Koppelingsplaten laten los?

Dvg_Z750

MF'er
3 jul 2020
64
32
SPIJKENISSE
Hoi Mf’s,

sinds kort heb ik mijn Kawa Z750 ingeruild voor een Z1000 (2009)
Nu rijd ik tegen een probleem aan en weet niet wat het is. Bij flink door trekken en in toeren jagen lijkt het of m’n koppeling ineens in geknepen word. Dit gebeurt vanaf 8000 toeren ongeveer. Ook na terug schakelen en weer doortrekken gebeurt dit. Bv terug van 6 naar 4 en dan gas erop jaagt hij vanaf ongeveer 8 ineens naar 10 alsof mijn koppeling begint te slippen.
Weet iemand hier raad mee of is dit een bekend probleem voor iemand?
 
worn out GIF by BBC
 
Motor met voorwiel tegen een muur zetten, in de 2e of 3e versnelling zetten en langzaam (!!!!) de koppeling laten opkomen bij niet teveel toeren. Motor moet afslaan. Zo niet, dan zijn de platen en/of de koppelingsveren versleten.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch wel de minst betrouwbare methode die ik me kan bedenken. Met als toetje risico op schade... Houd het maar gewoon bij de normale procedures zoals vermeld in WPHB. Het lijkt erg op een versleten koppeling. In geval van kabel koppeling controleer eerst nog even de speling, in geval van hydraulische koppeling controleer of het compensatie gaatje (altijd) vrij komt, en of het reservoir niet ram vol zit.
 
Dat lijkt goed te gaan. En valt inderdaad wel uit. Het gebeurt alleen in de hoge toeren.
Nu lees ik iets over te strak afgestelde koppeling bij andere motoren.
Ben bang toch even langs de dealer te rijden en na te laten kijken, aangezien ik woensdag de testbank op ga.
 
Dat is toch wel de minst betrouwbare methode die ik me kan bedenken. Met als toetje risico op schade... Houd het maar gewoon bij de normale procedures zoals vermeld in WPHB. Het lijkt erg op een versleten koppeling. In geval van kabel koppeling controleer eerst nog even de speling, in geval van hydraulische koppeling controleer of het compensatie gaatje (altijd) vrij komt, en of het reservoir niet ram vol zit.
Het gaat om een kabel in dit geval. Er zit een heel klein beetje speling op de hendel. Dus dat zal niet te strak zitten denk ik. Ik had dit ook een beetje bij mijn Z750 na het vernieuwen van de olie. (Motul 7100 10w40)
Heb deze Z1000 net een maandje in mijn bezit met half jaar garantie, dus maar even het verhaal uitleggen daar.
 
Dat is toch wel de minst betrouwbare methode die ik me kan bedenken. Met als toetje risico op schade... Houd het maar gewoon bij de normale procedures zoals vermeld in WPHB. Het lijkt erg op een versleten koppeling. In geval van kabel koppeling controleer eerst nog even de speling, in geval van hydraulische koppeling controleer of het compensatie gaatje (altijd) vrij komt, en of het reservoir niet ram vol zit.
Soms willen imitatiehendels zorgen dat dat compensatiegaatje niet vrij komt. om jouw verder uitstekende reply toch nog aan te vullen O-)
 
Het gaat om een kabel in dit geval. Er zit een heel klein beetje speling op de hendel. Dus dat zal niet te strak zitten denk ik. Ik had dit ook een beetje bij mijn Z750 na het vernieuwen van de olie. (Motul 7100 10w40)
Heb deze Z1000 net een maandje in mijn bezit met half jaar garantie, dus maar even het verhaal uitleggen daar.
Controleer ook of je genoeg speling hebt in alle standen van je stuur. Soms wordt je buitenkabel wel eens zo getrokken dat de boel strakker komt te staan bij verschillende standen van je stuur. Als het niet komt door onbedoelde bediening dan is het waarschijnlijk einde verhaal van je koppelingsplaten, door slijtage (door normaal gebruik of door rijden met te weinig speling in de hendel) of verkeerde olie bijv.
 
Laatst bewerkt:
Controleer ook of je genoeg speling hebt in alle standen van je stuur. Soms wordt je buitenkabel wel eens zo getrokken dat de boel strakker komt te staan bij verschillende standen van je stuur. Als het niet komt door onbedoelde bediening dan is het waarschijnlijk einde verhaal van je koppelingsplaten, door slijtage (door normaal gebruik of door rijden met te weinig speling in de hendel) of verkeerde olie bijv.
Zal ik morgen eens nakijken. En nog wat meer ruimte geven op de hendel (origineel).
Het gebeurt niet persee in bochten, zit ik ook niet vaak met gedraaid stuur in de bochten op 8k toeren. Maar zeker de moeite waard na te kijken.
Olie, vloeistoffen, ed zijn bij aflever beurt gebeurt. 1,5 maand geleden.
Thnx voor de reacties. Ga er mee aan de slag.
 
Zal ik morgen eens nakijken. En nog wat meer ruimte geven op de hendel (origineel).
Het gebeurt niet persee in bochten, zit ik ook niet vaak met gedraaid stuur in de bochten op 8k toeren. Maar zeker de moeite waard na te kijken.
Olie, vloeistoffen, ed zijn bij aflever beurt gebeurt. 1,5 maand geleden.
Thnx voor de reacties. Ga er mee aan de slag.
Ja daar zal het inderdaad niet aan liggen, de stuurhoek tijdens hogere snelheden is ook maar zeer beperkt.
 
Bij flink door trekken en in toeren jagen lijkt het of m’n koppeling ineens in geknepen word. Dit gebeurt vanaf 8000 toeren ongeveer. Ook na terug schakelen en weer doortrekken gebeurt dit. Bv terug van 6 naar 4 en dan gas erop jaagt hij vanaf ongeveer 8 ineens naar 10 alsof mijn koppeling begint te slippen.

Koppeling niet goed afgesteld of koppelingsplaten versleten.
Meer mogelijkheden zie ik eigenlijk niet.

Niet mee blijven rijden, eerst zorgen dat de boel weer goed functioneert.
Je maakt de boel alleen maar verder naar de sodujuh en/of komt langs de kant te staan terwijl je helemaal geen aandrijving meer hebt.

Op de bank gaan terwijl dit euvel nog bestaat heeft ook geen zin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Koppeling niet goed afgesteld of koppelingsplaten versleten.
Meer mogelijkheden zie ik eigenlijk niet.

Niet mee blijven rijden, eerst zorgen dat de boel weer goed functioneert.
Je maakt de boel alleen maar verder naar de sodujuh en/of komt langs de kant te staan terwijl je helemaal geen aandrijving meer hebt.

Op de bank gaan terwijl dit euvel nog bestaat heeft ook geen zin.
Koppelingsplaten liggen wel het meest voor de hand. Maar de veertjes of schotelveer die het hele zaakje tegen elkaar drukt kunnen ook weldegelijk buiten specs vallen.... dus die ook even nameten of checken.

Maar aangezien TS nog garantie heeft zou ik eerst even langs de motorzaak gaan waar de fiets vandaan gekomen is
 
Vandaag wat speling op m’n hendel gegeven en paar keer goed door getrokken. Het lijkt erop dat het probleem verholpen is. Morgen heb ik een flinke rit gepland staan en zal dan duidelijk worden of er nog issues zijn. Heb contact met Motorstore gehad en kan natuurlijk langs komen om na te kijken. Hoop dat het weg blijft en dat het dus een simpel iets was. Bedankt ieder!
 
Mooi dat het zo simpel opgelost lijkt te zijn. Koppelingsplaten en veertjes vervangen stelt trouwens ook niet veel voor, was dus hoe dan ook wel goed gekomen :t
 
Vandaag wat speling op m’n hendel gegeven en paar keer goed door getrokken. Het lijkt erop dat het probleem verholpen is. Morgen heb ik een flinke rit gepland staan en zal dan duidelijk worden of er nog issues zijn. Heb contact met Motorstore gehad en kan natuurlijk langs komen om na te kijken. Hoop dat het weg blijft en dat het dus een simpel iets was. Bedankt ieder!
Er zit een heel klein beetje speling op de hendel. Dus dat zal niet te strak zitten denk ik.


wanneer ga je het nameten adhv het werkplaatshandboek? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan