Korte beentjes

Anouk702

Rookie
12 dec 2019
5
0
Hallo allemaal,

Komende week wil ik mijn eerste motor gaan kopen, de kawasaki Er5 (waarschijnlijk eentje uit 1999) . Nu ben ik nogal klein, 158cm, dus moet ik iets doen om met me voeten aan de grond te kunnen. Nu weet ik dat er verlagingssets zijn maar dan kom je uit op een flink bedrag. Heeft iemand anders misschien tips, tricks of ervaringen of misschien wel een handige hand?

Ps. Ik heb al verhoogde motorlaarzen
 
veervoorspanning achter verlagen.
kortere schokdempers monteren.

dat type motor heeft achter 2 schokdempers zitten , een motor met een enkele schokdemper die voor het achterwiel gemonteerd zit, zit via verbindingsstukken (dogbones) bevestigd, dan kan je een verlagingsset kopen waarin die verbindingsstukken korter of langer zijn, zo een set is ongeveer 60 euro.
maar bij elke motor van 20 jaar oud zou een verse schokdemper geen kwaad kunnen, dus is de aanschaf van een nieuwe set die gelijk wat korter is wel een slimme zet.
 
Je lengte zegt niet alles, je kunt relatief lange of korte benen hebben.
Bij mijn Honda's kun je ook de voorkant verlagen door het balhoofd verder over de veerpoten te laten zakken, dat kost niks.

Je hebt dan minder grondspeling, dus niet te plat door bochten gaan.
 
eerst proberen misschien valt het allemaal wel mee zo hoog is een ER5 niet als ik me goed herinner uit mijn rijlestijd .
zadel laten versmallen zodat je benen steiler naar beneden kunnen wil ook nog wel eens helpen.
verlaagd zadel wil ook helpen.
 
eerst proberen misschien valt het allemaal wel mee zo hoog is een ER5 niet als ik me goed herinner uit mijn rijlestijd .
zadel laten versmallen zodat je benen steiler naar beneden kunnen wil ook nog wel eens helpen.
verlaagd zadel wil ook helpen.

Enig idee waar je hoe je dat moet doen?
 
veervoorspanning achter verlagen.
kortere schokdempers monteren.

dat type motor heeft achter 2 schokdempers zitten , een motor met een enkele schokdemper die voor het achterwiel gemonteerd zit, zit via verbindingsstukken (dogbones) bevestigd, dan kan je een verlagingsset kopen waarin die verbindingsstukken korter of langer zijn, zo een set is ongeveer 60 euro.
maar bij elke motor van 20 jaar oud zou een verse schokdemper geen kwaad kunnen, dus is de aanschaf van een nieuwe set die gelijk wat korter is wel een slimme zet.

De enige verlagingsset die ik heb gevonden kost gelijk 250 euro. Maar met een nieuwe dog bones zou de motor ook verlaagd kunnen worden als ik je zo goed begrijp?
 
Een zadel (laten) verlagen is in feite het tijk eraf en schuim weghalen op de plekken waar dat te dik is. In theorie zou het daar iets minder comfortabel van kunnen worden, maar het hoeft niet. Ik zou dat persoonlijk wel laten doen, omdat ik niet heel goed ben met mijn handen, maar wellicht ben jij daar beter in.

Heb je wel al proef gereden met de motor?
 
Als eerste testen. Het zadel kan smal zijn dan kom je makkelijk bij de grond.

Anders schokbrekers - vrij duur.
Zadel vermaken - geen idee wat het kost, google.
Voorpoten verder door de kroonplaat - kost niets, kan wel de stuureigenschappen om zeep helpen.

Ga eerst eens rijden en kijk hoeveel je “tekort” komt.
 
Een zadel (laten) verlagen is in feite het tijk eraf en schuim weghalen op de plekken waar dat te dik is. In theorie zou het daar iets minder comfortabel van kunnen worden, maar het hoeft niet. Ik zou dat persoonlijk wel laten doen, omdat ik niet heel goed ben met mijn handen, maar wellicht ben jij daar beter in.

Heb je wel al proef gereden met de motor?
Nee ga zaterdag kijken en proefrijden. Nu is de zadelhoogte 80(volgens Google) en m'n lesmotor was 74 en dat redde ik mooi
 
Laatst bewerkt:
64cm is wel heel laag, maar staar je niet teveel blind op het met 2 voeten plat op de grond kunnen. Ik heb nog geen een motor gereden waarbij ik met 2 voeten plat op de grond kon/kan en rijd nu een Vstrom 650 met standaard zithoogte van 82cm, die ik heb verlaagd met 3cm. Kan met 1 voet plat op de grond als ik een beetje schuif op het zadel en dat gaat eigenlijk prima. Met 2 voeten sta ik op de bal van mijn voet en instabieler dan met 1 voet plat iets verschoven.

Ik ben 172cm, maar mijn armen en benen zijn veel te kort, want lengtemaat van de broek is 30. Met jassen kopen kan ik kiezen tussen te lange mouwen of een te kort lijf.
 
64cm is wel heel laag, maar staar je niet teveel blind op het met 2 voeten plat op de grond kunnen. Ik heb nog geen een motor gereden waarbij ik met 2 voeten plat op de grond kon/kan en rijd nu een Vstrom 650 met standaard zithoogte van 82cm, die ik heb verlaagd met 3cm. Kan met 1 voet plat op de grond als ik een beetje schuif op het zadel en dat gaat eigenlijk prima. Met 2 voeten sta ik op de bal van mijn voet en instabieler dan met 1 voet plat iets verschoven.

Ik ben 172cm, maar mijn armen en benen zijn veel te kort, want lengtemaat van de broek is 30. Met jassen kopen kan ik kiezen tussen te lange mouwen of een te kort lijf.
Sorry typfoutje hahaha. Ja ik denk ook wel dat het snel went alleen als er iets gebeurt heb je met 1 voet op de grond toch minder stabiliteit dan met 2 lijkt me. Hoe ervaar jij dit.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Sorry typfoutje hahaha. Ja ik denk ook wel dat het snel went alleen als er iets gebeurt heb je met 1 voet op de grond toch minder stabiliteit dan met 2 lijkt me. Hoe ervaar jij dit.

Zoals ik zei eerder andersom. Als het zo waait als de laatste dagen schuif ik liever een half kontje naar rechts met mijn rechter voet plat op de grond dan 2 voeten half.
 
Zadel aanpassen zoals ik het gedaan heb: Nietjes eruit, dekje eraf.. grof bijwerken met een ijzerzaagblad.. daarna met de houtrasp de vorm strak maken.. niet pistool gekocht.. dekje erover gespannen en terug vast gemaakt.
 
De enige verlagingsset die ik heb gevonden kost gelijk 250 euro. Maar met een nieuwe dog bones zou de motor ook verlaagd kunnen worden als ik je zo goed begrijp?

zoals eerder genoemd zijn dogbones niet van toepassing op jouw motor vanwege de dubbele schokdempers.
ik neem aan dat je een verlagingset bedoelt voor de ER5 , zonder verdere omschrijving is het net zo eenduidig als men zou zeggen 'de enige jurk die ik kan vinden kost gelijk 250 euro' .

2 losse veren voor de schokdempers zijn bij bovenstaande link 151 euro , ik zou zelf eerst de voorvork 'doorsteken' dan komt je stuur en motorfiets lager tov het wegdek, ook eerder genoemd.
Bedenkt dat het dan ook noodzakelijk kan worden je zijstandaard in te (laten) korten en het op de middenbok zetten word een stuk zwaarder.

je zou ook bij (o.a) boonstra motorparts kunnen kijken wat een zadel kost voor jouw motor en die zelf aanpassen, ben je niet gelijk onthand als dat helemaal mislukt, heb je het originele zadel nog.
 
Laatst bewerkt:

De zithoogte is standaard 81.5 cm, maar als je de motor zo ziet kan hij achter behoorlijk zakken en voor kan dat ook wel denk ik.
 
Enig idee waar je hoe je dat moet doen?
hangt er van af hoe handig je bent. maar als je het zelf niet durft zijn er zat bekleders van (auto)stoelen te vinden die dat kunnen. het is niet heel moeilijk maar het kan een groot effect hebben. ik heb bij mijn motor en comfort zadel geplaatst dat een stuk breder en harder is en kan sindsdien een stuk lastiger bij de grond terwijl het zadel niet hoger geworden is. bedenk je ook dat zadelhoogte gemeten wordt bij onbelaste motor en de ene motor zakt veel verder is als de ander als je er op gaat zitten. en meestal hoe lager de motor hoe minder hij inveert door het gewicht van de berijder. verschillen worden dus normaal kleiner in de praktijk als op papier.
 
één voetje aan de grond is vaak voldoende............

zet er een valbeugel of slider op , gaat het dan een keertje mis who cares
 
Zaterdag is geweest. Hoe ging het met de proefrit en de hoogte ?
 
Was Tijger Leathers al genoemd? O-)
Altijd beginnen bij het zadel. Dat is niet duur en de rijeigenschappen van de motor veranderen niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan