Koppelingsplaten vervangen

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Ola!

M’n FZS600 uit ‘03 met 31k op de teller had last van een slippende koppeling.
Eerst heb ik de goedkope en makkelijke dingen gedaan en gecontroleerd, zoals koppelingskabel invetten, koppelingshendel afstellen en het eea schoon maken en invetten. Echter het probleem bleef en daarnaast vind ik de motor ook lawaaierig, een soort van mechanisch lawaai.
Zojuist de koppelingsplaten bekeken en deze zijn idd flink blauw/zwart geworden en stonken ook wel aardig.

Vooral de voorste frictieplaat was er het slechtst aan toe. Qua dikte zaten zowel de stalen platen als frictieplaten net op het service niveau. De stalen platen hadden daarnaast ook last van warpage.

Wat is een beetje een geschikte set om het eea te vervangen:
- stalen platen
- frictie platen
- pakking
- veren

Daarnaast had ik ook de veren opgenomen maar daar was iets raars mee aan de hand, ze behoren 34,9 te zijn met een serviceniveau van 34,2 maar ze zijn 39,2mm. Hoe kan dit?
 
Foto’s zijn altijd leuk;
 

Bijlagen

  • 594F10A3-F1B5-469B-90DD-B5C2C70357AF.jpeg
    594F10A3-F1B5-469B-90DD-B5C2C70357AF.jpeg
    288,1 KB · Weergaven: 33
  • CFF1EB07-A6A9-43B3-8A4C-062784DE0D9D.jpeg
    CFF1EB07-A6A9-43B3-8A4C-062784DE0D9D.jpeg
    411,7 KB · Weergaven: 31
  • 153D0C42-9A2C-4CFA-A9C3-49B26163BF16.jpeg
    153D0C42-9A2C-4CFA-A9C3-49B26163BF16.jpeg
    423,9 KB · Weergaven: 28
Ik kan online niet echt een plek vinden om deze onderdelen origineel te kopen kom alleen EBC en TRW als aftermarket opties tegen. Moet dit dan via de dealer of heeft iemand nog andere ideeën?
 
Ik kan online niet echt een plek vinden om deze onderdelen origineel te kopen kom alleen EBC en TRW als aftermarket opties tegen. Moet dit dan via de dealer of heeft iemand nog andere ideeën?

twowheelparts.nl? en anders gewoon langs de dealer, die kan je misschien nog wat tips geven? :)
 
lijkt erop dat je koppelingskorf ook behoorlijk ingeslagen is...... maar dat kan aan de foto liggen. Zou er wel even naar kijken :)
Had ik nog nooit van gehoord maar heb ik idd. Is daar nog een bepaalde tolerantie voor?

Het is erg licht voelbaar. Een soort reliëf patroon als het ware.
 

Bijlagen

  • 30BF68A5-2AA7-4C02-8410-18E5CAFC4FF5.jpeg
    30BF68A5-2AA7-4C02-8410-18E5CAFC4FF5.jpeg
    147,7 KB · Weergaven: 23
  • 41E72368-B758-4AF5-A26A-F05CDDB290B6.jpeg
    41E72368-B758-4AF5-A26A-F05CDDB290B6.jpeg
    151,1 KB · Weergaven: 24
olie oké
Daar jou veren 5 mm langer zijn dan spec.
en RalomClub ook al op merkte dat het misschien niet de originele koppeling veren zijn.
kun je beter deze ook vervangen plus *koppelingskorf
of deze herstellen .
 
Staat die koppeling wel goed afgesteld?

En dan bedoel ik niet de koppeling hendel aan het stuur, maar het drukpunt in het blok.
Geen idee, is het eenvoudig uit te leggen hoe ik dat moet doen? Heb ook een wphb naar wat voor soort termen ben ik dan op zoek?


olie oké
Daar jou veren 5 mm langer zijn dan spec.
en RalomClub ook al op merkte dat het misschien niet de originele koppeling veren zijn.
kun je beter deze ook vervangen plus *koppelingskorf
of deze herstellen .
Zou een tweedehands set zoals bij Boonstra misschien een goede optie zijn?


Jammer dat ze de plaat diktes er niet bij hebben staan en veer afmetingen, maar er zit wel weer garantie op dus als het niet goed is dan zorgen ze voor een oplossing.
 
Geen idee, is het eenvoudig uit te leggen hoe ik dat moet doen? Heb ook een wphb naar wat voor soort termen ben ik dan op zoek?



Zou een tweedehands set zoals bij Boonstra misschien een goede optie zijn?


Jammer dat ze de plaat diktes er niet bij hebben staan en veer afmetingen, maar er zit wel weer garantie op dus als het niet goed is dan zorgen ze voor een oplossing.

Ik zou nieuwe originele platen bestellen.
 
Geen idee, is het eenvoudig uit te leggen hoe ik dat moet doen? Heb ook een wphb naar wat voor soort termen ben ik dan op zoek?

Veel mensen lopen aan de schroef op de koppelinghendel te draaien en zeggen dat ze de koppeling hebben afgesteld. Dat doe je daar helemaal niet, bij de hendel stel je alleen de vrije slag af.

Drukpunt stel je af op het blok en is poepsimpel.

Aan de linkerzijde zit op het motordeksel waar de ketting achter zit een zwarte plastic dop. Wip die eruit. Erachter zit een stelschroef en een borgmoer. Draai die moer los, draai de stelschroef even los, linksom dus, en draai hem dan voorzichtig vast, rechtsom, totdat je voelt dat hij ergens tegenaan komt. Dan draai je hem een kwartslag terug en zet het borgmoertje vast. Zorg ervoor dat de drukstift niet verdraait tijdens het vastzetten van de moer.

Geef daarna de koppelinghendel een beetje vrije slag aan het stuur.

Als een koppeling slijt krijgt hij steeds MINDER ruimte. Compenseer je dat niet met tijdig opnieuw afstellen dan zal de koppeling te strak komen te staan en gaan slippen, ook zonder dat je de hendel aanraakt.

En als ik die blauwe platen zo zie denk ik dat de koppeling gewoon te strak heeft gestaan en daardoor is gaan slippen.
 
Laatst bewerkt:
Veel mensen lopen aan de schroef op de koppelinghendel te draaien en zeggen dat ze de koppeling hebben afgesteld. Dat doe je daar helemaal niet, bij de hendel stel je alleen de vrije slag af.

Drukpunt stel je af op het blok en is poepsimpel.

Aan de linkerzijde zit op het motordeksel waar de ketting achter zit een zwarte plastic dop. Wip die eruit. Erachter zit een stelschroef en een borgmoer. Draai die moer los, draai de stelschroef even los, linksom dus, en draai hem dan voorzichtig vast, rechtsom, totdat je voelt dat hij ergens tegenaan komt. Dan draai je hem een kwartslag terug en zet het borgmoertje vast. Zorg ervoor dat de drukstift niet verdraait tijdens het vastzetten van de moer.

Geef daarna de koppelinghendel een beetje vrije slag aan het stuur.

Als een koppeling slijt krijgt hij steeds MINDER ruimte. Compenseer je dat niet met tijdig opnieuw afstellen dan zal de koppeling te strak komen te staan en gaan slippen, ook zonder dat je de hendel aanraakt.
Thanks, had vorige week idd verkeerd afgesteld dan. Zal na het vervangen deze wijze van afstellen gebruiken. :Y
 
Ik zou gaan voor een originele koppeling, originele veren en de korf zo laten.

Lijkt me zonde van je geld en moeite om iets met deze korf te doen.

Mocht je een dikke portemonnee hebben en je er prettig bij voelen: nieuwe korf
 
Die indrukkingen heb ik al 100 keer gezien, en nog wel erger ook, dit Fazer blokkie is nauwelijks anders dan een FZR600(R) en Thundercat blok.

Gewoon die lichte oneffenheden voorzichtig gladvijlen in de korf en de naaf, geen enkele reden voor nieuw of een andere.

Dan zal hij in de loop de jaren weer inslaan, nou en? Dat duurt vele jaren. Hoe lang ga je doen met deze?
 
Bedankt voor de reacties! Zal het heel voorzichtig vijlen en dan met schuurpapier 200 glad maken en er niet meer afhalen dan noodzakelijk. Heb motoport (dichtstbijzijnde Yama dealer voor mij) een berichtje gestuurd wat de kosten en levertijden zijn voor een setje koppelings-, frictieplaten, pakking en veren.
 
Veel mensen lopen aan de schroef op de koppelinghendel te draaien en zeggen dat ze de koppeling hebben afgesteld. Dat doe je daar helemaal niet, bij de hendel stel je alleen de vrije slag af.

Drukpunt stel je af op het blok en is poepsimpel.

Aan de linkerzijde zit op het motordeksel waar de ketting achter zit een zwarte plastic dop. Wip die eruit. Erachter zit een stelschroef en een borgmoer. Draai die moer los, draai de stelschroef even los, linksom dus, en draai hem dan voorzichtig vast, rechtsom, totdat je voelt dat hij ergens tegenaan komt. Dan draai je hem een kwartslag terug en zet het borgmoertje vast. Zorg ervoor dat de drukstift niet verdraait tijdens het vastzetten van de moer.

Geef daarna de koppelinghendel een beetje vrije slag aan het stuur.

Als een koppeling slijt krijgt hij steeds MINDER ruimte. Compenseer je dat niet met tijdig opnieuw afstellen dan zal de koppeling te strak komen te staan en gaan slippen, ook zonder dat je de hendel aanraakt.

En als ik die blauwe platen zo zie denk ik dat de koppeling gewoon te strak heeft gestaan en daardoor is gaan slippen.
Is dit alleen bij de FZR of ook bij een diversion bijvoorbeeld? Ik heb dit namelijk nog nooit gecontroleerd bij mij, en allen gesteld op de koppelingsdeksel en aan het stuur...
 
Terug
Bovenaan Onderaan