kort, en af en toe lang

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.240
493
Belgie (Gent)
Mijn woon-werk verkeer is iets van een 5-km enkel.
Nu weet ik wel dat het slecht is voor je motor, maar ik vraag me af hoe slecht, als je er rekening mee houdt dat ik ook nog enkele keren in de week (na het werk) >20 km rijd.
Of om kort te zijn: kunnen korte afstanden veel kwaad als er regelmatig een langere afstand tussenzit (bvb.: 3 ritjes van 5 km afgewisseld met 1 van 20km).
 
Het probleem is, wanneer je zulke korte afstanden rijdt, dat de uitlaat, e.d. niet warm worden. Bij verbranding komt altijd water vrij, wat bij elkaar condensvorming in de uitlaat veroorzaakt en de mogelijke bijeffecten als roest.

Dit komt ook vaak voor bij boodschappen autotjes en dan zie je van die 'piesende' uitlaten. :9

Zo'n afstand zou het wel beter maken inderdaad, want dan heeft je uitlaat tijd warm te worden en de condens weer te verdampen.
 
Het ergere dan die uitlaat is(edit: bezines worden steeds zwavelarmer).

Elke koudestart heb je metaal op metaal(lagers) totdat je oliedruk heb(zowel hydrostatisch al hydrodynamisch(met of zonder oliepomp)), nu zijn de huidige olieen wel errrugh cohesive dus blijven goed aan metaal zitten hier bestaan ook bepaalde dopes voor.

zodra je oliedruk heb zit er olie tussen de lagerschalen en hebben deze dus Niet of nauwelijk contact.
 
Laatst bewerkt:
Mijn woon-werk verkeer is iets van een 5-km enkel.
Nu weet ik wel dat het slecht is voor je motor, maar ik vraag me af hoe slecht, als je er rekening mee houdt dat ik ook nog enkele keren in de week (na het werk) >20 km rijd.
Of om kort te zijn: kunnen korte afstanden veel kwaad als er regelmatig een langere afstand tussenzit (bvb.: 3 ritjes van 5 km afgewisseld met 1 van 20km).


Er is een oplossing voor..... rij gewoon even enorm om en zorg dat je 30 minuten op de motor zit.....
 
Het probleem is, wanneer je zulke korte afstanden rijdt, dat de uitlaat, e.d. niet warm worden. Bij verbranding komt altijd water vrij, wat bij elkaar condensvorming in de uitlaat veroorzaakt en de mogelijke bijeffecten als roest.
Het is niet zozeer het vocht wat de problemen verzoorzaakt alswel de afschuwelijk hoge zuurgraad van ditzelfde vocht waardoor alles wegvreet.
 
Volgens mij valt de zuurgraad wel mee, dit WAS heel erg omdat het zwavelgehalte in de benzine nogal hoog lag.

NU is echter de benzine zwavelarm en in de komende jaren bijna Zwavelvrij...en dus een opluchting voor je pisbakkenstale kuchpijpjes.

p.s. Hoewel zwavelzuur het Pisbakkenstaal minder aantast dan bv RVS.
 
Volgens mij valt de zuurgraad wel mee, dit WAS heel erg omdat het zwavelgehalte in de benzine nogal hoog lag.

NU is echter de benzine zwavelarm en in de komende jaren bijna Zwavelvrij...en dus een opluchting voor je pisbakkenstale kuchpijpjes.
Proef maar es wat van die condens...........het zal misschien geen zwavel meer zijn maar het is nog net zo zuur als vroeger
 
Volgens mij valt de zuurgraad wel mee, dit WAS heel erg omdat het zwavelgehalte in de benzine nogal hoog lag.

NU is echter de benzine zwavelarm en in de komende jaren bijna Zwavelvrij...en dus een opluchting voor je pisbakkenstale kuchpijpjes.

p.s. Hoewel zwavelzuur het Pisbakkenstaal minder aantast dan bv RVS.

Andere oplossing: ga tweetakt rijden. :] Als je de boel niet goed warm rijdt zal je pruttelpijp niet zozeer nat en zuur als wel vet blijven: Prima bescherming tegen roest! :P Bovendien hebben die dingen véél minder bewegende (dus slijtende) delen in het blok. :}

Maar inderdaad, gewoon na het werk een stukje om, niks aan de hand. Deed ik vroeger ook vaak, tegenwoordig werk ik wat verder van huis en sinds ik een lease-blik van de zaak heb maakt het toch niet meer uit. :Z
 
Proef maar es wat van die condens...........het zal misschien geen zwavel meer zijn maar het is nog net zo zuur als vroeger
NOx (NO2 en NO3) zorgt ook voor verzuring. En dat wordt nog steeds flink geproduceerd, hoe zuiver de benzine ook is.
 
Het ergere dan die uitlaat is(edit: bezines worden steeds zwavelarmer).

Elke koudestart heb je metaal op metaal(lagers) totdat je oliedruk heb(zowel hydrostatisch al hydrodynamisch(met of zonder oliepomp)), nu zijn de huidige olieen wel errrugh cohesive dus blijven goed aan metaal zitten hier bestaan ook bepaalde dopes voor.

zodra je oliedruk heb zit er olie tussen de lagerschalen en hebben deze dus Niet of nauwelijk contact.

Dat hele olie/smering verhaal klopt wel maar het geldt voor lange ritten net zo goed. Voor een lange rit moet je je motor toch ook starten en met een koude motor beginnen. :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan