koptelefoon op radio aansluiten

De pleeg

MF veteraan
28 nov 2007
1.142
1.658
Ik heb op mijn K1100LT een autoradio ingebouwd. Incl. speakertjes. Dit gaat prima bij lagere snelheden . Echter bij wat hogere snelheden hoor ik geen r**t. Dus wil ik in-ear oortelefoontje gaan gebruiken..
Maar ik kan toch niet ongestraft dit koptelefoontje aansluiten op de radio. Met wat knutsel en soldeerwerk kan ik wel een 3,5mm stekkertje aanluiten op de speaker uitgang. Maar volgens mij heb ik een weerstand probleem. Uitgang radio is 4-8 ohm, koptelefoontje 16 ohm. Volgens mij gaat het koptelefoontje gloeiend heet worden of doorbranden.
weet iemand een oplossing voor dit probleem ??
 
ondertussen contact gehad met een "betere" electronica zaak. De man vond het een grappig probleem :? Maar goed om te voorkomen dat de boel heet word en doorbrand moeten beide apparaten (dus koptelefoon en radio) ongeveer gelijk zijn, om dit voor elkaar te krijgen dacht hij dat er een weerstand tussen moest van 12 ohm. Probleem is dat er daar blijkbaar honderden soorten van zijn. '( . Ik moet dus uit zien te vogelen welk soort ik moet hebben. Ik hoop dus dat iemand dat al eens gedaan heeft.

Ik denk ongeveer 100 ohm

waarom 100 ohm en geen 12
 
Vraag me af bij welke ''betere'' electronica zaak je geweest bent hoor. En honderden soorten 12 Ohm weerstanden ?. 12 Ohm is 12 Ohm, enige wat varieert is het wattage. Met twee ½ Watt weerstanden per kanaal als spanningsdeler kom je een heel eind.
 
ondertussen contact gehad met een "betere" electronica zaak. De man vond het een grappig probleem :? Maar goed om te voorkomen dat de boel heet word en doorbrand moeten beide apparaten (dus koptelefoon en radio) ongeveer gelijk zijn, om dit voor elkaar te krijgen dacht hij dat er een weerstand tussen moest van 12 ohm. Probleem is dat er daar blijkbaar honderden soorten van zijn. '( . Ik moet dus uit zien te vogelen welk soort ik moet hebben. Ik hoop dus dat iemand dat al eens gedaan heeft.waarom 100 ohm en geen 12
Omdat je oortje dan nog zo'n 60% van het vermogen krijgt , wat nog steeds teveel is.
Met 100ohm krijgt hij zo'n 15 %.
Een weerstand van 1 watt is voldoende.
 
Je uitgang verwacht een weerstand van 4-8 ohm.

Je oortje heeft een weerstand van 16 ohm. Weerstand van 12 ohm in serie erbij is 12+16 28 ohm. Shit dat gaat de verkeerde kant op. Welke betere electronica zaak ben je geweest?

Hoe dan wel wat dacht je van 16 ohm parallel. 16 gedeeld door 2 is 8 bingo.

Maarre 16 is niet krijgen doe dan maar 15 ohm het was immers 4-8 dus lager mag.

Welke? de gewone van een kwart watt. Hoe weet ik dat? Inschatting, als ik het fout heb wordt deze gloeiende heet of brand de weerstand door ben je een kwartje armer en haal je er een van een half watt.
 
Omdat je oortje dan nog zo'n 60% van het vermogen krijgt , wat nog steeds teveel is.
Met 100ohm krijgt hij zo'n 15 %.
Een weerstand van 1 watt is voldoende.

|(
Ja want bij een hogere weerstand gaat er meer stroom lopen.
Lucht heeft een hele hoge weerstand dus een volle accu die belast wordt met een hoge weerstand bijvoorbeeld "lucht" leverd vol vermogen en is dus zo leeg . :?

Oh, nee hoe hoger de weerstand hoe lager het vermogen. |(
 
Je uitgang verwacht een weerstand van 4-8 ohm.

Je oortje heeft een weerstand van 16 ohm. Weerstand van 12 ohm in serie erbij is 12+16 28 ohm. Shit dat gaat de verkeerde kant op. Welke betere electronica zaak ben je geweest?

Hoe dan wel wat dacht je van 16 ohm parallel. 16 gedeeld door 2 is 8 bingo.

Maarre 16 is niet krijgen doe dan maar 15 ohm het was immers 4-8 dus lager mag.

Welke? de gewone van een kwart watt. Hoe weet ik dat? Inschatting, als ik het fout heb wordt deze gloeiende heet of brand de weerstand door ben je een kwartje armer en haal je er een van een half watt.

Je uitgang verwacht helemaal niets. Je verhaal kan ik ook niet volgen.
 
Je uitgang verwacht een weerstand van 4-8 ohm.

Je oortje heeft een weerstand van 16 ohm. Weerstand van 12 ohm in serie erbij is 12+16 28 ohm. Shit dat gaat de verkeerde kant op. Welke betere electronica zaak ben je geweest?

Hoe dan wel wat dacht je van 16 ohm parallel. 16 gedeeld door 2 is 8 bingo.

Maarre 16 is niet krijgen doe dan maar 15 ohm het was immers 4-8 dus lager mag.

Welke? de gewone van een kwart watt. Hoe weet ik dat? Inschatting, als ik het fout heb wordt deze gloeiende heet of brand de weerstand door ben je een kwartje armer en haal je er een van een half watt.
Je uitgang verwacht geen 4 of 8 ohm :N
Je oortje heen een vermogen van maximaal 0.25 watt. de versterker leverd er 10.
Bij vol volume moet het vermogen gedeeld worden door 40.
Door een weerstand van 100 ohm in serie te zetten (zoals dat ook in bijna alle versterkers gebeurd) zorg jevoor een spanningsdeler. Als de spaning de helft word dan word het vermogen een kwart. P=U2/r.
Dat de versterker een belasting heeft van ruim 100 ohm is voor de versterker geen probleem, hij gaat alleen veel minder vermogen leveren, maar dat was nou juist de bedoeling.
 
zet je er niks tussen woorden de dopjes niet heet en branden niet door. althans niet door een hogere impedantie (=wisselstroom weerstand) van de oordopjes. en zolang je de radio niet al te hard zet blijft alles heel. zet je de radio wel te hard dan scheuren eerst je trommelvliezen dan gaan de speaker membramen kapot en pas als laadste wordt alles nogal heet.
de weerstand die in serie moet hangt af van wat de autoradio kan leveren bij een normale impedantie en het vermogen dat je oodopjes aan kunnen.
en bereken is makkelijk met de formule P=I^2*R of tewel vermogen is stroom quardraat keer weerstand. ook uit te leggen als gewenst vermogen gedeelt door de stroom in het quardraat geeft de gewenste weerstand. daar trek je de weerstand van de oordopjes af en je hebt de weerstand die je in serie moet zetten. die weerstand doe je weer keer de stroom in het quardraat en je hebt het vermogen wat de weerstand moet kunnen hebben.
 
Ik heb op m'n Goldwing jaaaaaaaaaren gereden met een koptelefoon die rechtstreeks op de speakeruitgangen aangesloten zaten. Nooit problemen gehad. *D
Als je oren je niet meer waard zijn dan 5 cent (dat is wat weerstanden kosten ) dan is dit de oplossing. Heb je wel een i.q. van boven de 50 dan plaats je 2 weerstandjes.
 
allemaal bedankt voor de reacties. Jammer genoeg heb ik eigenlijk geen eenduidig antwoord. Dat ligt waarschijnlijk meer aan mezelf dan aan jullie. IK ben niet zo heeeeel technisch.
Misschien wat meer info: het gaat om een gewone auto-radio van 12 V, max stroom <10amp, uitgangsvermogen 4 x 50 watt, belastingsimpendantie 4-8 ohm.
Impendantie van de koptelefoon: 16 ohm
 
allemaal bedankt voor de reacties. Jammer genoeg heb ik eigenlijk geen eenduidig antwoord. Dat ligt waarschijnlijk meer aan mezelf dan aan jullie. IK ben niet zo heeeeel technisch.
Misschien wat meer info: het gaat om een gewone auto-radio van 12 V, max stroom <10amp, uitgangsvermogen 4 x 50 watt, belastingsimpendantie 4-8 ohm.
Impendantie van de koptelefoon: 16 ohm
Zoals zo vaak zetten mensen die denken er verstand van te hebben je op het verkeerde been.
Plaats tussen de plus van de uitgang en je oortje en 100 ohm weerstand van 1 watt en je bent klaar.
 
Ik heb het nog even voor je berekend.
Bij 68 ohm Krijgt je oortelefoon zo'n 0.25 watt ( wat volgens mij teveel is voor een oortelefoon)
Bij 100 ohm is het ongeveer 0.12 watt.
Ik ben uitgegaan van 10 volt uitgangsspanning wat neerkomt op 25 watt.
ook al staat op je versterker 50 watt, vergeet het maar.
Ik zou het eerst proberemn met 82 ohm minimaal 1 watt.
 
Heb nog even voor de grap oordopjes rechtstreeks op de uitgang van de speakers aangesloten.
Dopjes worden toch écht heet! :Y
Dus zoals v.d.v. heeft aangeraden weerstandjes gekocht van 100 ohm/ 1 watt en dat in serie gezet.

En dat werkt dus uitstekend. *O*
Ik rijd nu zonder problemen met een lekker muziekje in mijn oren :]
iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken!!!
 
Lang leve de Ipod.....geen geklooi met weerstanden en altijd voldoende muziek mee
Is waar...., maar autoradio hoef ik niet op te laden, of batterijen vervangen.
Daarbij heb ik een radio/mp3. Met een 2Gb SD-card erin heb ik voldoende muziek bij me voor de lange ritten :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan