Korte impressie/verslag dieseltreffen te Hamm(met plaatjes!) en.. m'n enfield defect!!

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Dus.. gisterochtend op tijd weg, Ik had nog zeker 4 liter in de tank maar als ik bij Emmen pas een tankstation tegenkom ben ik stiekum toch wel blij..
Uiteraard is er onderweg ook wat file en dat zijn kennelijk ook de momenten dat je beseft dta je je vouwstoel bent vergeten, of je opblaaskussen, en nog wat..
Argh!
Photo0728.jpg

De zachte remvoeringen-alweer- die ik van plan was geruimte tijd in te laten bedden gaan plots van bijna-redelijk remmen naar gevaarlijk niets doen(gebeurd vaker zonder aanijwbare reden, verbaasd me nu erg want super zachte voering voor racerij en remsleultes half zo breed als origineel dus veel kracht er op en.. nix doen?)

Om een verhaal toch door te laten gaan, na 3,5 uur over 230km te hebben gedaan kom ik aan op het terrein en zet m'n nest op.
 

Bijlagen

  • diesel19net.jpg
    diesel19net.jpg
    210,9 KB · Weergaven: 26
Veel dieselmotoren in diverse smaken, maar ookeen Rus met een Citroën DS motor..
Nog veel sommer-enfieldjes ondanks het niet-dragende subframe(origineel is het frame-blokverbinding een dragend deel, ik heb 1 maal een balhoofdbreuk bij een dergelijke fiets gezien.. Reactie van de heer Sommer; lag aan de vorkolie..
20190914_170408_resizediesel6.jpg

Er was ook bier;
20190914_170408_resizediesel6.jpg
20190914_145317_resizediesel8bier.jpg

Zo'n rem of zo, maar de verbindingsstang is een 'duwer'en ik vind 'm wat iel?
diesel5rem.jpg
 
Meer plaatjes.
diesel7.jpg


diesel9nimbus.jpg
Vader en zoon uit DK waren er op 2 nimbussen, de beste man had er 10!
diesel11.jpg
diesel11.jpg
 

Bijlagen

  • dieselscoortewr.jpg
    dieselscoortewr.jpg
    174,3 KB · Weergaven: 23
  • diesel16.jpg
    diesel16.jpg
    205,5 KB · Weergaven: 20
Hey.. het plaatjes invogen gaat niet zo goed.. maar goed, ik ben vanochtend om 10 uur vertrokken en sinds ca 1 uur thuis.. Hoe kan dat?
Ik rijden, file, rustig aan, Navi doet raar en laat me 3 keer dezelfde brug in Mü
diesel2.jpg
nster zien dus zoek eerst maar een weg westwaarts(dorpje in-uit, wel leuk rijden maar schiet niet op)


Ben ik eindelijk weer op de 31 naar het noorden, braaf 90 kachelen.. ineens vermogen weg, vage ratel en VEEL blauwe rook achter me..
Motor op vluchtstrook, kan op het oog niets zien aan de buitenkant maar..
Helemaal geen compressie meer..

Vlugge theoretische analyse;
-Klep sluit niet meer af door kool (kan dat zo plots) gebroken klepveer of klep kapot.
-Verstuiver verstuift niet goed (rookte wel veel laatste tijd) en gat in zuiger gebrand.

Anyway, dat kan ik zo niet zien.. klein uurtje gewacht op bergingsmeneer.. De motor staat nu in een loods in Emmen, ik ben met het OV naar Assen gekomen.
Verzekering zal vervoer van motor naar mijn huis niet dekken dus..
dieselsimson.jpg



Morgen eens kij
diesel20ds.jpg
ken hoe ik m'n trouwe diesel die nooit stuk gaat behalve nu even, weer thuis krijg..
Wel raar.. Het liefste had ik 'm nu al opengetrokken om te zien wat er mis is..
Wordt vervolgd..
 
Leftovger pics.. ben natuurlijk best van slag dat m'n enfield nu..;(
 

Bijlagen

  • diesel13.jpg
    diesel13.jpg
    222,7 KB · Weergaven: 24
  • diesel7.jpg
    diesel7.jpg
    189 KB · Weergaven: 25
  • diesel13sommer.jpg
    diesel13sommer.jpg
    141,8 KB · Weergaven: 27
  • diesel20.jpg
    diesel20.jpg
    140 KB · Weergaven: 25
Ik heb helaas totaal geen verstand van diesels in motoren, maar het ziet er wel bijzonder uit allemaal!

Balen van de Enfield! Er is hier toch vast wel iemand in de buurt van Assen of Emmen die een aanhanger of bus heeft? Ik kan helaas niet helpen, geen aanhanger en woon ook niet bepaald in de buurt. Misschien hier op het forum een oproepje doen?
 
Oewaah, lig er kennelijk wakker van eh.
De motor rookte wel meer vond ik, Het luchtfilter is een grote K&N en kan me niet voorstellen dat deze nu al dicht zit.
De warme start was ook moeilijker (2-3 pufjes en dan terugslaan als ik het gas niet ver genoeg open deed) en moest veel eerder dan gewoonlijk tanken?
(Normaal ligt het verbruik rond de 1 op 40)
Duss, mijn gok gaat naar een pissende verstuiver die de zuiger heeft gemold..
Wat de oorzaak van een dergelijk verschijnsel is weet ik eigenlijk niet.. Toch opbouw van koolafzetting?
 
Jammer van jouw pech, zeker langs de A31. Verder gaaf verslag hoor!!! Welke diesels zitten er onder die K100 geschroefd?.
 
Jammer van jouw pech, zeker langs de A31. Verder gaaf verslag hoor!!! Welke diesels zitten er onder die K100 geschroefd?.
Geen idee..
Paar jaar geleden was er iemand met een triumph sprint of zo waar een 3 pitter daihatsu turbo diesel onder was gezet, verder hoor je veel over VW blokken..
dieselkoe.jpg
 

Bijlagen

  • diesel20.jpg
    diesel20.jpg
    140 KB · Weergaven: 19
Geen idee..
Paar jaar geleden was er iemand met een triumph sprint of zo waar een 3 pitter daihatsu turbo diesel onder was gezet, verder hoor je veel over VW blokken..

Is dit "gewoon omdat het kan", of doen mensen dit vanwege het verbruik? Hoe rijdt zo'n diesel verder eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat langzamer gaat.
 
Balen dat ie stuk is, waarom is de motor niet gelijk naar Assen gebracht?
 
Er zijn heel veel creatieve technische mensen die erg mooie ombouwen maken waar veel geld/tijd/werk in zit (Bij de cardanmotoren is het tussenstuk maken tussen blok-koppeling en bak het moeilijkste), naast de mensen die een simpele ombouw hebben zoals ik.

Mijn 13 pk diesel kun (kon.. eh) je 90 mee kruisen en trilt dan eigenlijk niet. Het verbruik is inderdaad erg fijn. Met flinke tegenwind heb je een probleem (Er is van dit type blok sinds een poos een 15 pk versie uit dus mimer/overweeg al.. zelfde ratio, dat blok) Het verschil in acceleratie tussen de 1 en 3 is minder groot als bij een benzine maar je bent niet overdreven traag (ik pak op de stadsring gerust de linkerstrook)
Die triumph die ik noemde trok zeer vlug weg en zat zo op 160..
Een automotor die in een motorfiets word gezet heeft erg weinig te doen..
 
Intussen de verkoper van het blok- waar ik doorgaans goed contact mee heb- gemaild en gemeld.. zou 't 2de blok zijn wat stuk loopt..
 
Ik hoop dat je hem snel weer in de benen krijgt, mooie dingen. Zag er in de buurt bij een dealer ook een staan
 
Pff blijf ook m'n hoofd breken over die voorrem, dat ding klopt gewoon echt niet..
Ik zal mijn bevindingen(over het blok, remerij durf ik niet meer) posten als er belangstelling is onder Techniek, Dit is niet de goede plaats voor..
 
Ik hoop dat je hem snel weer in de benen krijgt, mooie dingen. Zag er in de buurt bij een dealer ook een staan
Koop er 1 met een defect blok voor weinig (goed lopend ding mag 1500 kosten dus..) dan sta ik je wel bij met de ombouw..
 
Terug
Bovenaan Onderaan