Koso aansluiten op XJ900s

r--star

MF'er
24 jun 2011
30
0
Goedemiddag!


Zit met een probleempje en kan er totaal niets over vinden.
Ik heb namelijk een XJ900s omgebouwd tot een streetfighter en heb hier gekozen voor een nieuwe teller unit, namelijk een Koso DB-01.
Dit omdat deze netjes tussen mijn stuur valt en er al genoeg draden en hendels zijn.
Het moest dus kleiner maar wel functioneel zijn.

Ik heb alle draden aangesloten behalve de benzine, olie en neutraal.
Tenminste deze doen het niet en reageren niet :)
van de benzine heb ik de groen/rode gebruikt, bij deze gaat de koso benzine meter wel knipperen maar verder geen reactie.
Bij de oliemeter, heb ik wel wat gevonden op dit forum maar ben er niet zeker van.
Ik heb hier de zwart/rode op aangesloten.
Voor het neutraal lampje heb ik de lichtgroene gebruikt. Deze gaat aan bij elke versnelling en uit bij de neutraal stand.

De rpm meter doet het gelukkig wel hier heb ik de geel/zwarte draad op aangesloten.
De rest van de draden wees zichzelf, maar hier kan ik dus totaal niks over vinden.

Iemand die hier bij kan helpen, want er zijn er meerdere die hem wel aangesloten hebben en zeggen dat die werkt maar niet hoe :)

Bedankt alvast!!
 
Welkom op het forum!
Er is een levendig Diversion topic hier: Het grote Yamaha Diversion topic deel 12

cockpit-aansluitingen.jpg


Ik heb laatst bij een reparatie effe een foto genomen. Ik heb even aangegeven waarvoor welke draden zijn. Ik laat de hoge resolutie foto een paar dagen staan. Dat is wellicht handig.

Ik zie dat je dicht bij woont. (Mits het ZH is) Je mag best eens langs rijden dat we samen even kijken. Ik heb ook een Div900 en ben best handig met electronica.

Foto verkleint
 
Laatst bewerkt:
Kees, super info!
Thanks daarvoor.

Uiteraard had ik ook al alle draden gevolgd vanaf de cockpit, maar zodra deze worden 'gekoppeld' veranderd bij de meeste de kleur.
De benzine meter, zoals ik het nu zie heb ik daar dus wel de verkeerde draden gepakt.
Ik heb namelijk groen/rood en groen en zwart (ook vanaf de sensor in de tank)
Hier ga ik even kijken of die het doet met de draad rood, die je aangeeft links boven in)
Want als ik het goed heb komt het lampje met brandstof reserve te vervallen en geeft de meter dit nu aan dmv de benzinemeter.
Het olie lampje is dan toch goed aangesloten, hier heb ik inderdaad rood/zwart voor gebruikt.
Alleen voor het neutraal lampje, deze is hier lichtblauw en in het stekkerblokje veranderd deze naar lichtgroen.
Maar daar heb ik dus het probleem dat die de neutraal niet pakt maar wel de rest van de versnellingen wel.

In de koso handleiding staat er wel achter deze draden allemaal een -, zou betekenen dat ik dus een negatief signaal moet sturen. Alleen als ik meet is het allemaal positief.
Moet ik dan een andere draad hebben of stuur ik hem gewoon met de verkeerde draad aan?

Alvast bedankt voor de hulp en je aanbod , ga ook weer even verder puzzelen en kijken wat er van terecht komt.

:)
 
"Want als ik het goed heb komt het lampje met brandstof reserve te vervallen en geeft de meter dit nu aan dmv de benzinemeter."

Misschien toch maar ergens even een LED-tje maken. Want ik best blij met dit lampje. (De Diversion kan van 1op9 tot soms wel 1op22 lopen...

Ik heb bij het olielampje en reserve lampjes volgens mij wel eens 2 positieve singalen gemeten. Door het spannings verschil kan een lampje dan toch branden. Dat verklaart ook waarom dit lampje eerst heel zachtjes gaat branden en pas naar verloop van tijd/brandstof feller. Mocht het niet lukken dan wil ik best wel even meekijken hoor. Het kan nooit ver zijn vanaf hier. Ik kan parkpop horen in mijn tuin. Jij wellicht ook nog.

Suc6.
 
Kees, super info!
Thanks daarvoor.

Uiteraard had ik ook al alle draden gevolgd vanaf de cockpit, maar zodra deze worden 'gekoppeld' veranderd bij de meeste de kleur.
De benzine meter, zoals ik het nu zie heb ik daar dus wel de verkeerde draden gepakt.
Ik heb namelijk groen/rood en groen en zwart (ook vanaf de sensor in de tank)
Hier ga ik even kijken of die het doet met de draad rood, die je aangeeft links boven in)
Want als ik het goed heb komt het lampje met brandstof reserve te vervallen en geeft de meter dit nu aan dmv de benzinemeter.
Het olie lampje is dan toch goed aangesloten, hier heb ik inderdaad rood/zwart voor gebruikt.
Alleen voor het neutraal lampje, deze is hier lichtblauw en in het stekkerblokje veranderd deze naar lichtgroen.
Maar daar heb ik dus het probleem dat die de neutraal niet pakt maar wel de rest van de versnellingen wel.

In de koso handleiding staat er wel achter deze draden allemaal een -, zou betekenen dat ik dus een negatief signaal moet sturen. Alleen als ik meet is het allemaal positief.
Moet ik dan een andere draad hebben of stuur ik hem gewoon met de verkeerde draad aan?


Alvast bedankt voor de hulp en je aanbod , ga ook weer even verder puzzelen en kijken wat er van terecht komt.

:)
Brandstof minimum, neutraal en oliedruk/niveau wordt altijd naar de massa geschakeld.
Er staat een permanente +12V op het lampje en de schakelaars sluiten de massa.

Als het goed is moet je bij Koso ook de massa draden gebruiken voor een goede werking. En de +12V van de motor zal dan ongebruikt blijven :) .
 
Kevjan,

Je hebt helemaal gelijk, moeilijk denken en zoeken is niet altijd de oplossing.
Het moet heel logisch gezien gewoon de min zijn.
Ik heb de benzine meter al getest en deze doet het nu wel, maar weet nou niet of die nu ook ziet hoeveel benzine ik nog heb heb.
Weet bij voorbaat al dat de meter pas gaat zakken als de tank halfvol is, uiteraard ga ik nog wel even een extra ledje erbij zetten zoals Kees zei.


Nu in ieder geval de rest zoeken dus als iemand weet waar de min van de neutraal en de oliesensor zitten dan hoor ik het graag, want ik ga nu spitten in me wphb.

In ieder geval bedankt voor de super hulp!
 
ok ik heb ze gevonden in het wphb, hoop dat ik het goed heb.

Voor de benzine gebruik ik gewoon de zwarte (-) draad vanaf de sensors.
Voor de neutraal, heb ik gevonden dat de lichtgroene (-) draad gebruikt kan worden.
En voor de oliesensor zie ik dat ik rood/blauw (-) moet gebruiken.

Iemand die dit kan bevestigen?
Ga morgen testen of het werkt in ieder geval.
 
Eindelijk weer wat verder, echt een karwei waar je wel ff tijd in moet steken.

Benzine en olie heb ik aan de min aangesloten.
Ben eigenlijk alleen benieuwd of de benzine meter dalijk aangeeft hoe vol de tank zit of dat die alleen gaat knipperen als die bijna leeg is.
Iemand hier een idee voor, of moet ik hier ook met een relais gaan werken en de + draad van de benzinemeter gebruiken (rood/groen uit me hoofd gezegd) en laten omschakelen?

Heb voor de neutraal een relais gekocht, want hier is geen min draad uit het blok voor te vinden.
Deze ga ik morgen aansluiten, moet haast wel werken en hopelijk functioneert alles dan naar behoren.

Iedereen alvast bedankt de hulp!
 
Ik zou niet gaan voor een standaard auto relais. Die zijn veelste groot, maken een hoop lawaai en verbruiken relatief veel energie. Je hoeft maar een stroompje van enkele mA te schakelen. Misschien is het beter om een miniatuur printrelais te gebruiken:

3022_s.jpg


Kosten slechts 2 euro bij Conrad.nl. Of verkrijgbaar bij Radio Twente op de Amsterdamse Veerkade.

Het reserve lampje gaat aan als je minder dan 5 a 6 liter in de tank hebt. Dit lampje staat los van de benzinemeter. Die geeft overigens tot een halve tank altijd vol aan. Pas daarna geeft 'ie het niveau weer in iets van 6 stappen.

Suc6 er mee. En plaats eens wat foto's van het projectje. Altijd leuk om te zien.
 
Laatst bewerkt:
Hey Kees,

Dit had ik toevallig nog liggen, maar ben nog steeds aan het klooien ermee.
En uiteraard is nu me accu leeg, dus eerst maar weer even opladen.

Als het goed is moet het nu wel gaan werken heb met een andere accu en een lichtje getest.
Morgen uiteraard weer eens verder, hopen dat ik morgen alles af kan maken en weer kan rijden.

Hieronder een foto zoals die er 2 weken terug uitzag, uiteraard is die nu zo goed als af.

230947_148165448585493_100001761173746_291892_2031391_n.jpg




Zal vandeweek nog wat meer foto's erop zetten :)
Eerst de teller af maken haha
 
Relais werkt niet helaas, heb alles nagemeten.
Ik krijg alleen stroom als die in zijn 1 staat, de rest van de versnellingen geeft die geen puls.
Klinkt dat iemand bekend in de oren?
Anders gebruik ik de normale draad wel en brand het neutraal lampje in elke versnelling behalve als die in zijn vrij staat.

Ja mooi he, was wel een onwijze klus maar ik mag niet klagen.
Uiteraard wel wat tegenslagen gehad maar beetje doorzettings vermogen en hulp en alles komt goed.

Zal ik zeker doen, volgens mij woon je wel in de buurt bij mij.
 
Relais werkt niet helaas, heb alles nagemeten.
Ik krijg alleen stroom als die in zijn 1 staat, de rest van de versnellingen geeft die geen puls.
Klinkt dat iemand bekend in de oren?
Anders gebruik ik de normale draad wel en brand het neutraal lampje in elke versnelling behalve als die in zijn vrij staat.

Ja mooi he, was wel een onwijze klus maar ik mag niet klagen.
Uiteraard wel wat tegenslagen gehad maar beetje doorzettings vermogen en hulp en alles komt goed.

Zal ik zeker doen, volgens mij woon je wel in de buurt bij mij.

Je meet alleen spanning als 'ie in 1 staat? Je bedoeld in neutraal toch? Je hebt het zeker met een groot relais geprobeerd? Ik denk dat het signaal te zwak is om een groot relais aan te sturen.

Met een mini relais moet het wel lukken hoor. (Soldeer de draadje met connector er aan. Met een lijmpistool alles vastzetten. Een krimpkousje er omheen en je hebt een klein blokje dat het signaal omdraait.)

PM me maar voor het adres als je eens langs wilt rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan