Koppelingsplaten vervangen

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Ola!

M’n FZS600 uit ‘03 met 31k op de teller had last van een slippende koppeling.
Eerst heb ik de goedkope en makkelijke dingen gedaan en gecontroleerd, zoals koppelingskabel invetten, koppelingshendel afstellen en het eea schoon maken en invetten. Echter het probleem bleef en daarnaast vind ik de motor ook lawaaierig, een soort van mechanisch lawaai.
Zojuist de koppelingsplaten bekeken en deze zijn idd flink blauw/zwart geworden en stonken ook wel aardig.

Vooral de voorste frictieplaat was er het slechtst aan toe. Qua dikte zaten zowel de stalen platen als frictieplaten net op het service niveau. De stalen platen hadden daarnaast ook last van warpage.

Wat is een beetje een geschikte set om het eea te vervangen:
- stalen platen
- frictie platen
- pakking
- veren

Daarnaast had ik ook de veren opgenomen maar daar was iets raars mee aan de hand, ze behoren 34,9 te zijn met een serviceniveau van 34,2 maar ze zijn 39,2mm. Hoe kan dit?
 
Allemaal dingen waar topistarter mee geholpen is denken jullie :N , en als je waarde toevoegt "begin je discussies" Dit is techniek, dus ik rapporteer en pleur 'm uit de gevolgdlijst
 
Allemaal dingen waar topistarter mee geholpen is denken jullie :N , en als je waarde toevoegt "begin je discussies" Dit is techniek, dus ik rapporteer en pleur 'm uit de gevolgdlijst
Ik weet niet waar jij het over hebt, maar ik heb het over de vraag of het vijlen van een koppelingskorf lonend is, en dan hebben we het nog niet eens gehad over het rondvliegende ijzervijlsel. Demontage van de korf is weer een stapje verder.
 
Nog effe @Vynnie als je geld genoeg hebt kan je bij CMSNL bestellen, alles op voorraad. Wil je wat goedkoper zijn weet ik hier in de buurt wel adresjes. Ik weet niet waar je uithangt.
 
Nog effe @Vynnie als je geld genoeg hebt kan je bij CMSNL bestellen, alles op voorraad. Wil je wat goedkoper zijn weet ik hier in de buurt wel adresjes. Ik weet niet waar je uithangt.

Bedankt voor het aanbod. Ik heb gisteren MotoPort hier in Leek een berichtje gestuurd, woon zelf in Groningen en kreeg zojuist alweer een berichtje terug.
Hierbij hun mail;
Hieronder zie je de prijzen van de door jou opgevraagde onderdelen



Koppelingsplaten € 60,-
Frictieplaten € 115,-
Veren € 15,-
Pakking € 15,-



De levertijd van de onderdelen zal ongeveer 1 a 2 week zijn.

Wij vernemen graag van je, of wij de onderdelen voor jou mogen bestellen



Met vriendelijke groet,

Magazijn
MotoPort Leek

Dit valt me nog aardig mee, bij CMSNL en motopartsjap kwam ik op zo’n 450 euro uit.
Aftermarket oplossing is zo’n 140 euro dus niet echt heel veel goedkoper terwijl het daar wel behoorlijk wisselende reacties over zijn. Dan heb je ook nog de optie om op eBay het eea te kopen, maar dat moet dan bij verschillende kopers in verschillende landen, besparing is zo’n 100 euro maar denk niet dat ik het de moeite waard vind.

Ik denk dat ik de bestelling bij MotoPort ga plaatsen en met een zoetvijltje de oneffenheden weg ga vijlen op de korf. Ik zal met deze motor geen 10 jaar rijden, maar nog een seizoen meepakken en begin volgend jaar met een gerust hart verkopen zou ik wel fijn vinden.
 
@MeanBlueMan Jammer joh, maar je zit er naast vooral met dat slijpen. geen verkeerde info geven als we niet mogen "discussieren", waar was een forum ook alweer voor?

Waar zit ik er allemaal naast dan ? Is de koppelingskorf niet ingeslagen of heeft dat geen bewerking nodig ?

En ik vind nog steeds dat het werkwoord slijpen hier prima gebruikt kan worden, als ik de definities daarvan bekijk.

Dan kun je wel termen gebruiken als "jammer joh...." maar daar beargumenteer je niets mee. Het komt wat vervelend over, dat wel.

Geen idee waarom je zo graag een discussie hierover wilt opzetten, laat t lekker gaan en post dingen waar de topicstarter wat aan heeft ipv dit gezeik. Ik stel voor dat we het hier bij laten.
 
En ik vind nog steeds dat het werkwoord slijpen hier prima gebruikt kan worden, als ik de definities daarvan bekijk.

Dan kun je wel termen gebruiken als "jammer joh...." maar daar beargumenteer je niets mee. Het komt wat vervelend over, dat wel.
Ik heb het beargumenteerd,

De blauwe ingedrukte vlakken van de nokken van de platen bepalen tot hoever je moet vijlen met een extreem fijn zoetvijltje. Niet slijpen, tenzij je een preciesieslijpbank hebt, niet schuren want dat is niet vlak.
En wellicht zet het zoden aan de dijk als je de hele post leest die ik van mezelf gedeeltelijk quote
 
Bedankt voor het aanbod. Ik heb gisteren MotoPort hier in Leek een berichtje gestuurd, woon zelf in Groningen en kreeg zojuist alweer een berichtje terug.
Hierbij hun mail;
Hieronder zie je de prijzen van de door jou opgevraagde onderdelen



Koppelingsplaten € 60,-
Frictieplaten € 115,-
Veren € 15,-
Pakking € 15,-



De levertijd van de onderdelen zal ongeveer 1 a 2 week zijn.

Wij vernemen graag van je, of wij de onderdelen voor jou mogen bestellen



Met vriendelijke groet,

Magazijn
MotoPort Leek

Dit valt me nog aardig mee, bij CMSNL en motopartsjap kwam ik op zo’n 450 euro uit.
Aftermarket oplossing is zo’n 140 euro dus niet echt heel veel goedkoper terwijl het daar wel behoorlijk wisselende reacties over zijn. Dan heb je ook nog de optie om op eBay het eea te kopen, maar dat moet dan bij verschillende kopers in verschillende landen, besparing is zo’n 100 euro maar denk niet dat ik het de moeite waard vind.

Ik denk dat ik de bestelling bij MotoPort ga plaatsen en met een zoetvijltje de oneffenheden weg ga vijlen op de korf. Ik zal met deze motor geen 10 jaar rijden, maar nog een seizoen meepakken en begin volgend jaar met een gerust hart verkopen zou ik wel fijn vinden.


Update;
Ik kreeg vandaag de orderbevestiging binnen en bleken het toch aftermarket onderdelen te zijn ipv OEM dus dat was even flink balen. OEM is met 450 euro bijna 3x zo duur tov aftermarket en ik denk niet dat ik dat kan rechtvaardigen voor mijn usecase en economische waarde vd motor.
Ik ga er nog even over nadenken maar ga waarschijnlijk zelf een aftermarket setje bestellen van EBC en TRW.
 
Update;
Ik kreeg vandaag de orderbevestiging binnen en bleken het toch aftermarket onderdelen te zijn ipv OEM dus dat was even flink balen. OEM is met 450 euro bijna 3x zo duur tov aftermarket en ik denk niet dat ik dat kan rechtvaardigen voor mijn usecase en economische waarde vd motor.
Ik ga er nog even over nadenken maar ga waarschijnlijk zelf een aftermarket setje bestellen van EBC en TRW.
Ik heb verder nooit problemen gehad met aftermarket koppelingsplaten. Behalve bij een frictieplaten set van aliexpress maar die hield het in verhouding voor zijn prijs nog beter uit als OEM. Natuurlijk kost het wel elke keer tijd.
De prijzen die je eerder gaf voor de koppelingset zijn niet te duur.
 
TS, het is een Fazer man, een ouwe kutmotor die geen 150+ pk op het achterwiel zet en waarvan er een miljard gemaakt zijn ofzo.

Koop een complete gebruikte koppeling uit een sloopblok, inclusief alles wat je nodig hebt.

Alles wat uit een FZR600R, Thundercat of Fazer komt past waarschijnlijk, check de nummers.

Hoe onbruikbaar zou een complete koppeling zijn uit een motorblok wat geen ruk meer waard is omdat ze een big-end hebben gefrituurd? Not dus.

Ik denk dat je voor 5 tientjes klaar kan zijn, en dan heb je nog originele onderdelen ook.
 
TS, het is een Fazer man, een ouwe kutmotor die geen 150+ pk op het achterwiel zet en waarvan er een miljard gemaakt zijn ofzo.

Koop een complete gebruikte koppeling uit een sloopblok, inclusief alles wat je nodig hebt.

Alles wat uit een FZR600R, Thundercat of Fazer komt past waarschijnlijk, check de nummers.

Hoe onbruikbaar zou een complete koppeling zijn uit een motorblok wat geen ruk meer waard is omdat ze een big-end hebben gefrituurd? Not dus.

Ik denk dat je voor 5 tientjes klaar kan zijn, en dan heb je nog originele onderdelen ook.
Dit dus.... Wat kost een set bij Louis.de/NL?
 
Ik heb denk een complete fzr 600 r koppeling, mag je in geval dat het past zo hebben. Gaat die alsnog stuk, wat ik betwijfel, zoeken we wel weer een oplossing
 
Ik heb denk een complete fzr 600 r koppeling, mag je in geval dat het past zo hebben. Gaat die alsnog stuk, wat ik betwijfel, zoeken we wel weer een oplossing
Hi Rob,

Bedankt voor het aanbod!
Net op CMSNL de codes vergeleken, maar 3 vd 6 wijken af dus volgens mij gaat dat dan niet goed.
Bij Boonstra kon ik een koppelingsset kopen incl koppelingskorf voor 95 euro maar ze konden geen garantie geven dat slijtage onderdelen als de stalen platen en frictieplaten niet versleten waren en ook niet dat de korf wat ingeslagen was, alleen dat de koppeling geen last had van slippen want anders zouden ze het onderdeel niet uitbouwen en ter verkoop aanbieden maar die garantie is mij wat te mager.
Ik zal via eBay een paar verkopers vragen naar diktes vd platen want die bieden ook wel tweedehands OEM setjes aan en mocht hier niet iets uitkomen dan zal ik een aftermarket setje kopen voor zo’n 140 euro.
 
1614713089865.png


1614713170838.png


Die heb ik compleet liggen, maar okee...
 
Terug
Bovenaan Onderaan