Koppelingsplaten vervangen?

gesloten account

Gesloten op verzoek
22 jan 2011
42
0
Beste motortechneuten,

Sinds kort heb ik mijn 1e motor gekocht. Een Suzuki GSXR 750 uit '92.
Mijn probleem is: bij het inknijpen van m'n koppeling 'ontkoppelt' hij niet altijd volledig.

Voorbeeld: Wanneer hij in z'n 1e versnelling staat en ik dan met ingeknepen koppeling wil starten probeert hij vooruit de 'bokken' (alsof de koppeling helemaal niet is ingeknepen).

Gevolg is dat ik soms bij het starten in z'n vrij een motor heb die uitvalt wanneer ik met ingeknepen koppeling hem in z'n 1e versnelling zet...

Wie weet wat het is? De koppelingshendel heb ik al wat slagen strakker gedraaid, maar dit schijnt nog niet veel te helpen...

Alvast bedankt voor de tips!

Met vriendelijke groet,
Sleutelloos
 
Heb je aan de andere kant van de koppelingskabel (aan het blok) nog ruimte om te draaien? Wellicht is dat nog een optie om te proberen?

De platen vervang je meestal als ie slipt en niet direct pakt.... (toch?)
 
Laatst bewerkt:
Ga niet zomaar die kabel verstellen als je niet weet wat de vrije slag/speling moet zijn. Er móet namelijk speling zijn, anders slijten je platen veel te hard. Je koppelingshendel moet iets van 0,4 cm vrije slag hebben.

Waar jij last van hebt zijn "plakkende platen". Elke motor heeft daar in meerdere of mindere mate last van. Probeer voor het starten eens enkele keren de koppeling in te knijpen en weer los te laten.
Helpt dat niet, dan kan het aan de olie liggen (te oud of verkeerde type, soms werkt het gewoon slecht bij een bepaalde soort olie), kromme platen of aan te slappe koppelingsveren.
 
Laatst bewerkt:
Onder op je blok bij de koppelingsbediening zit een klein plaatje, als je dat weghaald zie je een m8 met een schroefje er in... deze bediend je drukstift ,
Moer losdraaien, met een kleine schroevendraaier de schroef in het midden met de schroevendraaier tussen de duim en topje wijsvinger aandraaien, en dan de moer weer vastzetten, kijk maar of het dan over is
 
En nogmaals: vergeet niet dat je koppelingshendel een vrije slag moet hebben. Anders zijn je platen binnenkort werkelijk versleten.

Er zal wel een kromme (door oververhitting) of misschien zelfs gebroken tussenplaat tussen zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ok, bedankt allemaal voor de tips!

Ik zal beginnen om de kabel weer terug te draaien in de 'oude stand' zodat hij weer een beetje speling heeft (of een vrije slag). Ik hoop dan dat het inderdaad plakkende platen zijn en dat de tip van JanB helpt: een paar keer de koppeling inknijpen en loslaten. Ik gebruik overigens synthetische 4-takt motorolie. Heb geen idee in hoeverre dit het plakken kan beïnvloeden?

Mocht dat niets opleveren ga ik verder met de tip van K@W@: de drukstift stellen.

@ Gixxer-Harry: er zitten normale handvaten op en ook de koppelingshendel is nog ongeschonden (qua verbuigingen dan ;) )

Ik zal wel laten weten wanneer er naar gekeken is, in ieder geval bedankt voor de snelle reacties!
 
Synthetische olie? Welke dan? Heb je dat zelf gedaan? Er hoort halfsyntheet in.

Of deze olie het plakken veroorzaakt is een goede vraag. Je zult overigens niet de eerste zijn bij wie dat gebeurt. Soms werkt een merk prima in een bepaalde motor en veroorzaakt een ander merk/type olie plakkende platen.
 
Ik ben ook erg benieuwd naar de consequenties van een eventuele kromme plaat. Helaas ben ik zelf niet heel technisch (eigenlijk niet, kom net kijken...), maar hoop hier veel te kunnen leren. Zomaar wat doen is niet de bedoeling Gixxer-Harry!
 
Ik had precies hetzelfde probleem op mijn CBR, de kabel onderaan wat strakker zetten hielp even maar daarna toch maar de boel eens opengemaakt. Toen bleken de veren aan vervanging toe.
Deze toen vervangen en het probleem was verholpen.

De veren vervangen is trouwens niet moeilijk, ik kwam er met deze how-to prima uit.

Howto: Koppelingsplaten vervangen
 
Laatst bewerkt:
Heb er vandaag nog op gereden met het mooie weer. Heb van tevoren (lees: vanochtend) de kabel weer in originele stand gezet. Dit scheen niet veel uit te maken. Wel heb ik de motor wat langer stationair laten draaien. Aangezien er hier geschreven werd over het verschil in olie (half- of vol synthetisch) dacht ik dat het op temperatuur brengen hiervan misschien wel iets zou schelen. Bij het in z'n 1e versnelling schakelen vanuit neutraal leek dit wel te helpen. De motor viel niet meteen uit. Wel voel ik, met name bij opschakelen, wat weerstand (de koppeling niet volledig ontkoppeld?)...

Zullen het (met de ervaring van hierboven) de veren zijn of toch mogelijk kromme platen? Is er een manier voor om dit fysiek te controleren? Wil niet zomaar het blok openmaken. Wie weet maak ik het er dan helemaal een drama van?

PS: Nogmaals, ben (nog) niet zo handig... Vraag het liever eerst aan de experts ;)
 
ik ben geen expert, laten we dat voorop stellen. Ik heb me het sleutelen zelf aangeleerd.

Aangezien je hetzelfde probleem heb zouden het dus net zoals bij mij de veren kunnen zijn.
Dit kan je vrij makkelijk chekken. Kwestie van je koppelingsdeksel eraf halen (wel je motor schuin zetten) en de veren eruit halen en meten met een schuifmaat. Dit kost je alleen een nieuwe pakking, of een tube vloeibare pakking. En wat tijd.

Je hebt dus nodig:
schuifmaat
pakking
dopsleutels
werkplaatshandboek, of in ieder geval moet je weten tussen welke lengtes je veren moeten zitten.
evnt. nieuwe veren mochten ze aan vervanging toe zijn. Idem voor je platen. Hoe je kromme platen herkent weet ik niet. Je zou die in ieder geval ook gelijk even na kunnen meten.

Dit was even een beknopte beschrijving. Mocht je serieus willen gaan sleutelen kan ik je wel wat meer info geven. Ben nogal lui met typen en mn bier wordt warm.
 
ik ben geen expert, laten we dat voorop stellen. Ik heb me het sleutelen zelf aangeleerd.

Aangezien je hetzelfde probleem heb zouden het dus net zoals bij mij de veren kunnen zijn.
Dit kan je vrij makkelijk chekken. Kwestie van je koppelingsdeksel eraf halen (wel je motor schuin zetten) en de veren eruit halen en meten met een schuifmaat. Dit kost je alleen een nieuwe pakking, of een tube vloeibare pakking. En wat tijd.

Je hebt dus nodig:
schuifmaat
pakking
dopsleutels
werkplaatshandboek, of in ieder geval moet je weten tussen welke lengtes je veren moeten zitten.
evnt. nieuwe veren mochten ze aan vervanging toe zijn. Idem voor je platen. Hoe je kromme platen herkent weet ik niet. Je zou die in ieder geval ook gelijk even na kunnen meten.

Dit was even een beknopte beschrijving. Mocht je serieus willen gaan sleutelen kan ik je wel wat meer info geven. Ben nogal lui met typen en mn bier wordt warm.

je heb absoluut geen tube nodig een klein dun laagje op een oude pakking die nog intact is, is vaak genoeg om de boel netjes (olie dicht) te houden.

je zegt dat het je eerste motor is, heb je zelf ooit de motorolie vervangen? want als de eigenaar heeft gezegd dat hij het 500km geleden gedaan heeft, zou ik eerste de olie vervangen voordat ik de motor open haal.

als je de motor particulier hebt gekocht kan het trouwens nooit kwaad om zelf een kleine beurt uit te voeren, houd er wel rekening mee dat dit behalve de normale dingen vervangen ook een stuk controle is iets wat veel mensen vergeten en goede motorzaken wel doen.


edit
als de olie eruit is kun je net zo goed even een blik op de koppelingsplaten werpen, leuk klusje
 
Laatst bewerkt:
om te controleren of de veren nog lang genoeg zijn, zul je ze moeten opmeten.
en daarvoor moeten ze er toch echt uitgehaald worden.
hetzelfde voor de koppelingsplaten.
de platen controleer je door ze op elkaar te plaatsen en tegen het licht in te kijken of er een kiertje tussen zit.
overigens komt dit probleem op veel motoren in meer of mindere mate voor.
als je bij warme motor terwijl je stilstaat, de bak vanuit de 1e versnelling in de vrijstand zet, gaat dit dan makkelijk of moeilijk?
 
Het schuin neer zetten en dan de koppeling open halen kan idd
Maar als je een van de boutjes in het blok laat vallen (en dat gebeurt je gegarandeerd een keer) dan heb je een hele hoop extra werk waar je niet op zit te wachten
(Een uitlaat demonteren kan een hels karwei zijn bij deze fietsen,vooral als deze er al 20 jaar onder zit)

Veren lijken mij niet versleten (en dat gebeurt zelden bij deze blokken) want de koppeling doet het juist heel erg goed,een beetje te goed
Platen zijn dus ook niet versleten (kromme tussen plaaten zou wel evt kunnen)
Olie is ook niet het probleem
Wat het nog wel zou kunnen zijn is een ingeslagen koppelingshuis

Maar ik denk dat de koppelings hendel gebogen is of zo iets waardoor er te weinig slag op de hendel zit en waardoor dus de koppeling niet goed genoeg vrij komt

Maar zo als altijd,zie onder schrift
 
Onder op je blok bij de koppelingsbediening zit een klein plaatje, als je dat weghaald zie je een m8 met een schroefje er in... deze bediend je drukstift ,
Moer losdraaien, met een kleine schroevendraaier de schroef in het midden met de schroevendraaier tussen de duim en topje wijsvinger aandraaien, en dan de moer weer vastzetten, kijk maar of het dan over is

Dit is de basis, dit eerst doen voordat je verder gaat zoeken. Wel eerst de kabel een boel speling geven, dan de drukstift afstellen (zie boven) en dan de kabel weer de juiste speling geven.
 
Een plakkende koppeling is vaak op een eenvoudige manier los te maken:
Na het starten de koppeling intrekken en dan snel weer op laten komen (motor in z'n vrij).
Je kunt dan voelen en horen dat de platen loskomen.
Daarna kun je zonder kruipen, naar voren schieten of afslaan de eerste versnelling inschakelen.

Dit werkt natuurlijk alleen met klevende platen, niet als er iets anders aan de hand is.
 
Allemaal bedankt weer! Het werkplaatshandboek komt nu de printer uitrollen en samen met de vele reacties moet het goedkomen! Helaas zal er door tijdgebrek van de week niets meer van komen, maar dan zit mijn aankomende weekend alvast lekker vol met sleutelen ;)

En inderdaad, bij dit model zit de koppelingskabel rechts. Heren bedankt en ik hou jullie op de hoogte!

Fijn weekend!
 
Zo, het is weer weekend!

De bruikbare tips heb ik voor zover mogelijk geprobeerd, maar het zijn iig geen plakkende platen.

Ook is er inderdaad bij dit model geen drukstift, dus daar heb ik niets mee kunnen verhelpen.

Het stellen van de kabel geeft geen oplossing (dit heb ik uitgetest door met de motor te lopen: in z'n versnelling gezet en met de koppeling ingeknepen proberen een meter te lopen) de motor blijft aan te voelen alsof ik de koppeling helemaal niet ingeknepen heb. De koppelingshendel is niet verbogen overigens...

Dus mijn vraag: er wordt gesproken over een ingeslagen koppelingshuis... Op dit forum gezocht te hebben zie ik dat men dan een nieuwe koppeling moet kopen? Klopt dit in dit geval of kan ik beter eerst de boel openmaken en de platen zelf nakijken?

Alvast bedankt (wéér ;))!
 
Laatst bewerkt:
het is geen plakkende platen?
hoe weet je dat?

de verkeerde olie kan voor een slippende dan wel l;evende koppeling zorgen, hangt helemaal af van het type motor.
dus mischien kun je eens de olie vervangen, wie weet helpt het. en idd, als je toch de olie eruit hebt, haal de koppeling er ook eens uit.

de veren zijn het denk ik niet, met mn boeren verstand denk ik, hij blijft oppakken dus de druk is genoeg, immers, met weinig veerkracht worden ze niet goed samengedrukt en blijft het slippen... deze doet het tegenovergestelde
 
Terug
Bovenaan Onderaan