Koppelingskorf vast?

Brnk

Handboek verzamelaar
5 apr 2017
3.428
4.609
Niet meer in Twente
Oké, ben tegen wat aangelopen waar ik niet uit kom...

Even kort samengevat. Heb 2 motorblokken die 1 worden (LTD450 '86) Bij het "goede blok" moest de koppelingskorf nog gemonteerd worden, het koppelingshuis zat er wel in. Zonder korf draait de as van de koppeling gewoon soepel rond.

Nu heb ik de koppelingskorf gemonteerd en deels aangedraaid. (Volgens het wph moet dit op 130nm. Daar zat ik nog lang niet op, heb momentsleutels!) Maar de korf komt vast te zitten. Als ik bij het donorblok hetzelfde doe loopt dit wel soepel. Zie onderstaand filmpje. Het eerste blok op het filmpje is het donorblok, tweede is de goede. Beide moeren zijn op het filmpje even vast aangedraaid.



Draai ik de moer iets losser, Draait de korf wel weer gewoon, maar zit dan net iets vaster dan handvast. Iemand enig idee?
 
Oplossing
Oke oke, laatste reactie was in April. Maar ik heb de verdomde oorzaak eindelijk gevonden _O-

Niet dat het meer nodig was...maar met opbouwen van nog liggende onderdelen kwam ik erachter.

20220912_131051.jpg

Alles zat vast omdat dat tandwiel achter het huis scheef zat. Bij aandraaien klemde die dus waardoor alles vast kwam te zitten.

Soms kom je na 6 maand er toch nog achter.
als alles klopt zoals op de tekenning, onderdelen uitwisselen en je zal wel achterhalen waar het probleem zit.
Daar loop ik dus een beetje tegen aan.

Heb de korf, met bijhorende shims er vanaf gehaald en bij de andere weer opgezet. De onderdelen die er vanaf zijn gehaald, zijn er ook weer opgezet. De onderdelen die op de tekening staan zitten er ook op. Aangezien het op het oude blok werkte, zit het probleem dus bij het nieuwe blok. En daar zie ik ook niks anders aan8)7maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen, anders was dit topic er ook niet :9
 
Laatst bewerkt:
Oké, heb het 1 en ander omgewisseld vandaag.
Die heb ik ook verwisseld met het goede blok. Nog steeds zelfde probleem. Alles nagekeken, onderdelen zoals, shims, busje, opgemeten, klopte allemaal.

Nu zit ik zo te denken...kan het zijn dat het koppelingshuis iets is ingeslagen? Dat het binnenste gedeelte naar binnen is gedrukt, waardoor het buitenste gedeelte iets naar voren komt, zodat de korf daar misschien tegen aan komt en vastloopt? Anders heb ik werkelijk waar geen idee...

demonteer de korf nogmaals en voorzie deze van markering verf .nu korf monteren en vastzetten -moer iets lossen zodat je hem wat kan verdraaien .nu korf verwijderen en kijk graag foto er van
Ik heb gezocht maar heb zo geen markeringsverf liggen.
 
ik volg je niet
1 voor 1 onderdelen uitwisselen. als na alles gewisseld te hebben het probleem op hetzelfde blok blijft, ligt het aan het blok zelf.
Op het koppelingshuis na (moet het blok voor gesplit worden) heb ik de onderdelen 1 op 1 vervangen en nagemeten.

- De bus in het huis
- shim die tussen huis en korf zit
- korf zelf
- de shim tussen korf en bevestigings moer
- moer zelf.

Conclusie, geen verschil. Op het nieuwe blok bleef die vastlopen. Op het donorblok draaide die nog wel rond.

De speling van het huis op beide blokken is ook hetzelfde.

Het zit dus inderdaad bij het blok zelf. Vandaar dat ik hier mee kwam:
denken...kan het zijn dat het koppelingshuis iets is ingeslagen? Dat het binnenste gedeelte naar binnen is gedrukt, waardoor het buitenste gedeelte iets naar voren komt, zodat de korf daar misschien tegen aan komt en vastloopt?
 
Sv gehad in de familie die dit had; oorzaak is al genoemd, je maakt contact, wij hebben toen nog een rit gereden met een provisorische reparatie: een koperen ring er tussen gedaan. Later er een compleet koppelings huis ingezet ( uit een geploft blok)
 
Sv gehad in de familie die dit had; oorzaak is al genoemd, je maakt contact, wij hebben toen nog een rit gereden met een provisorische reparatie: een koperen ring er tussen gedaan. Later er een compleet koppelings huis ingezet ( uit een geploft blok)
Gevolg is inderdaad bekend. Alleen de oorzaak volgens juist niet. Waarom zit die vast? :9 laatste optie zal inderdaad blokken openhalen en nieuw huis erin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan