Koppelingsplaten vervangen

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Ola!

M’n FZS600 uit ‘03 met 31k op de teller had last van een slippende koppeling.
Eerst heb ik de goedkope en makkelijke dingen gedaan en gecontroleerd, zoals koppelingskabel invetten, koppelingshendel afstellen en het eea schoon maken en invetten. Echter het probleem bleef en daarnaast vind ik de motor ook lawaaierig, een soort van mechanisch lawaai.
Zojuist de koppelingsplaten bekeken en deze zijn idd flink blauw/zwart geworden en stonken ook wel aardig.

Vooral de voorste frictieplaat was er het slechtst aan toe. Qua dikte zaten zowel de stalen platen als frictieplaten net op het service niveau. De stalen platen hadden daarnaast ook last van warpage.

Wat is een beetje een geschikte set om het eea te vervangen:
- stalen platen
- frictie platen
- pakking
- veren

Daarnaast had ik ook de veren opgenomen maar daar was iets raars mee aan de hand, ze behoren 34,9 te zijn met een serviceniveau van 34,2 maar ze zijn 39,2mm. Hoe kan dit?
 
Korf met stalen platen, beklede platen deksel en veren. De samenstelling van de platen is anders bij een fzr, waarom weet ik niet maar ik weet wel dat als hep past werkt het ook.
 
Haha, dus Boonstra geeft geen garantie op versleten onderdelen maar weet wél te vertellen dat de koppeling écht niet slipte, anders zouden ze hem niet uitbouwen....

En dat van een motor die ze als schadebak op hebben gekocht en waarschijnlijk geen meter mee gereden hebben...

Tuuuuuurlijk....
 
Ik ga zo de platen in de olie leggen en het eea opmeten. Dan nog even wachten op een pakking en of de veertjes en bouten nog boven water komen en met een beetje mazzel dan bouw ik het dit weekend erin.

:]
 
Assumption is the mother of all fuckups

Dus ik was weer ontzettend goed op weg geholpen door @Rob RD
Ik kon de koppelingsplaten helaas niet zomaar gebruiken omdat een soort van zekeringsring na de 2de plaat komt en een aangepaste frictieplaat vraagt, ook waren sommige platen tegen service niveau aan.
Echter de overige onderdelen kwamen zeer goed van pas, zoals de koppelingskorf en later bleek ook, alhoewel tevergeefs, de drukplaat.

Gisteren was dan toch eindelijk de dag dat ik met de onderdelen van Rob en nieuwe koppelingsplaten het geheel in elkaar kon zetten, dit ging echt super easy totdat ik de drukplaat vast moest zetten op 8 nM. De gaten drukte ik echter met de veren kapot.
Chips! Toch die verdomde momentsleutel die me eerder al een keertje in de steek had gelaten dacht ik.
Gelukkig had ik nu een extra drukplaat liggen door Rob. Dus ik een dure momentsleutel bestellen met certificaat en 15 jaar garantie en vol goede moed net aan poging 2 begonnen. Het ging weer super easy en toen hoorde ik weer een vreemd krakend geluid tijdens het vastmaken. Ook had ik weer teveel speling op de koppelingshendel, de drukplaat werd niet naar buiten gedrukt. Dus ik de plaat er weer afschroeven, en ja hoor weer kapot gedraaid. F}%^###!

Ik had een domme aanname gemaakt, ik kende het woordje castellation niet en daar moest ik opletten met de drukplaat terugzetten. Ik dacht zou vast iets als uitlijnen van de gaatjes te maken maar had niet gezien dat er tandjes aan de achterkant zaten die in de gaatjes moesten vallen. Was eigenlijk een 50/50 kans dat het zonder op te letten goed zou gaan, maar helaas de pech dat het 2x fout is gegaan.
Dus weer een hoop geleerd, helaas kost het wel weer tijd en geld :(

Dus nu weer op zoek naar een drukplaat, mocht iemand er nog eentje te koop hebben dan hoor ik het graag. Bij CMSNL wel te koop maar met 70 euro best prijzig. En elders vaak als onderdeel van een groter pakket te koop maar en daardoor niet goedkoper dan los kopen.
 

Bijlagen

  • CB45A343-C88D-4E31-A1CF-F099F5A8040F.jpeg
    CB45A343-C88D-4E31-A1CF-F099F5A8040F.jpeg
    291,1 KB · Weergaven: 12
Je monteert de drukplaat, er gaat iets mis bij gat 1 en dan ga je nog 5 gaten verder met kapotdraaien? En dan daarna vrolijk verder met plaat 2?

WTF:X8)7

Doe jezelf een lol, zet een bout met zeskant 10mm vast in een bankschroef en ga eerst eens voelen hoeveel 5, 8 en 10 nM is met je momentsleutel
 
Je monteert de drukplaat, er gaat iets mis bij gat 1 en dan ga je nog 5 gaten verder met kapotdraaien? En dan daarna vrolijk verder met plaat 2?

WTF:X8)7

Doe jezelf een lol, zet een bout met zeskant 10mm vast in een bankschroef en ga eerst eens voelen hoeveel 5, 8 en 10 nM is met je momentsleutel
Nou uiteraard had ik niet door dat iets misging bij gat 1, maat hoe dan ook is het kwaad dan al geschied en werkt ctrl + z ook niet bij 1 fout.
Uiteindelijk was het probleem niet de kracht van 8 nM maar de uitlijning van de tanden in de gaatjes. De druk van de veren was te groot, eigenlijk is de drukplaat best broos, het is geen stalen plaat oid.
 
Dat weet ik, maar ik betwijfel toch echt of het 8nm was in combinatie met veren die 3 of 4 mm extra ingedrukt werden, maar goed je hebt al leergeld betaald.

Staat er een stipje op de voorkant van die drukplaat?
 
fzs600-clutch-1-1024x856.jpg

Staat er in je werkplaatshandboek iets over uitlijnen van die twee stippen met de inkepingen in je korf?
Nee er staat dat je het vanaf de buitenkant niet kan zien. Uiteindelijk stond de correcte info wel in de handleiding maar goed begrijpend lezen is ook een vak. Had een aanname gemaakt over het voor mij onbekende woord castellation:

Install the pressure plate onto the clutch, aligning it so that the castellations on the back locate correctly into the slots in the clutch centre - there is no alignment mark, so you may need to turn the plate a few times before the bolt holes align and the castellations locate
 
Als je bij cmsnl inlogt, echt inloggen dus, en je klikt op jou drukplaat zodat je het onderdeel ziet geven ze onderaan de pagina de eerste 250 modellen waar die plaat op zit.

klik je op een van de onderste en je gaat weer naar de plaat kan je de volgende 250 oproepen
 
Terug
Bovenaan Onderaan