Koppelingsplaten vervangen?

gesloten account

Gesloten op verzoek
22 jan 2011
42
0
Beste motortechneuten,

Sinds kort heb ik mijn 1e motor gekocht. Een Suzuki GSXR 750 uit '92.
Mijn probleem is: bij het inknijpen van m'n koppeling 'ontkoppelt' hij niet altijd volledig.

Voorbeeld: Wanneer hij in z'n 1e versnelling staat en ik dan met ingeknepen koppeling wil starten probeert hij vooruit de 'bokken' (alsof de koppeling helemaal niet is ingeknepen).

Gevolg is dat ik soms bij het starten in z'n vrij een motor heb die uitvalt wanneer ik met ingeknepen koppeling hem in z'n 1e versnelling zet...

Wie weet wat het is? De koppelingshendel heb ik al wat slagen strakker gedraaid, maar dit schijnt nog niet veel te helpen...

Alvast bedankt voor de tips!

Met vriendelijke groet,
Sleutelloos
 
@Monkey: ik ging ervan uit dat het geen plakkende platen konden zijn, omdat:

Een plakkende koppeling is vaak op een eenvoudige manier los te maken:
Na het starten de koppeling intrekken en dan snel weer op laten komen (motor in z'n vrij).
Je kunt dan voelen en horen dat de platen loskomen.
Daarna kun je zonder kruipen, naar voren schieten of afslaan de eerste versnelling inschakelen.

Dit werkt natuurlijk alleen met klevende platen, niet als er iets anders aan de hand is.

Maar goed, kan het natuurlijk wel eerst met andere olie proberen en sowieso dan de koppeling eens nader bekijken ;) Allicht goedkoper dan meteen een set koppelingsplaten en veren bestellen zonder het eerst zeker te weten :) Iig bedankt voor je reactie!
 
Zo, het is weer weekend!

De bruikbare tips heb ik voor zover mogelijk geprobeerd, maar het zijn iig geen plakkende platen.

Ook is er inderdaad bij dit model geen drukstift, dus daar heb ik niets mee kunnen verhelpen.

Het stellen van de kabel geeft geen oplossing (dit heb ik uitgetest door met de motor te lopen: in z'n versnelling gezet en met de koppeling ingeknepen proberen een meter te lopen) de motor blijft aan te voelen alsof ik de koppeling helemaal niet ingeknepen heb. De koppelingshendel is niet verbogen overigens...

Dus mijn vraag: er wordt gesproken over een ingeslagen koppelingshuis... Op dit forum gezocht te hebben zie ik dat men dan een nieuwe koppeling moet kopen? Klopt dit in dit geval of kan ik beter eerst de boel openmaken en de platen zelf nakijken?

Alvast bedankt (wéér ;))!
Ondanks dat ik wegens mijn hoedanigheid als flying angel in direct contact sta met de Heilige Geest is het van hieruit niet mogelijk om achter jouw koppelingsdeksel te kijken. O-) O-) O-)
 
Je hoeft niet gelijk alles nieuw te kopen, je kan hem eerst openmaken en dan bepalen wat je nieuw nodig hebt. Dit kost je alleen een nieuwe pakking. Of vloeibare pakking.
Volgens mn handboek kan het indd ook de olie zijn:

Clutch will not disengage or motorcycle creeps with clutch disengaged
-too much lever free play
-warped clutch plates
-loose clutch lock nut
-engine oil level to high, improper oil viscosity or oil additive used

Dus maak dat ding nou maar open, check de boel en gooi er nieuwe olie in, want met ernaar blijven kijken kom je nergens.
 
als het probleem weg of minder is als de motor warm is, is er volgens mij een goede kans dat het aan de olie ligt. dat hoeft echt niet alleen te gebeuren als je er Gamma huismerk in gooit. ook dure olie kan soms problemen veroorzaken bij een bepaald type motor.
 
Als het een kromme plaat zou zijn, schakeld ie altijd wat moeilijker.

Tot nu toe heb ik niet veel gelezen over warme of koude motor. Dus neem ik aan dat het bij warme motor wel allemaal goed gaat.

Als dat zo is, dan zijn gewoon de platen VERSLETEN, en zul je nieuwe moeten monteren.
Dus, motor op z'n kant met een goeie stoel onder het stuur, deksel eraf en de platen eruit. Effe de minimale plaatdikte opGoogelen en je weet het.

De veren kun je alleen belast meten als je de juiste karakterestiek hebt=fabrikantgegevens=kom je niet achter.

En de gemiddelde motorrijder heeft ook geen verentester in de schuur trouwens. Ofwel, de hoogte van oude en nieuwe veer is te vergelijken maar zegt NIETS ! !

Als de met name de beklede platen slijten, neemt de diepte van de groefjes in de bekleding af. De stalen platen slijten ook, dus de putjesdiepte neemt ook af. Met als gevolg dat de platen harder gaan 'plakken' dan goed is omdat je meer rakend oppervlak krijgt. Bedenk maar het bekende voorbeeld van twee glasplaten en één druppel water ertussen. Die dingen krijg je nooit meer van elkaar. Dat idee dus, maar dan met dikke koude olie.
Als de motor draait neemt de koppeling nagenoeg geen olie meer op omdat er van buitenaf geen olie IN een draaiend onderdeel kan komen. Dus ''droog', dus geen plak.

8-)
 
Laatst bewerkt:
De veren kun je alleen belast meten als je de juiste karakterestiek hebt=fabrikantgegevens=kom je niet achter.

En de gemiddelde motorrijder heeft ook geen verentester in de schuur trouwens. Ofwel, de hoogte van oude en nieuwe veer is te vergelijken maar zegt NIETS ! !

8-)
De oude veer zat bij mij onder de service limiet, gewoon opgemeten met een schuifmaat, nieuwe veer was een stuk(je) korter dus verschil was er wel. De veer rekt toch gewoon op door het gebruik? Dan heb je toch geen verentester nodig?
 
Terug
Bovenaan Onderaan