Koppelingsprobleem Yamaha FZR750

Leon1986

Die hard MF'er
2 nov 2007
420
0
Hoogezand
Hallo,

sinds vorige maand ben ik in het bezit van een FZR 750 van 1988. Supernette motorfiets voor zijn leeftijd. De vorige eigenaar vertelde nog dat er april 2007 een nieuwe koppeling in gekomen is. Nu heb ik gisteren voor het eerst echt kunnen rijden op de motor, wat me super beviel en de motor reed ook naar behoren. Echter vandaag met de motor naar het werk geweest (25km) Op de heenweg geen problemen, maar op de terugweg begon de motor in eens in toeren te vliegen boven de 3000 toeren. Koppelingsplaten? In de 1 en de 2 heb ik geen probleem, maar de 3/4/5/6 wel. Als ik het gas helemaal opendraai begint de koppeling te slippen als een gek (vanaf 3000 toeren). Wat ik raar vind is dat het probleem in 1 klap komt, misschien een olieprobleem? De motor had 7 maanden stilgestaan vandaar.

Mvg Robin
 
Hoi Robin,

De FZR750 heeft een hydraulische koppeling toch ? misschien ontluchten, wat voor een olie heb je in je blok gedaan ? halfsyntheet of volshynteet. Hoeveel heeft de motor gelopen? Misschien de koppelings platen versleten , als je ineens het gas erop zet en de toeren vliegen omhoog kan je bijna donder opzeggen dat je platen versleten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

sinds vorige maand ben ik in het bezit van een FZR 750 van 1988. Supernette motorfiets voor zijn leeftijd. De vorige eigenaar vertelde nog dat er april 2007 een nieuwe koppeling in gekomen is. Nu heb ik gisteren voor het eerst echt kunnen rijden op de motor, wat me super beviel en de motor reed ook naar behoren. Echter vandaag met de motor naar het werk geweest (25km) Op de heenweg geen problemen, maar op de terugweg begon de motor in eens in toeren te vliegen boven de 3000 toeren. Koppelingsplaten? In de 1 en de 2 heb ik geen probleem, maar de 3/4/5/6 wel. Als ik het gas helemaal opendraai begint de koppeling te slippen als een gek (vanaf 3000 toeren). Wat ik raar vind is dat het probleem in 1 klap komt, misschien een olieprobleem? De motor had 7 maanden stilgestaan vandaar.

Mvg Robin

De motor heeft 7 maanden stilgestaan.....is de olie daarna ververst, of zit de oude zooi er nog in?
Als de oude olie er nog in zit, flesje Forté Oil System Cleaner erbij flikkeren volgens voorschrift. Daarna olie en filter vervangen. Neem voor zo'n oud blok liever minerale olie van een bekend merk, grote kans dat de koppeling dan ook weer normaal werkt.

Als de koppeling hierna nog steeds slipt, zal hij toch echt uit elkaar moeten.
De grootste fout die gemaakt wordt bij het vervangen van een koppeling, is dat alleen de gesinterde platen vervangen worden. Geen veren en geen frictieplaten (metalen schijven met kartels aan de binnenkant, net als een omgedraaid tandwiel).
De veren van een koppeling uit 1988 zou ik echt wel vervangen door een setje (sterkere) nieuwe veren. De frictieplaten mogen niet blauw aangelopen zijn en moeten recht zijn.

De koppeling werkt in principe hetzelfde als bij je oude FZ (volgens mij is het zelfs precies dezelfde koppeling).

Let Op!!
Bij sommige Yamaha's is de voorste koppelingsplaat een andere dan de overige platen.
Kijk goed op een microfilm, voordat je de platen gaat vervangen.


Veel succes met het werken aan dit zeer mooie motorblok!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan