Koppige bout in motorblok

Abraxas

MF'er
1 nov 2001
231
0
Borsbeke
Hoe krijg je een koppige bout los zonder deze uit te boren? Motorblok is van alu dus dat risico wil ik liever niet nemen. Zeker niet als ik niet nauwkeurig weet hoe lang die bout eigenlijk is. De kop is al vrij erg beschadigd, maar nog niet ernstig genoeg zodat er geen dopsleutel meer op zou passen, maar ik heb onlangs hier op het forum gelezen dat er in principe geen grote kracht op een ratelsleutel mag gezet worden?
Iemand suggesties?

(WD40 heb ik ook al naar believen gebruikt ;) )
 
Vroeger bij de brommer hamerde ik altijd (voorzichtig) op zo\'n bout terwijl ik hem probeerde los te draaien, soort slagschroevendraaier idee...

Kweet niet wat voor materiaal de bout is, maar misschien helpt het als je blok warm is en door het uitzetten de bout makkelijker los komt?
 
Hoe krijg je een koppige bout los zonder deze uit te boren? Motorblok is van alu dus dat risico wil ik liever niet nemen. Zeker niet als ik niet nauwkeurig weet hoe lang die bout eigenlijk is. De kop is al vrij erg beschadigd, maar nog niet ernstig genoeg zodat er geen dopsleutel meer op zou passen, maar ik heb onlangs hier op het forum gelezen dat er in principe geen grote kracht op een ratelsleutel mag gezet worden?
Iemand suggesties?

(WD40 heb ik ook al naar believen gebruikt ;) )

luchtsleutel????
 
De ratel zou een facom worden, die moet er toch komen.
Die van pisbakkenstaal heb ik al kromgetrokken ;)
Met een hamer lukt het niet.
Bout is een 17 ook van alu vermoed ik als ik zie hoe snel die beschadigd raakte.
Plaats: net tussen alternator en kettingtandwiel. Staat zo dicht tegen de alternatorbehuizing dat ik er net een dopsleutel opkrijg.
Functie van de bout: houd een staaf vast waar aan de andere kant de as van de achterbrug doorsteekt. Deze staaf loopt ook over het kettingtandwiel.
Hoop dat dit een wat duidelijk beeld schetst?

Luchtsleutel heb ik ook al aan gedacht, \'k heb alleen geen compressor in m\'n bezit.
 
Laatst bewerkt:
T-stuk dat meestal bij zo\'n ratelset zit ( of kruissleutel ) erop zetten, lichte tot middelzware druk op de sleutel in de losdraai richting ( niet je volle gewicht iig ) en iemand op de sleutel laten slaan met een hamer ( op de kopse kant van de sleutel, niet dwarsrichting ertegen aan ). Idd zoals een soort slagschroevendraaier.
Luchtsleutel is ook een goed idee, maar ja, zonder compressor kom je niet zo ver ;)
Dopsleutel en ratel met een lange buis over het handvat van de ratel als verlengstuk, zodat je de hevel zo groot mogelijk maakt. Zo kort mogelijke afstand tussen de bout en ratel, zodat je er niet zo makkelijk afschiet.
 
Ik weet niet wat voor een bout het is maar hier mijn 5cent aan advies: ALS je die bout gaat uitboren moet je niet de hele bout uitboren. Dit begreep ik tenminste uit jou post. Je hebt het over de lengte van de bout.

De bout wordt vastgehouden (als het goed is) door de kop. Die moet er dus af.

Sla een punt op het midden van de bout. Boor met een klein boortje een gat in de bout. iets dieper dan de dikte van de kop. Probeer dit zo recht mogelijk te doen.
Boor nu met een groter boortje het gat iets verder op. Alleen nu niet dieper gaan dan de dikte van de kop. Steeds een groter boortje pakken. Todat je op de dikte van de bout zelf zit.
Vaak begeeft de kop het al eerder. Als het goed is is de kop er dan af en hou je alleen schroefdraad over. Negen van de tien keren zit er nog een restje kop vast aan het restant van de bout. Die meestal ook los in het gat zit. Met een tang krijg je het dan wel rondgedraaid.
Anders boor je dat eerste gaatje wat dieper in. Klop daar een iets te grote inbus in en probeer hem er dan zo uit te draaien. Ook is hier een setje voor te krijgen. met een soort bouten die steeds breder worden (soort wortel zeg maar) met tegengesteld schroefdraad. Die draai je in dat geboorde gaatje. Misschien dat je het ergens kan lenen.
Succes!
 
Laatst bewerkt:
als die brommer nog rijdbaar is ga je ff langs een banden handel (of iets dergelijks), daar zetten ze zo een (lucht)sleutel erop. maar vind de lucht sleutel hier wel een beetje \"overdone\"
persoonlijk zou ik gewoon de ratel erop zetten met een passende dop eventueel een verlengstukje op de ratel - niet om zo idioot veel kracht te zetten (!!!) maar om wat meer controle te hebben - want dit moet gewoon los kunnen komen.
 
Laatst bewerkt:
Motor rijdt niet meer, nee. Toen ik hem kocht was het al een gevaar om mee te rijden, zodus... en nu is ie gestript en bijna klaar om het blok eruit te halen.
Ik ga deze week maar eens zien naar een sowieso al wat langere ratel.
Bedankt voor de tips tot nu toe iig :}
 
Probeer eens om met een hamer een felle tik te geven op de bout, zodat deze schrikt.
Als de bout vastgerot zit wil dit weleens helpen.

Warmstoken wil wel eens helpen, maar met een aluminium weet ik niet of dit wel zo veilig is, denk het eigenlijk niet.

Je mag in principe geen kracht zetten met een ratel, daarvoor heb je zo\'n vaste sleutel. Maar dit is alleen om je ratel niet te beschadigen.
Als je de bout probeert los te draaien, doe dit dan door er mer een hamer een felle tik op te geven, ipv van kracht te gebruiken.

Gebruik ook een zeskantige dop in plaats van een dop met alleen van die kleine nokjes die om veel meer manieren past, hiermee draai je de bout veel makkelijker rond, dus zeskantige dop gebruiken.
Deze kan je gewoon los kopen bij een gereedschaphandel.

Succes
 
of als je met een griptang er nog op de kop kan komen , die erop zetten
of met een sleutelvijl lekker de vlakjes weer plat maken
desnoods 4 kant ( of met je dremel )
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me sterk dat de bout ook van aluminium is. Want alu op alu gaat vreten. Hij zal duswaarschijnlijk van staal zijn.
Gewoon roodheet stoken en af laten koelen.
waarschijnlijk kun je hem dan losdraaien.
Zo niet dan moet je in het hart een gat boren en hem met een omgekeerde tap uitdraaien.

Peter
 
Linkse tap lijkt me niet zo\'n goed idee, breekt vaak af; eigenlijk moet je zoiets hebben: http://www.ridgid.com/catalog/102.html
Dat werkt echt goed maar kost ook wat. Het werkt als volgt: je boort een gat in het hart van de bout, slaat een special doorn voorzien van scherpe messen in de lengte in het geboorde gat en draait de moer linksom (of rechtsom als het linkse draad is), dan komt de bout mee. Dit werkt veel beter dan een linkse tap omdat het aangrijp-oppervlak groter is én de diameter van de doorn is groter. Een goede werkplaats heeft dit soort gereedschap wel.

Je kan natuurlijk ook proberen hem eruit te vloeken! :+
 
Laatst bewerkt:
Linkse tap lijkt me niet zo'n goed idee, breekt vaak af; eigenlijk moet je zoiets hebben: http://www.ridgid.com/catalog/102.html
Dat werkt echt goed maar kost ook wat. Het werkt als volgt: je boort een gat in het hart van de bout, slaat een special doorn voorzien van scherpe messen in de lengte in het geboorde gat en draait de moer linksom (of rechtsom als het linkse draad is), dan komt de bout mee. Dit werkt veel beter dan een linkse tap omdat het aangrijp-oppervlak groter is én de diameter van de doorn is groter. Een goede werkplaats heeft dit soort gereedschap wel.

Je kan natuurlijk ook proberen hem eruit te vloeken! :+

:^ Yep, enigst goede gereedschap hiervoor :}
Alternatief is een inbus of torxbitje erin tikken/slaan.
Allergrootste nadeel van een linkse tap is dattie conish is en behalve zichzelf ook de bout vastzet omdat de diameter toeneemt en daardoor het materiaal NAAR BUITEN vastduwt! |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan