Kortsluiting (?) Fireblade

6 jul 2005
201
0
Hoofddorp
Gisteren plotseling stil komen te staan. Onder het rijden opeens motor uit, volledige boordspanning weggevallen.

Eerst gezocht of er toevallig ergens een massa kabel los lag, dit was niet het geval, doorgezocht en geconstateerd dat de 30A zekering welke bij het startrelais zit was doorgebrand.

Deze een paar keer vervangen....... iedere keer dat ik de stekker weer op het relais deed smolt de zekering direct. Even wat lopen frutselen tussen de draden en eerstvolgende poging bleef de zekering heel.

Stukje (ca. 2 km) kunnen rijden, en weer hetzelfde verhaal, boordspanning weg en zekering weer kaduuk. Toen toch ANWB er maar bij laten komen, zij konden niets doen aangezien ze nergen bij konden (had ik ze meteen al gezegd maar goed, ik begrijp dat ze eerst willen kijken voordat ze een bergingswagen bestellen, bestuurder kan van alles zeggen natuurlijk). Nog eenmaal zekering vervangen en starthulp gekregen want accu was ook leeg. Blade starten en lopen, paar. sec. later weer de zekering stuk.
Toen de ANWB'er bezig was viel het wel op dat de spannings regelaar gloeiend heet was, niet aan te raken.

Moet ik de oorzaak zoeken in de draadboom of kan het de spannings regelaar zijn?? Wie heeft hier ervaring mee???
 
moet er nog even bij vermelden dat de blade afgelopen zondag, van SOT naar huis er ook al mee stopte. Ik heb hem op de parkeerplaats van de veemarkt nog gewoon kunnen starten en vlak voor de oprit ri. A'dam sloeg hij af. Accu ook leeg dus niet meer te starten.
Heb hem toen even een duwtje in z'n 2 gegeven en sloeg meteen weer aan.

Vervolgens op de A1 bij shell station vlak voor afslag muiden, even tanken en weer niet starten, je raad het al accu leeg. Met startkabels weer aan de praat gekregen, snelweg op en 200m voor de afslag stopt hij er weer mee. Anwb erbij en op de busbaan accu bijgeladen, hierna gewoon naar Hoofddorp kunnen rijden.

Motor maandag niet nodig gehad en gisterenochtend startte hij gewoon weer.
Nou ja rest van verhaal staat hierboven dus......

ik hoor het graag
 
de spanningsregelaars van Honda zijn inderdaad niet van de beste kwaliteit .
Als je wilt weten of het inderdaad in je spanningsregelaar zit , kun je ( als je de accu inmiddels weer hebt opgeladen )de motor laten lopen zonder spanningsregelaar .
Blijft de zekering dan heel heb je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de oorzaak van de storing te pakken .

Succes !
 
koop of gebruik een multimeter om de spanning te meten op de accu, 12,6 Volt
start de motor en meet weer op de accu moet zijn 13,6 Volt geef gas 4000 toeren moet zijn 14,2 volt wordt tie hoger >15 Volt dan spanningregelaar stuk.

Er zijn diverse topics om dit te testen of te meten .

ps multimetertje gamma 6 euro !

Maar 30 Ampere zekering die doorslaat duid op een sluiting ? geen bedrading wat sluiting veroorzaakt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan