Beste,
Vorige week heb ik een nieuwe accu gekocht voor mijn XTZ 750 (Yuasa YB14L-A 12V, 14 Ah). Dit is volgens de motorzaak de accu die er in moet zitten. Tijdens het aansluiten van deze nieuwe accu (eerst (-), daarna (+) ) vond ik dat de (+) nogal hard aan het vonken was. Binnen een minuutje zag ik opeens rook rond de accu verschijnen, dus ik meteen alles losgekoppeld en toen merkte ik dat de (+) kabel en de gelijkrichter erg warm waren. Ik vermoed dus ergens kortsluiting.
Aangezien ik geen enkel probleem had met mijn oude accu dacht ik dat ik deze misschien weer aan kon sluiten zodat ik verder kon rijden, maar nu wordt de (+) en de gelijkrichter ook meteen warm bij de oude accu, zonder dat de contactsleutel maar in de buurt komt van de motor.
Ik heb alle kabels rond de accubak op beschadigingen bekeken, maar niets kunnen vinden. Van één koppeling wist ik niet zeker of deze beschadigd was (de plastic beschermhuls was door de warmte deels gesmolten), dus deze heb ik uit voorzorg weg geknipt en opnieuw verbonden. Dit heeft het probleem echter niet opgelost.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of een idee in welke richting ik moet zoeken?
Alvast hartelijk dank,
Wim
Vorige week heb ik een nieuwe accu gekocht voor mijn XTZ 750 (Yuasa YB14L-A 12V, 14 Ah). Dit is volgens de motorzaak de accu die er in moet zitten. Tijdens het aansluiten van deze nieuwe accu (eerst (-), daarna (+) ) vond ik dat de (+) nogal hard aan het vonken was. Binnen een minuutje zag ik opeens rook rond de accu verschijnen, dus ik meteen alles losgekoppeld en toen merkte ik dat de (+) kabel en de gelijkrichter erg warm waren. Ik vermoed dus ergens kortsluiting.
Aangezien ik geen enkel probleem had met mijn oude accu dacht ik dat ik deze misschien weer aan kon sluiten zodat ik verder kon rijden, maar nu wordt de (+) en de gelijkrichter ook meteen warm bij de oude accu, zonder dat de contactsleutel maar in de buurt komt van de motor.
Ik heb alle kabels rond de accubak op beschadigingen bekeken, maar niets kunnen vinden. Van één koppeling wist ik niet zeker of deze beschadigd was (de plastic beschermhuls was door de warmte deels gesmolten), dus deze heb ik uit voorzorg weg geknipt en opnieuw verbonden. Dit heeft het probleem echter niet opgelost.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of een idee in welke richting ik moet zoeken?
Alvast hartelijk dank,
Wim