Kortsluiting

Dropkick

MF veteraan
1 nov 2002
2.274
1
Utrecht
Hoi lui ik probeer mijn probleem zo goed mogelijk uit te leggen want ik kom er niet meer uit....

Ik reed op de snelweg al een tijdje met hogere snelheden, een tijdje ervoor was er ineens een lampje kapot gegaan in mijn teller (kan gebeuren dacht ik nog) maar na een flink stuk (zeker wel 60km) verder te hebben gereden. *PATS* alles uit en hij deed niks meer. Kortsluting gehad dus. Ik zet de hoofdzekering weer terug en draai aan contactslot. *pats* de boel er weer uit. Einde oefening.
Wat bleek? -> draad en een stekker gesmolten en lekte zo naar het frame. Dat is inmiddels vervangen, maar nou bleek vlak voordat ik weg wilde rijden van garage dat mijn spanning dus op 14,7 volt stond en naar de 14,8 volt sprong met grootlicht en hoge toeren. (niet meer, niet minder en constante spanning)
Maximaal mag mijn motor 14,5 volt hebben, daarboven zou de spanningregelaar kaduuk zijn. Maar nou vraag ik mij werkelijk af, kan een complete stekker en draad smelten door die \'net\' wat te hoge spanning?!?!?! Ik vermoed dat die draden echt niet door zoiets kunnen zijn doorgebrand want dan was er toch al veel meer doorgebrand?! Toen die draadjes dus echt waren doorgebrand sloeg de hoofdzekering eruit (is met zo\'n knoppie erop) dus wat is nu de oorzaak?
In elk geval heeft die gast mij toch kleine stukje op de motor laten rijden, maar ik ben bang dat ik nog es in de fik ga vliegen!! :( Hij zei: klein stukkie kan wel als je maar geen hoge toeren en grote afstanden rijd, ik geloof er dus geen ZAK van!! Waarom brandde bijv. alleen dat stukkie draad door, zit er iets te zwaar gezekerd?

Wat is jullie mening hierover? Of nog vragen erover? please help! Ik heb al gezocht bij andere topics maar kom er echt niet uit.
 
Welke \"meneer\" zei dat :?

De spanning die een accu geeft ligt aan het aantal cellen, doch als je een 12V accu 30 minuten laadt met 20 volt, dan moet je de klemmen er maar eens afhalen, en binnen 3 seconden eens meten hoe groot het potentiaalverschil (spanning) tussen de + en - pool is.
Zet 10 accu\'s op een rij, en behandel ze hetzelfde, en de uitkomst is 10 keer verschillend, ook al zijn het exact dezelfde accu\'s.
Er is geen (motor)accu in de omloop die bv 7 cellen heeft ipv 6.

(het klopt mijns inziens dus niet!)


Paul.

Mijn accu heeft 6 cellen ja. Toch geeft ie meer spanning met stroomverbruikers! Neutraal als hij niks doet geeft hij tussen de 13,5 V en de 14,45 V. (klopt dit? ik dacht het wel...)

Misschien ben ik wat onduidelijk geweest, maar nu heb ik alles echt goed nagemeten.

Waarom vliegt hij nu met lamp aan enzo boven de 14,5volt en met draaiende motor erbij naar de 14,7V tot maximaal 14,8V (met 5000rpm en licht) Hoger gaat hij echt niet. Mijn bedrading en stekkertjes etc. zijn in zeer goede staat.

Wat zou dit dus kunnen zijn? overal is laadstroom o.k. alleen de spanning ligt te hoog. :? :? :? ik word er gek van |(
 
Net ff de motor van Dropkick doorgemeten. We haalden ruim 15 volt met seinlicht en remlicht erbij aan.

De regelaar krijgt waarschijnlijk ergens dus verkeerde info en ik denk toch aan een slecht (massa) kontakt.

Ro
 
Net ff de motor van Dropkick doorgemeten. We haalden ruim 15 volt met seinlicht en remlicht erbij aan.

De regelaar krijgt waarschijnlijk ergens dus verkeerde info en ik denk toch aan een slecht (massa) kontakt.

Ro

Is goed mogelijk, maar hij kan ook gewoon kapot zijn........
ff weerstand meten.
Als er een losse - kabel op zit -> aan het massavoetje een meetpen, en aan het punt waar de kabel de regelaar ingaat een meetpen.
Als er géén massakabel op zit -> een meetpen op het regelaarhuis, en de andere meetpen op de - v/d accu
In beide gevallen mag er geen weerstand zijn.

Paul.
 
Laatst bewerkt:
Als enige mogelijkheid zie ik dat je starmotor inderdaad stuk is.
Gelukkig kun je deze helemaal demonteren en waarschijnlijk herstellen.
Wat namelijk wel gebeurt is dat er tussen de collectoren vuiligheid en koolstof van verbrand vuil komt te zitten. deze troep vormt dan een gedeeltelijke kortsluiting waardoor het zaakje erg veel stroom gaat trekken. Het is dan niet zo dat de motor het niet meer doet.Dit is eigenlijk alleen te meten door de stroom te meten (maar dan moet je wel een meter hebben die dat meten kan...20-100A).
Door de troep tussen de collectors uit te krabben met een schrp voorwerp naald iod kun je het zaakje weer in orde maken. Wat ook kan (endasminder..)is dat er sluiting is onstaan tussen de collectoren en het blikpakket (Anker)als daar een sluiting is ontstaan door oververhitting de isolatie van de windingen gsmolten. En dat is doorgaans niet te repareren (opnieuw wikkelen?!)

Maar dat betekend niet dat de motor niet meer aanslaat of hij moet erg langzaam rondgaan bij het starten vanwege bovenstaand verschijnsel.

succes !
 
Terug
Bovenaan Onderaan