kortsluiting in startmotor?

omdat ik denk ik te onzeker of te bang ben dat dit het probleem wel is.
want de startmotor doet het gewoon wel alleen meet ik geen weerstand en wel een piep met die piepertest

dus jij denkt dat ik goed redeneer?
 
Laatst bewerkt:
omdat ik denk ik te onzeker of te bang ben dat dit het probleem wel is.
want de startmotor doet het gewoon wel alleen meet ik geen weerstand en wel een piep met die piepertest
ik denk ook dat de starter bij sluiting niet veel meer zal doen. Misschien wat roken. En daarna de pluskabel.
 
Dat een "pieptest" contact maakt door een startmotor heen is niet raar. De weerstand van die startmotor is zeer laag (stroom zeer hoog).

De dynamo van bijna alle japanners wekken altijd het maximale op (afhankelijk van het toerental) , al het elektrisch vermogen wat jij niet spendeert aan verlichting, brandstofpomp, injectie en sigarettenaansluiting zal door de spanningsregelaar moeten worden opgefikt (hence de warmte).

Dat de drie gele draden / de stekker stuk zijn, is ook niet abnormaal. Mijn VFR heeft in mijn bezit een spanningsregelaar, dynamo en twee van die driepolige stekkers verkoolt. Hoort bij de ervaring zullen we maar zeggen.

Ik denk dat je het beste kan meten wat de weerstand tussen de drie spoelen van de dynamo is (0,7 ohm+/- 0,2 is goed) , daarna meten of géén van de drie spoelen contact maakt met het frame ( pieptest tussen gele draad en frame). Alles goed? Dan is waarschijnlijk je spanningsregelaar naar de k(.)t
 
Laatst bewerkt:
martel: de startmoter doet het gewoon. maar ik meet geen weerstand met de ohm tussen de nul en de plus..

part 66:
daar heb je een goed punt!
maar als iki de dynamo en spanningsregelaar heb doorgemeten en ze geven juiste resultaten die erop duiden dat het niet kapot is...

waarom laad hij de accu niet goed bij?
ik heb die wat ik erin heb al eruit die stinkt naar rotte eieren(kapot dus) gegooid en een wel iets lichtere gepakt er zat eerst 12v 14ah in en nu 12v9ah van n andere motor die k heb staan.

in het boek staat dat ik waardes van 15 volt moet hebben en niet amper 13,5 en bij licht aan verzwakt hij zelfs richting de 12v

edit voor par 66

ik heb de waardes tussen de gele draden die zijn 0,8 ohm
tussen de nul is er gelukkig niks(met de gele draden)

en bij de diode test van de spanningsregelaar komt ook alles hetzelfde uit. bij standje 20k geeft die .630
 
Laatst bewerkt:
Laat wat je in een boek leest eens weg, en houdt t simpel.

Zorg voor een goede accu.
En dat alle bekabeling ok is.

Meet dan op de juiste manier laadspanning. Dat hoeft echt niet 15+ volt te zijn.

In de how tos staat een link over het nameten van accu en laadsysteem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een spanningsregelaar is een raar iets.

- Ik had een spanningsregelaar die te weinig (!) opbracht wanneer de verlichting uit stond, en z'n werk goed deed wanneer deze aan stond.
- Evenals een dame die binnenkwam voor een beurt waarbij verdacht veel lampjes stuk waren. Ik meten, niets. grote baas meten, niets. Mevrouw reed weg en stond voor de eerste kruising in het donker.

Dat je nu een accu gebruikt met 35% minder capaciteit is natuurlijk ook een manier om jezelf in de voet te schieten. Zet de autoaccu (30-10AH) er anders parallel aan met startkabels (aangenomen dat je een auto hebt), en ga dan de laadspanning eens meten met koude regelaar, warme regelaar, met licht, zonder licht, etc.
 
Nou beste mensen ik ben gister na de winkel gegaan motobatt eein gezet goed opgeladen.. motor ging aan zelfs na twee keer..

Maar mijn lampen bleven flikkeren zelfs het neutraal lampje toen had ik geen goed gevoel dua de oude spanningsregelaar er op gezet en de lampen deden het zoals het hoort dus denk dat zowiezo al mn spanningsregelaar aan gort was laadde gewoon te weinig op.

Wnt.metingen wisselspanning stationair gewft de dynamo 30v en met gas gaat deze naar de 70v

Weerstand tussen de draden zit nog op 0,8.

tijdens het lopen net gemeten.

Accu na een nachtje staan 12,8v
accuspanning na het starten 14,89
Bij gas geven ging de spanning naar 14,5v

licht aan 14,5v
Licht aan toeren 5000 13,9v

Als ik hier zo naar kijk.. ik weet het niet hoor..

in feite laad hij genoeg bij om niet uit te vallen maarrrr kan ik aan deze metingen niet iets anders uithalen wat ik zelf niet zie? Dat iets kapot is of kapot het gaan is.
Want de regelaar zou toch bij lampen aan en meer vermogen meer moeten doorlaten aan de accu?

Ik durf nu niet te gaan rijden bang dat ik iets sloop. Is al duur genoeg allemaal..
ik hoop dat jullie me raad kunnen geven
 
Terug
Bovenaan Onderaan