Korte levensduur ketting

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
4.937
2.506
Hallo iedereen,

Zomaar uit nieuwsgierigheid.. Wat is nou eigenlijk de levensduur die je mag verwachten van een OEM ketting? (Dus de ketting die met de motorfiets geleverd wordt).

Ik heb begin vorig jaar een 2017 model NC750X gekocht (2e hands) en hier staat nu 10500km op. De ketting is bij de kleine beurt (8000km) nog eens netjes nagekeken/gespannen door de lokale motorgarage. Afgelopen week kwam ik tot de conclusie dat de ketting praktisch "Op" is. Je kan de ketting van het achtertandwiel trekken en er zit zeer veel speling op. De garage is het met me eens dat de ketting versleten is en vervangen dient te worden.
Ondertussen is er een DID ketting besteld en deze wordt eerdaags gemonteerd.

Nu is mijn vraag, wat is de levensduur die je mag verwachten van een dergelijke ketting?, Ik ben geen snelheidsduivel en trek geen "zogezegde" wheelies bij elk stoplicht.
Ik smeer de ketting elke +-300km met S100, en als het regent wat vaker.

De NC750X is nou ook niet echt een snelheidsmonster met 150pk op het achterwiel, de enige verklaring die ik zou kunnen bedenken is een schuin achterwiel.. maar hier is geen spraken van.

De tandwielen zien er nog praktisch "Nieuw" uit..
 
Ik gebruik de motor niet het hele jaar door, maar vind het ook helemaal niet erg om bij regen te rijden. Een kettingset (gewoon een DID-set van Louis.de) gaat bij mij ongeveer 50 a 60 k mee. En ik gebruik mijn eigengemaakte smeersysteempje in ruime mate. De olie die ik voor het kettingsmeren gebruik blijft over als de motorolie gewisseld wordt.

Allemaal heel rudimentair en low-budget, maar wel een bewijs dat bij voldoende smering (hoeveel dat dan ook precies mag of moet zijn) een kettingset erg lang mee kan gaan.
 
Lees ik dit goed?
Bedoel je dat je de speling tussen ketting en kettingwiel hebt bekeken met een te slap gespannen ketting? Dan kan je er altijd tussendoor kijken, zelfs bij een vrijwel nieuwe ketting. Eerst de ketting op de juiste spanning zetten, en dan op het strakste punt afstellen, en nogmaals kijken of je tussen ketting en kettingwiel door kan kijken.
bij een goed kettingwiel en ketting vult het kettingwiel zo goed als alle ruimte in de ketting op zodat je halverwege haast geen licht ziet als je daar de ketting van het kettingwiel af probeert te trekken. en daar hoeft de ketting niet strak gespannen voor te staan. zelfs als je de ketting los over het kettingwiel laat hangen zit er niet genoeg speling op om goed te kunnen kijken. maar als de ketting en kettingwiel verslijten worden de pinnen en rollen en tanden dunner waardoor je de ketting steeds verder van het kettingwiel af kan trekken in het midden van waar de ketting het eerst en het laatst het kettingwiel raakt. en dat heeft niks te maken met hoe strak of los de ketting gespannen is, want ook al is de ketting correct gespannen hij staat nooit strak en als hij wel zo strak staat dat hij verhindert dat je hem in het midden naar buiten kan trekken dan staat hij te strak.
dus op het punt dat je bijna de hele tand van het kettingwiel vrij kan trekken in het midden is hij behoorlijk versleten en is het tijd voor een nieuwe set.
 
Je kan het vet gewoon met kwast op de ketting smeren ik gebruik het vet van Forte maar ander merkt kan ook.
De ketting loopt veel soepeler en je ziet bij de O ringen niet die ontzettende plak zooi vast kleven .
Ja ik weet dat mensen wat anders zeggen en dat het prima bevalt , het feit blijft dat je kettingen langer mee gaat met VET.
Ik heb nu een vol automatisch ketting smeer systeem met gps over ideaal gesproken en ketting stellen hoeft bijna niet meer.
 
Je kan het vet gewoon met kwast op de ketting smeren ik gebruik het vet van Forte maar ander merkt kan ook.
De ketting loopt veel soepeler en je ziet bij de O ringen niet die ontzettende plak zooi vast kleven .
Ja ik weet dat mensen wat anders zeggen en dat het prima bevalt , het feit blijft dat je kettingen langer mee gaat met VET.
Ik heb nu een vol automatisch ketting smeer systeem met gps over ideaal gesproken en ketting stellen hoeft bijna niet meer.


Totale onzin! nooit met kwastje! je smeert gelijk al het zand ertussen! gewoon spuitbus! action! jaja ik heb er wat ingeslagen! Motor Fazer 1000 stond op 35000 km nu 55.000 ketting nog steeds goed! Ik rij niet echt langzaam...;)

Oja ketting nooooooit schoonmaken! Hij lijkt mooi schoon..de kleinste deeltjes smeer je ertussen! ;)
 
Ja klopt onzin zeker nog nooit gekeken als een ketting defect is waar deze kapot gaat.
Als je de ketting keer op keer goed bekijkt is het altijd het zelfde DID of welk ander merk altijd de oring die het begeeft en het vet die weg is.
Maar goed vechten tegen de bier kaai soms hier op mf daar laat ik het bij.

@Manz je o ringen inspuiten .....als je ketting heel goed bekijkt zie je de vet lijkt meer op lijm op en aan de zijkant van je o ringen zitten en die draait daardoor niet soepel meer.
Maak je ketting maar eens helemaal schoon smeer hem met vet en ook bij de o ringen en rol je achterwiel eens met de hand .
Je zal ineens zien dat het wel heel soepel loopt allemaal .

@LETHAL&WEAPON
Het valt enorm mee gewoon iets erop Forte ketting vet

Dat ik nu op mijn motor een pro oiler automaat GPS smeer systeem heb ideaal en normaal bij de eerste beurt 1000km moet ik bij elke ketting aangedreven fiets ketting spannen.
Dat al bij 4 nieuwe motoren
En nu 4000 km later nog steeds niet . doe je voordeel ermee.
Ik heb zitten twijfelen met de prijs maar het gebruiks gemakt en je neemt hem zo weer mee naar je andere motor .
 
bij een goed kettingwiel en ketting vult het kettingwiel zo goed als alle ruimte in de ketting op zodat je halverwege haast geen licht ziet als je daar de ketting van het kettingwiel af probeert te trekken. en daar hoeft de ketting niet strak gespannen voor te staan. zelfs als je de ketting los over het kettingwiel laat hangen zit er niet genoeg speling op om goed te kunnen kijken. maar als de ketting en kettingwiel verslijten worden de pinnen en rollen en tanden dunner waardoor je de ketting steeds verder van het kettingwiel af kan trekken in het midden van waar de ketting het eerst en het laatst het kettingwiel raakt. en dat heeft niks te maken met hoe strak of los de ketting gespannen is, want ook al is de ketting correct gespannen hij staat nooit strak en als hij wel zo strak staat dat hij verhindert dat je hem in het midden naar buiten kan trekken dan staat hij te strak.
dus op het punt dat je bijna de hele tand van het kettingwiel vrij kan trekken in het midden is hij behoorlijk versleten en is het tijd voor een nieuwe set.
OK, goed om te weten. Dan doe ik het hier in de zaak al 13 jaar verkeerd. En met meerdere klanten per dag loopt dat aantal best op.
Dan wil ik hierbij aan meerdere klanten mijn excuses aanbieden omdat ik dus blijkbaar abusievelijk hun ketting die slap gespannen wel van het kettingwiel kon aftrekken en bij de juiste spanning dat niet kon doen dus GEEN nieuwe kettingset verkocht heb...... Sorry, volgende keer zal ik die wel meteen vervangen. :+
 
Ja klopt onzin zeker nog nooit gekeken als een ketting defect is waar deze kapot gaat.
Als je de ketting keer op keer goed bekijkt is het altijd het zelfde DID of welk ander merk altijd de oring die het begeeft en het vet die weg is.
Maar goed vechten tegen de bier kaai soms hier op mf daar laat ik het bij.

@Manz je o ringen inspuiten .....als je ketting heel goed bekijkt zie je de vet lijkt meer op lijm op en aan de zijkant van je o ringen zitten en die draait daardoor niet soepel meer.
Maak je ketting maar eens helemaal schoon smeer hem met vet en ook bij de o ringen en rol je achterwiel eens met de hand .
Je zal ineens zien dat het wel heel soepel loopt allemaal .

@LETHAL&WEAPON
Het valt enorm mee gewoon iets erop Forte ketting vet

Dat ik nu op mijn motor een pro oiler automaat GPS smeer systeem heb ideaal en normaal bij de eerste beurt 1000km moet ik bij elke ketting aangedreven fiets ketting spannen.
Dat al bij 4 nieuwe motoren
En nu 4000 km later nog steeds niet . doe je voordeel ermee.
Ik heb zitten twijfelen met de prijs maar het gebruiks gemakt en je neemt hem zo weer mee naar je andere motor .

Nog nooit ring verloren! ;) schoonmaken is voor dummies :W
 
Ondertussen antwoord gehad van Honda Europa..

Die verwijzen me door naar een "officiële Honda dealer".. dus dealer gemaild: die geeft aan niets te kunnen doen omdat ze de historie niet kennen van de motor
Beetje een "Van het kastje naar de muur" verhaal vanuit Honda, toch Jammer dat ze hier niet verder onderzoek naar doen.

Ketting is ondertussen vervangen door een DID exemplaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan