Koppelingskabel vaak stuk. Hoe lang gaat die van jou mee?

Doen jullie ervan echt zo lang mee allemaal ja?

Ik doe toch echt niks vreemds met die kabel en het speelde toch echt op al mijn motoren tot nu toe.

Jullie smeren dat ding toch ook nooit??
 
Doen jullie ervan echt zo lang mee allemaal ja?

Ik doe toch echt niks vreemds met die kabel en het speelde toch echt op al mijn motoren tot nu toe.

Jullie smeren dat ding toch ook nooit??

ik smeer nooit. Een nieuwe monteer ik met wat vet aan de binnenkabel.

Waar gaat hij precies kapot bij jou?
 
Jullie smeren dat ding toch ook nooit??

Jawel, af en toe een beetje teflonspray. Ik verslijt trouwens wel gaskabels, bij twee verschillende motoren heb ik al eens gaskabels moeten vervangen. Beide motoren waren ruim 20 jaar oud.

Koppelingskabel van m'n CB-1tje heb ik eens preventief vervangen.
 
Laatst bewerkt:
30.000km op CB sevenfifty: nog nooit koppelingskabel stuk gehad.
25.000km op Varadero: nog nooit koppelingskabel stuk gehad.
(gsa & vfr tellen niet mee, want hydraulisch).

En smeren doe ik nooit, tenzij de garagist dit stiekem doet en nooit vertelt :)
 
Laatst bewerkt:
Ongeveer een keer per jaar, zeker niet vaker, smeer ik al mijn kabels (gas-, koppeling- en kilometerteller kabel). Ik heb een injectie spuitje daarmee spuit ik wat motorolie in de kabels. Ook kijk ik even of de tonnetjes soepel draaien in de hendels. En voordat ik smeer haal ik zoveel mogelijk oude en vuile smurrie weg. Ben daar bij elkaar misschien een uurtje mee zoet, lekker in 't zonnetje.
 
Ook ik heb op meerdere oude 'tigdehands fietsen ettelijke tienduizenden kilometers per fiets gereden zonder ooit die kabel kapot te hebben. (Honda CBR1000F, Honda CBR600F, Suzuki GSX750F, Honda NTV650.) Op geen enkele fiets ooit last van gehad. En ik schakel volgens mij behoorlijk veel, zeker op de lichtere fietsen, dus it's not for lack of trying zeg maar.

En ik smeer helemaal niks never nooit niet (behalve mijn ketting), want ik kan qua motortechniek nog net mijn olie meten en bijvullen en mijn banden oppompen, dan heb je 't wel zo gehad :$ (Niet overdreven :') ) Misschien dat een monteur nog wel eens iets gesmeerd heeft bij een beurtje her en der, maar ook dat vraag ik me nog ten zeerste af.

Dus... Anyway... Elke 5000km zo'n kapotte kabel lijkt mij ook tamelijk bijzonder.

Maar goed, nu ik dit lees, misschien toch maar eens wat teflonspray kopen dan maar. Haal je dat gewoon bij de Gamma? Werkt dit? Met zo'n lang recht slurfje krijg je dat misschien nog een stukje je kabel in?

1233426.png
 
Laatst bewerkt:
Let wel, niet alle kabels hoef je te smeren. Bij mijn BMW is het advies van de dealer juist niet te smeren, is al af fabriek gedaan en de binnenkant van de buitenmantel is van een kunststof die de kabel soepel laat glijden.
 
Ik smeer alleen het tonnetje bij montage. De teflon voering verzorgd de kabel. Ik doe 40K met een kabel. Dan breekt hij, ik vervang hem en 2000 kilometer breekt hij weer. Dan vervang ik de kabel en de hevel, dan gaat hij weer 40K mee.
Het handle verslijt waardoor het tonnetje zakt en gaat schranken, dan breekt de kabel.
Ik zou dus elke 35K de hevel moeten vervangen, dan breekt de kabel nooit meer.
 
Ik smeer alleen het tonnetje bij montage. De teflon voering verzorgd de kabel. Ik doe 40K met een kabel. Dan breekt hij, ik vervang hem en 2000 kilometer breekt hij weer. Dan vervang ik de kabel en de hevel, dan gaat hij weer 40K mee.
Het handle verslijt waardoor het tonnetje zakt en gaat schranken, dan breekt de kabel.
Ik zou dus elke 35K de hevel moeten vervangen, dan breekt de kabel nooit meer.

Aangezien ik altijd oude fietsen rijd zou dit zomaar iets kunnen zijn. Thanks!
 
Aangezien ik altijd oude fietsen rijd zou dit zomaar iets kunnen zijn. Thanks!
Ik rij toevallig op een BMW R1100GS, die heeft exact hetzelfde handle als de K-serie. Als jouw referentie de K75 en de K1100 is zou ik inderdaad het handle vervangen.
 
Ooit 1 keer een gebroken kabel gehad in een grijs verleden. Was met een suzuki GT 750. Maar ik doe met mn huidige fiets nooit iets aan de kabels.
 
Ik rij toevallig op een BMW R1100GS, die heeft exact hetzelfde handle als de K-serie. Als jouw referentie de K75 en de K1100 is zou ik inderdaad het handle vervangen.

Dat wordt de money shot. Bedankt allemaal!
 
Je kan er ook een klein boutje in maken om het tonnetje omhoog te houden, staan ergens foto's van.
Als ik er een keer bij ben (handkappen) zal ik er een foto van maken maar die staan ook al ergens op het web.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook nooit een koppelingskabel kapot gehad, maar misschien handig om een nieuw kabeltje onder de buddy te leggen. Onderweg sta je anders gewoon stil. En om nou in de eerste versnelling te starten lijkt me niet handig met 2 wielen.
 
Ik heb ook nooit een koppelingskabel kapot gehad, maar misschien handig om een nieuw kabeltje onder de buddy te leggen. Onderweg sta je anders gewoon stil. En om nou in de eerste versnelling te starten lijkt me niet handig met 2 wielen.
Aanduwen in de tweede versnelling, goed anticiperen en stoplichten vermijden.
 
Hij start gewoon elektrisch met een gebroken kabel. Ik laat hem stationair lopen, je hoeft hem namelijk niet aan te duwen. Ren er in zijn vrij naast en trap hem dan in zijn één. Geen gas geven, dan bokt hij en gaat uit. Tegelijk er op springen en rustig gas geven. Verder gewoon zonder koppeling rijden. En inderdaad goed anticiperen. Zo ben ik wel door Amsterdam in de avondspits naar huis gekomen.
Blij wordt je er niet van maar je moet toch verder. De ANWB bellen is toch een zwaktebod.
 
Terug
Bovenaan Onderaan