kortsluiting ?

jerreke1

Rookie
10 jan 2015
9
0
aarschot
Heb bij het laden van de batterij van mijn GILERA NEXUS 500 heb ik gebruik gemaakt van de "sigarettenaansteker" 12V stroompunt onder het zadel. Omdat de fiche van de druppellader te klein was, heb ik de fiche vervangen door een groter formaat, standaard formaat voor in de auto. Heb ik hierbij + en - omgekeerd of was het verkeerd om de "sigarettenaansteker"plug te gebruiken ? Dit is het gevolg : als ik mijn oude batterij ( dewelke ik heb kunnen opladen ) aansluit branden alle lampen normaal en draait de motor vlot, echter zonder aan te slaan... Wanneer ik een nieuwe batterij aansluit branden mijn vier richtingsaanwijzers + lampje met gevaarsdriehoek op dashbord. Er gebeurd helemaal niets. Iemand een idee wat er is misgelopen + eventuele oplossing ?
 
Controleer eerst alle zekeringen, kans is groot dat er 1 is gesprongen.
Laden zou ik persoonlijk rechtstreeks op de accu doen maar als de sigarettenplug rechtstreeks op de accu is aangesloten moet het daar gewoon mee kunnen.
Zit die plug via het contact en wellicht nog andere omwegen dan gaat het niet werken en is er misschien iets opgeblazen.
 
Het is inderdaad niet simpel. Met een nieuwe batterij lijkt het alsof alles in kortsluiting staat. Met mijn oude batterij (dewelke bijna leeg was maar die ik toch nog kon opladen tot circa 12V) lijkt alles normaal, alleen slaat de motor niet aan - de startmotor draait en alle lampen branden normaal. Ik ken niets van elektriciteit maar als leek denk ik dan dat de startmotor in de verkeerde richting draait :-)
 
Het is inderdaad niet simpel. Met een nieuwe batterij lijkt het alsof alles in kortsluiting staat. Met mijn oude batterij (dewelke bijna leeg was maar die ik toch nog kon opladen tot circa 12V) lijkt alles normaal, alleen slaat de motor niet aan - de startmotor draait en alle lampen branden normaal. Ik ken niets van elektriciteit maar als leek denk ik dan dat de startmotor in de verkeerde richting draait :-)
als je dat denkt is het misschien beter om hem naar een zaak te brengen, die zullen het voor je oplossen.
of je moet het echt zelf willen doen
 
Ik heb reeds een afspraak en laat de motor volgende week naar een dealer brengen. Zelf ga ik er niet aan sleutelen, ik vraag me gewoon af wat er defekt is en ben benieuwd wat het me gaat kosten.
 
Welke accu heb je genomen, de Yuasa Yb14L-A2?
Dat je straks geen verkeerde accu hebt he.
Bij de YB14-A2 zitten de polen andersom (en dus niet goed)!
 
Laatst bewerkt:
de dealer heeft mij een verkeerde meegegeven vandaag. Ze blijkt 1 cm te breed + ze is wat lager. Heb ze nu niet in bereik maar het was iets met YTX14.. . De Nexus 500 werd reeds gemaakt vanaf 2003, de mijne is van 2012 en blijkbaar werd er ondertussen een andere batterij geplaatst. Om ze aan te koppelen moest ik ze volledig plat leggen. Ik ga er van uit dat het een droge batterij is en dat dit geen gevolg heeft voor de werking....
 
YTX14-BL en YTX14L-BL....
Waarvan jij dan de laatste moet hebben...
Kijk eens of je de juiste wel hebt?

De accu mag niet plat, hij is wel onderhoudsvrij. maar er zit gewoon zuur in hoor.
Het is er 1 van de nitro recombinatie serie met glasmatten techniek.
Maar zijn gewoon gevuld met elektrolyt uit de flesjes.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft geen YUASA accu gegeven. Blijkt een gelijkwaardig merk. Ik controleer het morgen en zeker de polen. Was daarstraks wat donker in mijn garage en had mijn bril niet op. Als het omkeren van de polen de oorzaak van het probleem zou zijn ben ik een tevreden mens.
 
Ruudje01 > heb het merk van de batterij vergeten te noteren. Je had wel gelijk mbt de polen, deze staan idd net andersom... Morgen gaat hij naar de dealer. Het enige wat de motor nu nog presteert = contact aan > na enkele seconden gaat alle verlichting uit en brandt het lampje van de motorolie + groene bedrijfslampje. Reageert verder niet meer. In de loop van de week ken ik het verdikt...bedankt voor de info
 
niet lullig bedoeld, maar als je de + en - omwisselt vind ik het niet gek dat de boel nu niet meer werkt, en vind ik het een verstandige beslissing om dit aan professionals over te laten :)

Let er inderdaad wel op dat ze je de goeie spullen meegeven. Yuasa is in ieder geval prima spul in mijn ervaring, maar als ze je eerst de verkeerde accu aansmeren zou ik me af gaan vragen hoe vakkundig de dealer is. Natuurlijk mag je ze niet op één foutje afrekenen, maar wees er op bedacht dat in elk vakgebied rotte appels te vinden zijn.
 
Laatst bewerkt:
En dan te bedenken dat zowel bovenop de accu als ook aan de voorkant het plus en min teken er met grote koeienletters op de behuizing van de accu staan.

Hoe kun je dat nu fout doen?
 
ik heb nu ook eens op google gekeken maar ik moet zeggen dat het inderdaad wel een erg verwarrend ontwerp is, behalve de + en - tekentjes is er nauwelijks verschil

wat zou de wereld toch gemakkelijk zijn als we alles zouden standaardiseren... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan