Kortere voorvork, gevaarlijkere wegligging?

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Goedenavond

Onder mijn GSXR 750 1993 zit de volgende onderdelen:

GSXR1000 K5 K6 voorpoten (zijn 73.5 cm tov. 74.5/76.5 cm van een ori gsxr 750 1992-1995)
GSXR 750 K6 achterveer (die 1cm langer is als een originele veer)
1100 motorblok

750 frame (1993) en 750 braced achterbrug (1994-1995).

Dus T-stuk en kroonplaten zijn nog origineel gsxr 750 1993.

Tijdens de testrit voelde ik niets abnormaal bij zowel snelheid,remmen als mijn handen loslaten (motor blijft dus mooi rechtdoor rijden).

Maar is de naloop nu niet te kort geworden, waardoor er meer kans is op een crash wegens instabiliteit bij hoge snelheden?

Originele naloop is 94mm.

Zijn er formules om de naloop te berekenen?

Groeten,
Benjamin
 
Laatst bewerkt:
Heb al een methode gevonden om de naloop op te meten, morgen even proberen.

Maar heeft er al iemand met bv kortere voorvorken of de kroonplaten te laten zakken en toch nog stabiel zijn op hoge snelheden?
 
Sturen zal hij wel goed doen, heb alleen schrik als ik goed het gas opengooi wat er dan gaat gebeuren.

Of de stabiliteit op hoge snelheden.

Voel je eigenlijk een tank slapper aankomen?
 
Fiets staat nu gewoon véél meer op z'n neus en stuurt daardoor inderdaad veel scherper in, alleen op snelheid zal 'ie wat meer/eerder gaan "zoeken".

Je hebt nou eigenlijk 't zelfde als dat je je voorpoten 1 cm. verder door de kroonplaat zou laten zakken én de achterkant 1 cm op zou hogen.

Als er een instelbare stuurdemper op zit zou ik deze eens helemaal dicht zetten (zo strak mogelijk) en dan gedurende 't snellere rechtuit rijden op verschillende wegtypen steeds een klikje verder open zetten. Je voelt zelf wel wanneer je fiets minder prettig begint te reageren (léés: over-reageerd) op 't wegdek.
 
Laatst bewerkt:
Heb al een methode gevonden om de naloop op te meten, morgen even proberen.

Maar heeft er al iemand met bv kortere voorvorken of de kroonplaten te laten zakken en toch nog stabiel zijn op hoge snelheden?

:Y ,mjin gsxr 750 uit 1990,voorpoten ca 1 cm doorgestoken.
Ook voor circuit gebruik,is gedaan door veren specialist,gaf geen problemen.
Achter wel orginele rijhoogte.
 
Heb even de naloop wat op het zicht bekeken (koord met gewicht aan de vooras en een rechte lat aan de voorpoten gehouden). Wat dus 11-11.5cm is min de afstand tussen balhoofdas en voorpoten (2.5cm) kom ik tussen de 85 en 90mm uit.

Echt precies kon ik niet meten maar zijn die cijfers goed voor een sport motor?

Originele naloop is 94mm.

O ja nog een toevoeging, de gsxr 1000 voorvork heeft een mindere slag dan de originele voorvork.

Compenseert dan de mindere duik ook niet een beetje de kortere voorvork/balhoofdhoek waardoor hij toch nog stabiel is?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan