Koppelingskabel vaak stuk. Hoe lang gaat die van jou mee?

Uh, right. Toch maar een nieuw kabeltje op voorraad dus. Ik ben een dusdanig klein k*tkereltje dat ik het niet ga redden om erop te springen terwijl hij rijdt. Herinner me van een paar maanden geleden dat een binnenkabel van een fietsversnelling iets van €2 kost. Hoe duur kan een binnenkabel voor de motor dan zijn?
 
Laatste keer dat bij mij een kabel brak is uit mijn brommer periode,dus de nodige jaren geleden.
Denk dat het bij een moderne motor te verwaarlozen is .
 
Ik heb ook nooit een koppelingskabel kapot gehad, maar misschien handig om een nieuw kabeltje onder de buddy te leggen. Onderweg sta je anders gewoon stil. En om nou in de eerste versnelling te starten lijkt me niet handig met 2 wielen.
Dat lijkt handig, maar wat als je gaskabel breekt? Of je bougie stuk gaat? Of je band lek?
 
Dat lijkt handig, maar wat als je gaskabel breekt? Of je bougie stuk gaat? Of je band lek?
Ik heb een koppelingskabel onder het stoeltje van mijn zijspan. In het kontje van mijn motor zit een universele binnenkabel met verschillende tonnetjes. In het kontje zitten ook veters en co2 patronen om een lekke band te maken. Bougies heb ik nog nooit kapot gehad, die neem ik niet meer mee. Oh ja, ik heb ook ty raps, elektradraad en kroonsteentjes bij me.
Nu moet ik zeggen dat dit mijn vakantiespan is, daarmee wil ik me ver van huis kunnen redden. Met mijn woon-werk fiets kom ik hinkend thuis of ik bel de ANWB.
 
Op de motor? Nooit. Op de brommer brak mijn gaskabel met enige regelmaat en dat lag aan een of ander scherp randje en niet smeren. Dan was het altijd aan het kabeltje trekken om te rijden. Best lastig op een schakelbrommer om met je vingers aan de resterende gaskabel te trekken en met je andere hand koppelen. :]
 
Bij een K zakt het tonnetje in het hendel idd, zoals beschreven. Dan is hij zo kapot. Let op dat het viltje om de kabel en de veerring op de teflonring die in het hendel zitten, aanwezig zijn. Een originele kabel is duurder, maar is dunner en loopt lichter dan de vervangers die ik heb geprobeerd. Dat kleine boutje om het tonnetje omhoog te houden is ook een oplossing. Ik heb dat nog niet nodig gehad. Als je dan ook de lagertjes in de hevel aan de versnellingsbak vervangt en er een smeernippel op zet, heb je een koppeling die je met twee vingers kunt bedienen. Dit probleem kan de uitkomst van een optelsommetje van probleempjes zijn.


koppellingshevel met smeernippel.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan