Koppelingskorf Suzuki DL1000, cnc'er / metaalbewerker gezoch

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Dames en Heren,

Een aantal V-Strom rijders heeft last van een slecht geproduceerde koppelingskorf van Suzuki.

we zijn nu met plm. 4 man op zoek naar iemand met een draaibank en een redelijk tarief.

De korf wordt o.a. in de UK en USA gemodificeerd, wat dus al snel veel verzendkosten en zelfs importkosten (over een in NL aangeschaft product?!) betekend.

In a nutshell moet er het volgende gebeuren:
- korf uit elkaar halen door 3 klinknagels uit te boren.
- Draad tappen op de plek van de 3 oude klinknagels om de boel weer te kunnen monteren.
- Lageroppervlak uit de korf glad afdraaien en nieuwe (bronzen) lagerbus draaien.
- 3x een busje maken en vastlassen aan de basisplaat om daar ook de speling uit te halen.

in de USA vragen ze er plm. 450 euro voor (all in) en dan krijg je 95 euro per korf terug.
In de UK is dit ongeveer hetzelfde, minus 50 euro import, maar dan krijg je minder terug voor de korf.

beiden hebben een uitwissel programma waarbij je de oude korf voor plm. 90 euro korting op kan sturen. Shipping naar usa is 40 euro.

er is veel vraag naar, maar de hoge prijzen en lange wachttijden (4 weken) houden velen tegen.

Wie weet er een leuk adresje of misschien kan en wil je zelf wel iets betekenen voor ons en wellicht in de toekomst meerdere? Volgens mij kan je er ook nog wel iets aan verdienen zonder dat de kosten mega oplopen, of zie ik dat verkeerd? De mensen die nu bij elkaar zijn hebben een redelijk technisch inzicht en willen uiteraard meedenken bij het opzetten van deze modificatie. Persoonlijk ben ik gewoon eenmalig op zoek naar iemand die wat voor mij wil betekenen en eenmaal gemodificeerd ben ik weer helemaal blij.

Zelf heb ik 3 korfen liggen (waarvan 1 in de motor) en kunnen we al wat bekijken. ze zijn erg zeldzaam, heb er een jaar over gedaan om ze te vinden. en als we het niet zeker weten, lever ik ze uiteraard liever in de UK in tegen statiegeld ;)

Hier nog een filmpje met de uit te voeren modificaties, let vooral niet op de stem, kan ik ook niets aan doen haha.


groeten,
Sander.
 
Laatst bewerkt:
de korf is 1 geheel, 2 platen met veren er tussen en een tandwiel en lager.

Deze word bij elkaar gehouden door 3 klinknagels.
Die moet je uitboren en dan hou je een stapeltje onderdelen over.

Het loopvlak van het lager in het alu gedeelte (grootste onderdeel) is ruw en moet afgedraaid worden.

Hoeveel exact is niet bekend, dit is dus even logisch nadenken en goed kijken.
Daarna moet er een nieuw loopvlak afgedraaid worden uit een (bronzen) bus.

de basisplaat waar de veren in liggen, vertoont ook speling.
Er moeten dus 3 busjes gemaakt worden die exact om de bussen van de klinknagels passen, deze las je vast op de basisplaat om de speling basisplaat - alu korf weg te nemen.

Er zijn andere mensen in ons groepje die dit vast beter uit kunnen leggen.

en als laatste, heb je het filmpje bekeken??

Last but not least: ze vragen er zo veel voor omdat ze het uit hebben moeten vinden en er voor gecompenseerd willen worden. Ze doen er heel geheimzinnig over maar er is met logisch denken (zeker met meerderen) volgens mij prima uit te komen.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels had ik ook via de PM een berichtje, maar ik wil graag de mogelijkheden en uiteraard de kosten bespreken :)

Zal het ook weerleggen op het v-strom forum waar we dit bespreken.
Zou je mij anders een PM willen doen met in ieder geval een e-mail adres of eventuele andere observaties die je tot nu toe hebt kunnen maken? :)

Bedankt!
 
Hoe bedoel je?

De oorzaak van het rammelen?
Dat is gewoon een slechte productie en Suzuki die er geen werk van maakt.
Het is te duur om een precisielager vanuit productie te plaatsen en de korf speling vrij te maken, laat staan dat ze het loopvlak van het lager polijsten of weet ik veel hoe ze dat noemen.

Tolerantie af fabriek (bij een nieuwe korf) is vele malen groter dan handgemaakt en uitgemeten door iemand die er tijd in steekt.

Andere soortgelijke fietsen hebben er ook last van, TL1000, SV1000 en de DL1000.
De DL650 zal er ongetwijfeld ook last van hebben maar krijgt heel wat minder krachten te verduren waardoor slijtage pas veel later of wellicht zelfs nooit aan het licht komt.
 
Laatst bewerkt:
De korf is inderdaad te licht uitgevoerd, schijnt ontworpen te zijn voor een viercilinder (hayabusa) en niet voor een 2 cilinder. De 2 cilinder levert meer trillingen en een minder constant vermogen waardoor de onderdelen sneller slijten dan zou moeten.

Hier nog een fotoreportage van het plaatsen van het lager: Klikkerdeklik
 
En... lang verhaal, langs geweest bij iemand, goed gesprek gehad en de binnenkant eens goed bekeken.

Ik heb niet al te veel technische kennis en daarom nog eens op het v-strom forum gevraagd om gezamenlijk wat info op papier te zetten. Heel lang niets gehoord, toen erg druk op het werk, aankomende vakantie, opa overleden, vakantie en nu net terug.. volgende opa die erg hard achteruit gaat, ouders behoorlijk in de stress en ik moet maandag ook weer werken.

Dussuh niet al te veel vooruitgang. Overigens heb ik nog geen lagerbus kunnen vinden, in de UK kon die kerel hem voor 15 pond opsturen, nooit meer wat van gehoord. Zelf kan ik ze alleen voor 80 euro per stuk vinden.

Wellicht weet iemand hier nog wat?
Zoek een lagerbus met uit mijn hoofd 50mm en buitenmaat 55. 10mm hoog, maar exacte maten heb ik op de pc staan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan