Koppelingsplaten vervangen

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Ola!

M’n FZS600 uit ‘03 met 31k op de teller had last van een slippende koppeling.
Eerst heb ik de goedkope en makkelijke dingen gedaan en gecontroleerd, zoals koppelingskabel invetten, koppelingshendel afstellen en het eea schoon maken en invetten. Echter het probleem bleef en daarnaast vind ik de motor ook lawaaierig, een soort van mechanisch lawaai.
Zojuist de koppelingsplaten bekeken en deze zijn idd flink blauw/zwart geworden en stonken ook wel aardig.

Vooral de voorste frictieplaat was er het slechtst aan toe. Qua dikte zaten zowel de stalen platen als frictieplaten net op het service niveau. De stalen platen hadden daarnaast ook last van warpage.

Wat is een beetje een geschikte set om het eea te vervangen:
- stalen platen
- frictie platen
- pakking
- veren

Daarnaast had ik ook de veren opgenomen maar daar was iets raars mee aan de hand, ze behoren 34,9 te zijn met een serviceniveau van 34,2 maar ze zijn 39,2mm. Hoe kan dit?
 
Tnx, dan ga ik even op andere populaire modellen zoeken. Typisch worden de typenummers alleen door handelaren erbij gezet en niet door particulieren.
bespaar je de moeite, staat hierboven. FZR600R YZF600R FZS600
Mannen die een beetje thuis zijn in de Yamaha wereld gebruiken de eerste 3 karakters om hun motor aan te duiden.
3GM voor FZR 1000, 4JH voor FZR600R, 2RG voor de eersrte 1000's
 
De getallen in een onderdeelnummer zijn voor vrijwel alle yamaha's gelijk
1471000 is altijd een uitlaat
een 4JH-1471000 dus voor een FZR600R
een 3GM-1471000 voor een FZR1000

een 4L0-1471000 voor een RD, uit de kop is dan een 4L0-1472000 de linkse

1471001 is een minor mod, 1471010 is een major mod
 
fzs600-clutch-1-1024x856.jpg

Staat er in je werkplaatshandboek iets over uitlijnen van die twee stippen met de inkepingen in je korf?
Ja
 
Het koste wat tijd en 3 drukplaten verder maar alles zit er weer in.
Uiteindelijk vervangen;
De veren
Bouten
Drukplaat
Koppelingsplaten
En binnenste clutch basket
Olie ververst (nu Motul 5100)
En een nieuwe pakking

Net even een kort rondje gereden, was een beetje te spannend want na de eerste rotonde zat er al een politie auto achter me...denk niet echt dat ze een motor testen een zwaar wegende reden vinden maar gelukkig niet aangehouden en toen maar snel naar huis gegaan.

Het goede nieuws is dat hij geen lawaai meer maakt, soepeler omhoog schakelt dan ooit te voren, waarschijnlijk gekocht met platen die al vervangen moesten worden en lekt geen olie.

Maar hij heeft wel een nieuw probleem en wel hiermee gerelateerd en dat is dat hij direct trekt ook met koppeling volledig in. En erg lastig dan wel onmogelijk met lopende motor in neutraal gaat.
Ik heb de koppeling al aangepast met losdraaien en dan draaien totdat je frictie voelt en dan kwartslag terug bij de koppeling. Ook heb ik een free play van 3mm. Verder had ik de platen ook in olie gedaan voor montage.

Wat zou ik nog meer kunnen checken?
 
Je krijgt de koppelingsplaten niet van elkaar af, ergens tussen hendel en drukplaat gaat er iets mis.
Die nieuwe koppelingsplaten, zijn dat originele Yamaha onderdelen?
Nee die waren mij te prijzig met 500 euro voor een set. Er zitten frictieplaten op van EBC en stalen platen van TRW. En versterkte veren ook van EBC. Ik zie met de kap van de koppeling open de drukplaat wel een paar mm opschuiven zodra ik de koppeling intrek.
 
Nee die waren mij te prijzig met 500 euro voor een set. Er zitten frictieplaten op van EBC en stalen platen van TRW. En versterkte veren ook van EBC. Ik zie met de kap van de koppeling open de drukplaat wel een paar mm opschuiven zodra ik de koppeling intrek.
Als het totale platenpakket te dik is, komt de koppeling niet voldoende vrij.
 
Weet van mijn oude GSX-R 600 K7 dat de koppeling na het vervangen van de boel afgesteld moest worden. Dat heetten koppelingsstiften als het goed is. In mijn geval waren het 3 inbusbouten op de koppelingshuis die ik gelijk moest draaien totdat ik weerstand zou voelen.

Weet niet of dit in jouw geval ook zo is met Yamaha.
 
Nee die waren mij te prijzig met 500 euro voor een set. Er zitten frictieplaten op van EBC en stalen platen van TRW. En versterkte veren ook van EBC. Ik zie met de kap van de koppeling open de drukplaat wel een paar mm opschuiven zodra ik de koppeling intrek.

De laatste plaat van Yamaha kan je in variërende diktes krijgen, dat is volgens mij om deze reden.
Installeren van aftermarket platen geeft vaak problemen is mijn ervaring.
 
All, het is opgelost *O*

Ik ben langs een motor zaak gereden en daar kneep een monteur even de hendel in en gaf aan dat hij kon voelen dat de platen nog contact maakten. Na mijn verhaal aan te horen gaf hij aan dat waarschijnlijk de after market veren veel te stug zijn voor mijn motor. En dat het anders de dikte van het platen pakket was. Dit was in zijn ervaring met fzs600 vaker het geval.
Thuis de EBC veren eraf gehaald en de oude er weer in en de koppeling gaat nu boterzacht en trekt niet meer.

Iedereen heel veel dank voor het meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan