Kortsluiting?

KuikenXXL

Die hard MF'er
15 aug 2008
687
0
Alphen aan den Rijn
Aloha,

Als ik met een multimeter de + van de accu en het frame meet, dan krijg ik sluiting. De multimeter gaat dan piepen. Dit lijkt mij niet goed, maar ik weet het niet zeker.
De motor is vd week op de weg terug uitgevallen, waarbij de accu volledig ontladen was. Ik zag aan m'n knipperlichten dat ze steeds zwakker gingen branden. Ik ga dynamo en sr controleren, maar bij kortsluiting is het natuurlijk logisch dat, alles ontladen blijft. De accuspanning is nu 12,2.
Iemand tips?

Thanks alvast.

Grt,
Rien
 
Als hij gaat piepen en sluiting maakt dan ben je een verbinding aan het maken.
Zet je multimeter op gelijkstroom 20 V, zo dus;

full



Die piepstand is om een verbinding te meten van b.v. een schakelaar of verschillende draden etc.
 
Laatst bewerkt:
Het valt me op in die `piepstand` staat en ik de min van de meter op de min van de accu houd en hetzelfde voor de plus, dan Piet hij niet. Dat is met een volledig af gekoppelde accu. Hou ik met de meter plus op de mi pool en vice ver sa, dan Piet hij wel.
Ik heb 10k km eerder al de accu en sr vervangen, maar nu kreeg ik alweer accu bij laadt problemen. Of door sluiting, of door weer iets van sr of dynamo. Dynamo meet op tussen de drie draden kruis lang 0,5ohm wat mooi is qua waardes. Ik ga zo maar starten en het geproduceerde voltage meten. De stekker vorige keer van de sr had ik vv. Die ziet er nu nog perfect uit. De multimeter snap ik ff niet zo goed. De massa tussen accu en motor lijkt goed, dus daar zit het ook niet in.
 
Het valt me op in die `piepstand` staat en ik de min van de meter op de min van de accu houd en hetzelfde voor de plus, dan Piet hij niet. Dat is met een volledig af gekoppelde accu. Hou ik met de meter plus op de mi pool en vice ver sa, dan Piet hij wel.
Ik heb 10k km eerder al de accu en sr vervangen, maar nu kreeg ik alweer accu bij laadt problemen. Of door sluiting, of door weer iets van sr of dynamo. Dynamo meet op tussen de drie draden kruis lang 0,5ohm wat mooi is qua waardes. Ik ga zo maar starten en het geproduceerde voltage meten. De stekker vorige keer van de sr had ik vv. Die ziet er nu nog perfect uit. De multimeter snap ik ff niet zo goed. De massa tussen accu en motor lijkt goed, dus daar zit het ook niet in.
Je kan geen weerstand meten (ook niet in de doorpiepstand) op iets waar spanning op staat.
Als je wil meten of er een lekstroom is dan maak je een accuklem los en meet je in de ampere-stand (A dc =) tussen de klem en de accuaansluiting.
Er mag dan maximaal een paar mA lopen.
Begin in een hoge stand te meten, draai in stappen naar een lagere stand als de meting dat toelaat.
 
Je kan geen weerstand meten (ook niet in de doorpiepstand) op iets waar spanning op staat.
Als je wil meten of er een lekstroom is dan maak je een accuklem los en meet je in de ampere-stand (A dc =) tussen de klem en de accuaansluiting.
Er mag dan maximaal een paar mA lopen.
Begin in een hoge stand te meten, draai in stappen naar een lagere stand als de meting dat toelaat.

Dank je, die tip ga ik nog proberen.
 
op dc auto ja. De auto stand geeft netjes 14,3 gemiddeld aan. met licht en knipperlicht aan krimpt alles tot 12,5 bij stationair draaien, alles boven 1500 toeren, geeft netjes 14volt gelijkspanning.
Gek genoeg geeft alles boven de 2500RPM met licht aan, meer volt dan zonder licht aan, alsof het systeem er effectiever van wordt als er een verbruiker aan staat.
 
Vandaag 50KM gereden en in alle gevallen bleef het stabiel. Na contact uitzetten liep de accuspanning lanzaam terug van 13,25volt, ik heb al eerder gezien dat dit nog een tijdje terug loopt tot 12,7 volt, ergens die richting.
 
Yep, maar liever had ik iets kapots, dat zou verklaren waarom ik vrijdagmiddag de accu leegreed, zonder aanwijsbare reden. :?
ik blijf wel ff met de meter eraan rijden, ik verdacht de massa, of de SR..we zullen zien.

Thanks allemaal voor de tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan