Koppelingsprobleem GSXR 750 2004

Mr Malagi

MF veteraan
9 dec 2003
5.345
8
Katwijk aan Zee
Hallo techneuten.

Het probleem is als volgt. Bij vertrek voor een ritje is de koppelingskabel in normale positie dus met de standaard speling. Naarmate de rit vordert en het blok warmer wordt moet ik al binnen 15 min de koppelings stelschroef mininaal 2 volledige slagen uitdraaien omdat het lijkt alsof de kabel uitrekt.
Na de stelschroef uiteindelijk tot wel 4 slagen te hebben uitgedraaid is de koppelingskabel weer te strak waardoor deze gaat slippen maar de stelschroef ongemoeid laten is ook geen optie omdat dan de kabel simpelweg te lang is. Let wel, de koppeling staat te strak terwijl er nog wel speling in de kabel zit :? Dat is nog een vreemde gewaarwording.
Wanneer het blok na een ritje weer is afgekoeld staat de kabel weer strak.

Kortom, rijden met losse kabel waardoor er effectief geen koppeling en ontkoppeling is is ook geen optie. De kabel te vaak indraaien werkt ook niet dus er zit iets niet goed.

Nu is de koppelingskabel enkele weken geleden vervangen in de garage dus dat kan het probleem absoluut niet zijn. De koppelingsplaten (frictie platen, stalen platen en veren) zijn ook recent vervangen. Morgen gaat de motor naar een andere garage voor een second opinion maar het blijft een raadsel wat het probleem zou kunnen zijn.

(Excuus voor het ietwat incomplete en enigszins warrige verhaal maar het is a laat :z )
 
Laatst bewerkt:
Dat zou de meest voor de hand liggende optie zijn. Ik denk er nu aan om gewoon oem platen te bestellen en hopen dat het euvel in de huidige Lucas platen zit. Mocht het probleem toch elders liggen verkoop ik de oem platen wel door voor een leuke prijs.

Helaas kost een setje oem platen zo'n 150 euro. Weet iemand waar dit goedkoper kan of is deze prijs wel een standaard prijs ?
 
Onze Rebel doet sinds de plaatwissel exact hetzelfde.

Koud denk je dat de boel VEEL te strak staat, en warm heb je een dode slag in de handle.
Het is zondermeer gerelateerd aan thermische verandering, materiaal van de platen, en misschien heeft het ook te maken met olie. De olie heb ik m'n twijfels bij.
Ook in de Rebel zitten geen originele platen meer maar die van EBC. Prijs was ook een fractie van originele, maar dat krijg je keihard terug in dit soort dingen dus. Er word gewoon goedkoper materiaal gebruikt.
 
Onze Rebel doet sinds de plaatwissel exact hetzelfde.

Koud denk je dat de boel VEEL te strak staat, en warm heb je een dode slag in de handle.
Het is zondermeer gerelateerd aan thermische verandering, materiaal van de platen, en misschien heeft het ook te maken met olie. De olie heb ik m'n twijfels bij.
Ook in de Rebel zitten geen originele platen meer maar die van EBC. Prijs was ook een fractie van originele, maar dat krijg je keihard terug in dit soort dingen dus. Er word gewoon goedkoper materiaal gebruikt.

Klinkt als hetzelfde euvel en eveneens na het wisselen van de oem platen voor aftermarket spul.

Daarom ga ik de TRW platen vervangen door OEM platen en mn financiele verlies op de koop toe nemen ....

Ben jij hetzelfde van plan?
 
Klinkt als hetzelfde euvel en eveneens na het wisselen van de oem platen voor aftermarket spul.

Daarom ga ik de TRW platen vervangen door OEM platen en mn financiele verlies op de koop toe nemen ....

Ben jij hetzelfde van plan?


Nog niet.
Als het bij de CB1300 nodig was geweest, dan hadden er absoluut originele in gekomen. Bij de Rebel vind ik het wel ok.
Een setje EBC plaatjes en veren kost de helft minder dan alleen originele platen. En de Rebel is natuurlijk geen circuit fiets. Daar tokkel je rustig mee rond, want hard rijden doe je automatisch niet op dat ding.

Als je denk, ZO! nou gaat ie hard! ga je 70p/u. _O-

Rebel project!
 
Er zijn vandaag nieuwe oem platen in gegaan en het probleem is nu weg.

Dus het zijn gewoonweg opzwellende platen geweest. Vind het wel een kwalijke zaak dat TRW producten levert die niet compatibel zijn. Het geintje heeft toch uiteindelijk enkele honderden euro's gekost.

Daarom neem ik morgen contact op om een verklaring te vragen.
 
Er zijn vandaag nieuwe oem platen in gegaan en het probleem is nu weg.

Dus het zijn gewoonweg opzwellende platen geweest. Vind het wel een kwalijke zaak dat TRW producten levert die niet compatibel zijn. Het geintje heeft toch uiteindelijk enkele honderden euro's gekost.

Daarom neem ik morgen contact op om een verklaring te vragen.

Tja, met EBC was het op een gegeven moment ook fifty fifty of het allemaal probleemloos zou gaan. Dus EBC de deur uit gegooid en ik monteer nu alleen nog maar OEM. Zo vaak is je koppeling nou ook weer niet versleten.

Dat, en 5100 is beter dan menig andere halfsyntheet.
 
Tja, met EBC was het op een gegeven moment ook fifty fifty of het allemaal probleemloos zou gaan. Dus EBC de deur uit gegooid en ik monteer nu alleen nog maar OEM. Zo vaak is je koppeling nou ook weer niet versleten.

Dat, en 5100 is beter dan menig andere halfsyntheet.

Mee eens. aftermarket platen zal ik alleen nog eens installeren wanneer het door een garage gedaan wordt. Dan zit er garantie op kan je het probleem op de garage/fabrikant afschuiven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan