Kortsluiting?

KoffieJunk

MF veteraan
4 nov 2003
3.420
0
Mijn kuren fiets heeft weer wat verzonnen:

Starten kan hij niet zonder hulp van externe stroom. Kan voorkomen als je een tijdje niet gereden hebt, maar ook na een rit doet hij helemaal niets op de accu.

Een bijkomende storing (geen idee of er verband tussen zit) is dat tijdens het rijden de snelheidsmeter en toerenteller regelmatig even helemaal wegvallen om daarna weer terug te komen.

Thuis gekomen na een lekkere rit (al was het wel vervelend dat ik na het tanken hem eerst een heuveltje op moest duwen om te kunnen starten) maar eens aan het laad apparaat gehangen. Ik heb zo'n super de luxe Black en Decker start kabouter cq lader. Die gaf na enige tijd (ca minuut) laden de foutmelding F01, dat volgens de gebruiksaanwijzing staat voor een interne kortsluiting in een cel.

Iemand enig idee wat mij staat te doen/wachten? (Ja, inruilen is een aantrekkelijke optie en de opvolger heb ik ook wel op het oog. Ik wil echter op dit moment even mijn centen op de bank houden, heb de laatste tijd al een beetje veel uitgegeven.)
 
of de accu is zo slecht dat deze niet meer wil opladen.
of de dynamo laad niet bij.
of een combinatie van deze 2.
ook een accuklem die niet goed vastzit kan deze problemen geven.
als het dat laatste niet is, koop dan een nieuwe accu en meet met de nieuwe accu gemonteerd en opgeladen de laadspanning van de dynamo.
 
Laatst bewerkt:
Accu is net nieuw (afgelopen zomer) maar afgelopen maanden wel zwaar mishandeld door er tegen de planning in buitengewoon weinig mee te rijden en hem in de vrieskou zonder druppellader buiten te laten staan.
 
ff starten met de dopjes van de accu los, zodat je er in kunt kijken.
Als een cel tijdens het starten staat te borrelen, is die kaduuk en dus je accu ook.
 
Aan de hand van wat je schrijft kan je er zo goed als zeker van uitgaan dat je accu de geest heeft gegeven. Aangezien ook je lader aangeeft dat er een interne kortsluiting in je accu zit, zit er niets anders op als een nieuwe te halen. Accu dus.
 
Hmja, verbaast me dat TS er zo automatisch van uit gaat dat het de accu niet kan zijn. Lijkt me de meest waarschijnlijke reden.
Ik ga er absoluut niet automatisch van uit dat het de accu niet is, sterker nog het is mijn eerste verdachte.

Echter, ik wil even wat ideeen hebben om de rest uit te kunnen sluiten. Wat mij immers wel verbaast in het kader van een kapotte accu is dat hij dan zo enorm dood is dat ook na ca 75 kilometer rijden direct na het afzetten van de motor er geen prikje pit uit te halen is om dat warme blok ook maar een slag rond te krijgen. (mijn vorige accu was op een gegeven moment versleten. Heb er nog een paar maanden mee gedaan waarbij na enkele dagen stilstand een andere accu nodig was om te starten. Een rit van 15 kilometer (toen woon-werk) was voldoende om erop te vertrouwen dat aan het eind van de middag het ding op eigen kracht weer te starten was.
 
Er is een verschil tussen een accu die gewoon "op" is en eentje die niets meer doet omdat er door bvb door kromme platen een interne kortsluiting is ontstaan. :Y Die laatste krijg je echt niet meer opgeladen, ongeacht hoeveel kilometers je rijdt. :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan