Koppelingskabel vaak stuk. Hoe lang gaat die van jou mee?

Goaner

Die hard MF'er
18 nov 2008
324
0
Zie TT. Het stomme ding breekt vaak al na 4-5k, op al m'n motoren tot nu toe hetzelfde liedje.

Hebben julie dit nou ook? Hoe vaak vervangen jullie dat ding?
 
Laatst bewerkt:
Uhhh, vrijwel nooit.

Gewoon bij elke beurt even smeren met het juiste smeermiddel (het verkeerde smeermiddel vreet de teflonvoering van de buitenkabel op!!).
 
Uhhh, vrijwel nooit.

Gewoon bij elke beurt even smeren met het juiste smeermiddel (het verkeerde smeermiddel vreet de teflonvoering van de buitenkabel op!!).

Ik meende dat je juist niet moet smeren..?

Kun je bepaald spul aanbevelen?
 
Controleer of de loop van de kabel conform het werkplaatshandboek is en zo zo "soepel" mogelijk verloopt.
 
5000 km geleden brak hij, toen was het denk ik nog de originele. Km stand toen 85.000.

Ik heb toen uit nood een binnenkabel van een fiets er in gezet, die ziet er nog steeds als nieuw uit.

Ik denk ook dat er met je kabelloop iets niet in orde is.
 
Na ongeveer 10000 moet ik hem vervangen omdat hij te stroef wordt. Gaat om niet originele kabels van Louis. Loop is goed.

Het smeren van een binnenkabel met teflonspray is naar mijn idee rocket science. Hoe teflon het midden van de kabel kan bereiken voor het oplosmiddel weg is, is me een raadsel.
 
Die kabel van mij breekt elke keer als ik hem gebruik, maar ja ` t is dan ook een Harley . :r
 
Naast een verkeerde loop, zie je het soms ook fout gaan bij de montage van de buitenkabel aan het blok. De 2 moeren moeten tegen elkaar zitten zodat de buitenkabel los kan blijven bewegen. Vaak zie je het fout gemonteerd zitten waardoor er kans op wrijving ontstaat tussen binnenkabel en buitenkabel.

Fout:
oud — Postimage.org

Goed:
nieuw — Postimage.org

/edit:
Laat ik mijn verhaal wel iets nuanceren: het geldt in elk geval voor de Honda Deauville en CX500/650. Maar kijk vooral in het werkplaatshandboek van je eigen motor hoe het daar zit.
 
Laatst bewerkt:
Naast een verkeerde loop, zie je het soms ook fout gaan bij de montage van de buitenkabel aan het blok. De 2 moeren moeten tegen elkaar zitten zodat de buitenkabel los kan blijven bewegen. Vaak zie je het fout gemonteerd zitten waardoor er kans op wrijving ontstaat tussen binnenkabel en buitenkabel.

Fout:
oud — Postimage.org

Goed:
nieuw — Postimage.org
Hmm, dan zit hij op mijn CBR900RR uit 1993 fout.
Hij begint onderaan ook een beetje te vezelen. Dat mag ook wel na 25 jaar.
Ik heb hem de motor nu een jaar of 12 en jaarlijks onderhoud gegeven, maar de koppelingskabel nog nooit gesmeerd.
Welk onderhoud hij daarvoor heeft gehad weet ik niet.
 
Naast een verkeerde loop, zie je het soms ook fout gaan bij de montage van de buitenkabel aan het blok. De 2 moeren moeten tegen elkaar zitten zodat de buitenkabel los kan blijven bewegen. Vaak zie je het fout gemonteerd zitten waardoor er kans op wrijving ontstaat tussen binnenkabel en buitenkabel.

Fout:
oud — Postimage.org

Goed:
nieuw — Postimage.org

:$ toptip van de week. Nooit geweten.
 
Laat ik mijn verhaal wel iets nuanceren: het geldt in elk geval voor de Honda Deauville en CX500/650. Maar kijk vooral in het werkplaatshandboek van je eigen motor hoe het daar zit.
 
Laatst bewerkt:
In 1983 brak mijn koppelingskabel. Daarna nooit meer.
:^

Alleen bij mijn eerste motor in 1993, een nieuwe Jawa 640.
Daarna nog drie Jawa's gehad, waaronder een zwaar belast zijspan, ontelbare Kawa's, Honda, Suzuki's, BMW..
 
Laatst bewerkt:
Naast een verkeerde loop, zie je het soms ook fout gaan bij de montage van de buitenkabel aan het blok. De 2 moeren moeten tegen elkaar zitten zodat de buitenkabel los kan blijven bewegen. Vaak zie je het fout gemonteerd zitten waardoor er kans op wrijving ontstaat tussen binnenkabel en buitenkabel.

Fout:
oud — Postimage.org

Goed:
nieuw — Postimage.org

Jemig, dan worden (vrijwel) alle koppelingskabels door de motorfietsfabrikanten verkeerd gemonteerd...….


Let er vooral op dat de passing van de tonnetjes in zowel de koppelingsgreep op het stuur alsook bij de montage op het blok goed is. Als dat niet het geval is kunnen de tonnetjes niet soepel bewegen en breekt de kabel daar in de buurt. dat is in verreweg de meeste gevallen het probleem.
 
Naast een verkeerde loop, zie je het soms ook fout gaan bij de montage van de buitenkabel aan het blok. De 2 moeren moeten tegen elkaar zitten zodat de buitenkabel los kan blijven bewegen. Vaak zie je het fout gemonteerd zitten waardoor er kans op wrijving ontstaat tussen binnenkabel en buitenkabel.

Fout:
oud — Postimage.org

Goed:
nieuw — Postimage.org

Jemig, dan worden (vrijwel) alle koppelingskabels door de motorfietsfabrikanten verkeerd gemonteerd...….


Let er vooral op dat de passing van de tonnetjes in zowel de koppelingsgreep op het stuur alsook bij de montage op het blok goed is. Als dat niet het geval is kunnen de tonnetjes niet soepel bewegen en breekt de kabel daar in de buurt. dat is in verreweg de meeste gevallen het probleem.
 
Ja ja het is duidelijk :+



Het nut van die moertjes is dat de verstelling niet verloopt. Da's alles. Of ze voor of achter zitten maakt letterlijk nul reten uit. Alleen de kabel moet wel vrij kunnen bewegen zoals gezegd, verder veroorzaakt een moertje aan de andere kant natuurlijk geen problemen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan