande chemische resistentie tabel om te zien welke (chemische) stoffen gebruikt kunnen worden in combinatie met PTFE (Teflon).

A = Geen effect, B = Minimaal effect, C = Gemiddeld effect, D = Hoog effect, – = Onbekend


Show 10202550100 entries
Search:
PTFE (Teflon)
Natuurlijk gasA
Nikkel zoutenA
Salpeterzuur (dil)A
Salpeterzuur (med)A
Salpeterzuur (conc)A
NitrobenzeneA
StikstofoxidenA
Salpeterig zuurA
Oliën, dierA
Oliën, mineraalA
Oliën, plantaardigA
OliezuurA
Oxaalzuur, koudA
Zuurstof, gasA
Palmitinezuur, 100% in etherA
PerchloorzuurA
PerchloorethyleenA
Fenol (carbolzuur)A
Fosforzuur, 50%A
FtaalzuurA
Showing 121 to 140 of 192 entries
PreviousNext
 
is dat zo

Chemische Bestendigheid PTFE (Teflon)​

PFTE staat erom bekend dat het weinig reactief is en daarom een hoge chemische bestendigheid heeft. Bekijk de onderstaande chemische resistentie tabel om te zien welke (chemische) stoffen gebruikt kunnen worden in combinatie met PTFE (Teflon).

A = Geen effect, B = Minimaal effect, C = Gemiddeld effect, D = Hoog effect, – = Onbekend


Show 10202550100 entries
Search:
PTFE (Teflon)
Natuurlijk gasA
Nikkel zoutenA
Salpeterzuur (dil)A
Salpeterzuur (med)A
Salpeterzuur (conc)A
NitrobenzeneA
StikstofoxidenA
Salpeterig zuurA
Oliën, dierA
Oliën, mineraalA
Oliën, plantaardigA
OliezuurA
Oxaalzuur, koudA
Zuurstof, gasA
Palmitinezuur, 100% in etherA
PerchloorzuurA
PerchloorethyleenA
Fenol (carbolzuur)A
Fosforzuur, 50%A
FtaalzuurA
Showing 121 to 140 of 192 entries
PreviousNext

In de praktijk is dat wel zo. De kabel gaat zwaarder lopen als de teflonlaag al niet helemaal fris meer is. De olie zorgt er dan voor dat het sneller afbrokkelt....

Het enige dat je bij zo'n kabel smeert normaal gesproken, zijn de draaipunten.
 
Ik heb een tijdje geleden dit dingetje bij de Chinees gekocht voor een habbekrats:

E1A6BF6E-D28D-4904-B1A3-DA7AB1D9D049.jpeg


Kabel even bij je hendel losmaken, ding eromheen en de boutjes lichtjes aandraaien. Spuitbus er in klikken en gaan.
Je houdt het niet 100% droog, maar het gaat aardig goed. Ik heb een of andere PTFE spuitbus van Innotec. Lijkt lekker te smeren.
 
ptfe ken ik alleen als kettingvet ;(
PTFE is eigenlijk Teflon (wiki).

Deze spuitbus is het. Ik zeg niet dat het zaligmakend is of dé oplossing, maar het lijkt prima te werken.

06A9ADB5-7C23-4049-A7A8-E5DAA130F306.jpg


Omschrijving
High-Tef Oil is een hoogwaardig product op basis van PTFE en garandeert een goede langdurige smering. Het maakt vastzittende delen los, heeft een lage wrijvingsweerstand en een groot temperatuurbereik (50°C tot +250°C). Het geeft een bescherming tegen corrosie en verdringt vocht. Geschikt voor alles wat rolt, glijdt en scharniert in zowel droge als vochtige omstandigheden. Het product heeft een goed penetrerend vermogen en is uitermate drukbestendig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan