Koppelingsplaten vervangen R1??

steedy

Rookie
10 mei 2004
17
0
gent- belgie
Heeft er iemand ervaring mee? Makkelijk zelf te doen? M'n koppeling slipt door bij serieus doorgassen, dus ik neem aan dat de frictieplaten versleten zijn...
3 vraagjes:
-Is die centrale moer makkelijk los te krijgen of heb je extra gereedschap nodig?
-Kan je de olie in het blok laten als-ie op z'n zijpoot staat?
-Enige voorkeur voor merk van after-market spul of toch maar beter van Yamaha zelf?

Alvast bedankt!

Heeft er iemand ervaring mee? Makkelijk zelf te doen? M'n koppeling slipt door bij serieus doorgassen, dus ik neem aan dat de frictieplaten versleten zijn...
3 vraagjes:
-Is die centrale moer makkelijk los te krijgen of heb je extra gereedschap nodig?
-Kan je de olie in het blok laten als-ie op z'n zijpoot staat?
-Enige voorkeur voor merk van after-market spul of toch maar beter van Yamaha zelf?

Alvast bedankt!

-Centrale moer hoéft niet los }) (Alleen de 6 M6 bouten van je drukring!)
-Ja.
-Yamaha dus! (Wel ff checken of je stalen platen niet blauw en/of krom zijn!!)

Verder moet je de dunne "circlip" die vóór de laatste (smálle) plaat zit OOK vervangen, die is nl na verwijderen niet meer bruikbaar!!
Andere optie lijkt om die maar te laten zitten maar das niet aan te raden, dikke kans dat je koppeling dan nog steeds slipt!
Verder zit daarachter nog je "demper", hier opletten dat je de gewelfde ring met de goeie kant naar buiten zet, staat er op trouwens :)

Hey Mar1tin,

Thanx voor het snelle antwoord!

Net een handleiding gevonden voor de R1; daarin staat vermeld dat je weldegelijk olie moet aflaten en die centrale moer moet los schroeven :? . Da's dan waarschijnlijk om de behuizing ook te kunnen verwijderen zeker?

Als je zo'n setje frictieplaten gaat kopen, krijg je 'r dan zo'n "circlip" bij ook? Lijkt me zo een nietig ding dat je 't niet apart kunt kopen...

Origineel Yamaha frictieplaten en stalen platen monteren, zit je zeker goed.
Het dunne ijzerdraadje hoef je niet te vervangen, deze heeft verder niks te houden, zorgt alleen ervoor dat de eerste platen niet verschuiven.

Je kan het makkelijk zelf doen, je hebt geen moment sleutel nodig, de boutjes van de drukplaat hoeven niet zo vast (uit m'n hoofd 6 of 8 Nm) deze kan je dus met de hand vastzetten, en vast is vast. Veel momentsleutels kunnen niet eens zo laag.

Vervang ook de pakking van het deksel, en ververs meteen je olie, heb dat ook weer gehad ;) Filter hoef je niet te vervangen, want Yamaha geeft 20.000km voor het filter op. (Al is het een kleine moeite om die ook te doen)

SUCCES :]

Die kun je gewoon bij een automaterialenzaak halen. (of bij je motorzaak)

De drukveren moeten ook altijd vervangen worden als je de koppeling vervangt.

Nope, het is geen seegerring maar idd een soort ijzerdraadje wat je eerste plaat/frictieplaat op z'n plek houd! Ken het van geen enkele andere koppeling die ik ooit gezien heb :? maar ik vermoed dat deze ervoor zorgt dat de demper die dáár weer achter zit z'n werk goed kan doen!
Drukveer bij de R1 bestaat uit één diafragmaveer en ZOU men kunnen vervangen ja maar die is bij mij na 60000km nog steeds goed :)

Hey Mar1tin,

Thanx voor het snelle antwoord!

Net een handleiding gevonden voor de R1; daarin staat vermeld dat je weldegelijk olie moet aflaten en die centrale moer moet los schroeven :? . Da's dan waarschijnlijk om de behuizing ook te kunnen verwijderen zeker?

Als je zo'n setje frictieplaten gaat kopen, krijg je 'r dan zo'n "circlip" bij ook? Lijkt me zo een nietig ding dat je 't niet apart kunt kopen...

Nietig of niet, álles is apart leverbaar dus :P
Stalen platen niet blauw of krom?? Gewoon laten zitten, Zoals je in je wplboek kunt zien mogen ze niet meer dan 0,10 mm krom/hol zijn
Olie hoéft er niet af, zelfs met je motor opgebokt zit de olie ónder het peil van de koppelingskap :) , maar nieuwe olie is nooit weg zoals terecht werd opgemerkt, vinden de nieuwe platen ook wel leuk }) (niet droog monteren hè )
Pakking is met een beetje beleid goed heel te houden dus, heb m'n nieuwe nog niet nodig gehad :}

Ook mijn koppeling is niet best meer, maar wat hier allemaal word gezegt snap ik dus geen zak van.
Is er iemand hier die een kopie kan posten van een werkplaatshandboek, niet dat ik het zelf ga doen, maar vind het wel erg intressant om te weten hoe en wat, hoe te beginnen namelijk en welke volgorde e.d. :}

Terug
Bovenaan Onderaan