koppelling instellen ?

ratelketting

Die hard MF'er
9 mrt 2003
355
0
Enschede
Ik heb gisteren een nieuwe koppelingshendel gemonteerdop mijn gsx600f nadat deze was gevallen.
Nu is het probleem dat hij niet helemal ontkoppelt, ik heb het moertje waarmee je de koppelingskabel kunt spannen helemaal aangedraaid en ik heb ook een keer helemaal de andere kant opgedraaid, maar dat heeft allemaal weinig nut.
Hij ontkoppelt niet helemaal, waardoor ie afslaat als je ergens stopt, gezien het feit dat je de koppeling moet intrekken om te starten krijg je dus ook een probleem bij het starten omdat je hem dus niet helemaal ontkoppelt. Wat ik eigenlijk vreemd vind is dat als je het moertje naar buiten draait dat de kabel nog strakker word gespannen terwijl je hem in deze stand helemaal niet kunt starten.
Iemand een oplossing ?
 
Vreemd. Je zou zeggen dat er iets met de lengte van de koppelingskabel moet zijn gebeurd, maar dat kennie. Dan moet je het toch in de koppelingshendel zelf zoeken. Issie wel identiek aan de vorige (mbt slag, plaatsen van de gaten etc.)? Nu ik 't schrijf klinkt 't te zot om waar te zijn. Maar toch :?
 
Vreemd. Je zou zeggen dat er iets met de lengte van de koppelingskabel moet zijn gebeurd, maar dat kennie. Dan moet je het toch in de koppelingshendel zelf zoeken. Issie wel identiek aan de vorige (mbt slag, plaatsen van de gaten etc.)? Nu ik 't schrijf klinkt 't te zot om waar te zijn. Maar toch :?

dat begin ik ook te denken maar er stond wel gsx, gsxr op de verpakking, ik kan het inderdad naast de oude leggen, maar hij voelt wel hetzelfde.
 
Als de koppeling niet helemaal ontkoppelt zou je de kabel dus zo strak mogelijk moeten zetten (dus stelmoer helemaal uit). Als dit niet genoeg is dat zit er (bij de meeste motoren) nog een andere stelmoer op de koppeling. Bij mijn motor zit er een rond klepje rechtsvoor waar de koppeling zit. Als je dit klepje eraf haalt dan kan je hier de koppeling ook nog stellen, maar ik weet uiteraard niet of dit bij jouw motor ook het geval is.

Hoop dat je er wat aan hebt
 
Als de koppeling niet helemaal ontkoppelt zou je de kabel dus zo strak mogelijk moeten zetten (dus stelmoer helemaal uit). Als dit niet genoeg is dat zit er (bij de meeste motoren) nog een andere stelmoer op de koppeling. Bij mijn motor zit er een rond klepje rechtsvoor waar de koppeling zit. Als je dit klepje eraf haalt dan kan je hier de koppeling ook nog stellen, maar ik weet uiteraard niet of dit bij jouw motor ook het geval is.

Hoop dat je er wat aan hebt
dat is ook het gekke, als ik de stelmoer naar buiten draai word de kabel strakker,
maar dan ontkoppelt ie nog steeds niet, overigens moet ik erbij vermelden dat voordat ik de hendel heb vervangen de motor soms afsloeg als ik ergens ging stoppen. ook kon ik de motor niet vooruit krijgen als hij in de versnelling zat terwijl ik aan koppeling trok.
Wa betreft het starten moet ik soms 10 keer de startknop indrukken voordat ie een keer reageert, zou het mischien aan de relais kunnen liggen, want tot nu toe werkte hij wel.
 
Okay, nu gaan we een andere kant op. Het probleem kwam dus niet aan het licht na het vervangen van je koppelingshendel, zoals ik dat eerst had begrepen.
Plakkende koppeling hè? Je leest vaak dat verkeerde olie een boosdoener kan zijn. Maar in mijn beleving levert dat eerder een slippende koppeling op dan een plakkende. Vooral auto-olien leveren slippende koppelingen op. Maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. MF-ers?

Kan je het probleem herleiden naar een olieverversing?
Zo nee, misschien is de oplossing van 4takter iets voor je?
Kweet niet hoe jou koppeling-hefboom op je blok eruit ziet. Als die is uitgevoerd met zg muizentandjes, zou je de hefboom eens een tandje richting strakker kunnen monteren en kijken wat je dat oplevert.

Suc6 :}
 
Ik heb net de koppeling helemaal strak gespannen, als ik hem in zijn 1 vooruit duw gaat ie wel naar voren.
Olie is het zeker niet, 500 km geleden vervangen, motul 10w40 halfsynthetisch, was de beste voor mijn gsx600f (zei de verkoeper) .
Maar het probleem is dat ie nu helemaal niet start, op de middenstun in neutraal kun je doen wat je wilt, hij reageert helemaal niet meer.
Ik vermoed dat een electronisch unit in de buurt van de koppeling het probleem veroorzaakt door geen signaal te geven. Word toch in het weekend het hele verhaal uit elkaar halen.
 
ga nou niet sleutelen
de gsx ontkoppelt dmv oliedruk dus ff je motor laten draaien en dan pas gaan stellen oke ??
heb hetzelfde geintje gehad tot ik erachter kwam dat als ik de motor liet draaien dat ie dan wel ontkoppelde (heeft me overigens wel een koppelingskabel gekost eer ik er achter was |( )
 
ga nou niet sleutelen
de gsx ontkoppelt dmv oliedruk dus ff je motor laten draaien en dan pas gaan stellen oke ??
heb hetzelfde geintje gehad tot ik erachter kwam dat als ik de motor liet draaien dat ie dan wel ontkoppelde (heeft me overigens wel een koppelingskabel gekost eer ik er achter was |( )

Ja alleen het probleem is dat ik hem dun HELEMAAL NIET KAN STARTEN, dat kwam nadat ik de nieuwe hendel heb gemonteerd.
 
Ratelketting zegt in de opening zelf dat ie de koppeling moet intrekken om te kunnen starten (al heeft mijn Soes dat niet).
Ik zou toch de oude en nieuwe hendel eens naast elkaar leggen en kritisch gaan vergelijken. Ook al staat er GSX-F/R op de verpakking. Daar heb je inmiddels ook al heel wat generaties van. Maar het lijkt me duidelijk dat je startonderbreker je startpogingen verhinderd (dodemansknoppie aan? :+ ).
 
Ja alleen het probleem is dat ik hem dun HELEMAAL NIET KAN STARTEN, dat kwam nadat ik de nieuwe hendel heb gemonteerd.

ook niet door uhm aan te duwen :? dat zou wel moeten kunnen ook alsie niet helemaal vrijkomt door verkeerde afstelling, na een tijdje rijden zou je dan idd zoal de collector al zei uhm alsnog kunnen proberen af te stellen... :)
 
Nou, ik weet dat er Gixxers (en Effers) zijn die geen startonderbreking op de koppeling hebben. Staat ook niet in het electrisch schema van m'n Gixxer. Heeft misschien als oorzaak dat m'n Gixxer oorspronkelijk met een witte nummerplaat (D) geboren is }) ?
Heeft mijn Intruder ook niet, maar je weet het nooit natuurlijk. Ik hoef de koppeling ook niet in te knijpen met starten.
 
Er zit een pennetje tussen de hendel en de bevestiging .
Het kan zijn dat dit pennetje door de val iets is verbogen oid.
Ik zou als ik jou was hier even wat WD40 of kruipolie tussen spuiten.
En kijken of hij weer lekker gangbaar wordt.
Dit heeft natuurlijk betrekking op het starten van de fiets.
Wat het zwaar vooruit duwen in de versnelling betreft.
Ik denk wel dat het met de koppelings plaatjes te maken heeft.
Zal wel eens willen weten hoe hij al rijdend schakelt.
Gaat het zwaar of juist ligt en het terug schakelen gaat dit hakkerig
of gaat ie vloeiend terug?
 
Er zit een pennetje tussen de hendel en de bevestiging .
Het kan zijn dat dit pennetje door de val iets is verbogen oid.
Ik zou als ik jou was hier even wat WD40 of kruipolie tussen spuiten.
En kijken of hij weer lekker gangbaar wordt.
Dit heeft natuurlijk betrekking op het starten van de fiets.
Wat het zwaar vooruit duwen in de versnelling betreft.
Ik denk wel dat het met de koppelings plaatjes te maken heeft.
Zal wel eens willen weten hoe hij al rijdend schakelt.
Gaat het zwaar of juist ligt en het terug schakelen gaat dit hakkerig
of gaat ie vloeiend terug?

Het is opgelost, de kabeltjes in worden ingeplugd onder de koppelingshendel kregen geen contact meer nadat ik de hendel had vervangen, op de een of ander manier werkte het pinnetje niet meer die voor contact zorgde als je de koppelingshendel trok. Ik heb de kabeltjes eruit getrokken en aan elkaar vastgemaakt nu kan ik dus ook starten zonder de koppeling in te trekken.
Wat betrfet het schakelen gaat het prima, ik heb soms wel moeite mee met het schakelen naar N, maar ik moet de strakheid van de koppeling nog een keer instellen.

PS bedankt voor de tips
 
Terug
Bovenaan Onderaan