Koso teller op de CBR900RR

Ericjuh

MF'er
20 mrt 2019
202
45
Groningen
Hallo,

Ben vandaag bezig geweest om mijn huidige té kleine teller om te ruilen voor een Koso Like teller..

Leuk joh... not.. Had een schema op mn werk uitgeprint.. maar had ik niks aan.
Na een halve dag werk met zoeken op het internet naar schema's etc. Besloten, alle stekkers die op mn huidige teller te strippen en draad voor draad aansluiten om er achter te komen welk draadje wat deed.

Tot nu toe is alles aangesloten, op de draad van de :
-Toerenteller,
-Oliedruk
-Temperatuur na.. Over de toerenteller kan ik helaas ook hier niks over vinden.. Ik las wél iets met de bobine, maar heb geen idee hoe en wat..
Heb de CBR nu eerst weer in elkaar gezet.. De sensor geplaatst voor de km-teller..
Morgen eens gaan rijden.. of die uberhaubt werkt.

Wie kan me helpen met de toerenteller aansluiten, of weet hoe en wat
 

Bijlagen

  • 20190817_191834.jpg
    20190817_191834.jpg
    169,2 KB · Weergaven: 17
  • 20190817_191931.jpg
    20190817_191931.jpg
    155,8 KB · Weergaven: 17
  • 20190817_192933.jpg
    20190817_192933.jpg
    157,1 KB · Weergaven: 16
Jah die heb ik ook.. alleen klopt er geen bal van... de kleuren die de stekkers zouden moeten hebben, zitten al niet eens in de kabelboom... Laat staan.. de kabels van de CBR kabelboom...
 

Bijlagen

  • 20190817_191821.jpg
    20190817_191821.jpg
    156,2 KB · Weergaven: 11
maakt niet uit welke bobine, ja op de zwarte of de rode draad aansluiten dat weet ik niet meer zeker.

c 2030 is wielomtrek, die moet je nog even berekenen en invullen .
1 t/m 12 is aantal magneten.
1,2,4,8 is aantal cilinders.
1/5 is het aantal streepjes brandstof dat die aangeeft, als je geen meter heb.

Done.. alleen die wielomtrek nog..
Benzinemeter heeft de CBR helaas niet
 
Jah die heb ik ook.. alleen klopt er geen bal van... de kleuren die de stekkers zouden moeten hebben, zitten al niet eens in de kabelboom... Laat staan.. de kabels van de CBR kabelboom...
Ja die van mij klopte ook niet 100%.
Ik geloof dat er op mijn schema zelf als functie elektrische deur vergrendeling stond, bij het draad wat voor het 12v contact bedoelt was.
 
Benzinemeter heeft de CBR helaas niet

Als je geen meter heb, dan moet je invoeren hoeveel bars/streepje op het display blijven staan voor hoe vol de tank zit, anders blijft die knipperen dat die leeg is.
Ik had het draad van de benzinemeter op massa/frame aangesloten, anders blijft de instelling van de benzine meter niet staan, dan loopt die weer terug naar leeg.

Wat mij ook op viel, als je het contact+ aansluit, de klok aan blijft staan, ook als je de sleutel eruit haalt, en deze trekt je accu snel leeg binnen een week.
Meet het stroomverbruik maar eens, die is best hoog van dit klokje.
Het nadeel is dat de instelling van het aantal magneten niet opgeslagen blijft als je het contact draad niet aansluit, Dan blijft die standaard op 1 of 2 magneten staan, dat is natuurlijk heel makkelijk op te lossen door er niet meer dan 1 of 2 magneten op te zetten.
De wielomtrek, en km stand blijft gek genoeg wel opgeslagen.
Ik had dus alleen de 12v accu draad aangesloten, en niet het contact draad
 
Nou.. Gister eindelijk even tijd gehad om te tank te demonteren.
De draad van de benzine meter zoals B07 beschreef heb ik nu aan een massadraad gesoldeerd.

Maar de blauw/witte draad van de toerenteller blijft een issue. :?

Op dit plaatje staat dat de draad Yellow/Green vanuit de Ignition Control Module naar de Tacho moet.
Maar als ik deze hierop aansluit, gebeurt er verder niks..

Als ik de motor op contact zet, slaat de toerenteller wel uit naar max... zodra ik beetje gas geef, niks

Voor de rest doet de teller het prima :9
 

Bijlagen

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    84,3 KB · Weergaven: 6
Die yellow/green naar je tacho moet je niet gebruiken, het origineel toerendraad werkte bij mij ook niet.
Heb je hem nu op 1 van deze draden aangesloten bij de bobine? dan zou die moeten werken.
Black/white.
Yellow/blue.
Blue/yellow.

Je hebt op je teller instelling ook nog een p/n instelling, dat is voor je toerendraad.
P=positief, N= negatief gestuurd.
 
Die yellow/green naar je tacho moet je niet gebruiken, het origineel toerendraad werkte bij mij ook niet.
Heb je hem nu op 1 van deze draden aangesloten bij de bobine? dan zou die moeten werken.
Black/white.
Yellow/blue.
Blue/yellow.

Je hebt op je teller instelling ook nog een p/n instelling, dat is voor je toerendraad.
P=positief, N= negatief gestuurd.

maakt het niet uit op welke van deze?

Black/white
Yellow/blue.
Blue/yellow.
 
Deze meter kan op negatieve of positieve puls, moet je alleen de instelling op P van positief of N van negatief zetten.
Hij gaat niet kapot als je hem verkeerd aansluit, tenminste bij mij niet.
 
Kijk dat scheelt weer.
Dus gewoon op 1 van de 4 aansluiten, doet ie het niet.. bijv. van P naar N zetten
Ik heb nooit aan die instelling gezeten, gewoon op een ander draad zetten, maar vermoed dat de instelling veranderen ook werkt.

als je op jou tekening kijkt is het draad Black/white bougie 1 en 2 met elkaar verbonden, als die het daar niet op doet, kan je hem dus op 3 of 4 aansluiten
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nooit aan die instelling gezeten, gewoon op een ander draad zetten, maar vermoed dat de instelling veranderen ook werkt.

als je op jou tekening kijkt is het draad Black/white bougie 1 en 2 met elkaar verbonden, als die het daar niet op doet, kan je hem dus op 3 of 4 aansluiten

Ja precies.. Ga het vanmiddag proberen.
(wel klote plekje om bij te komen haha)
 
Nou... Blegh..

Alle 4 draden van bobine geprobeerd.. helemaal niks.. niet in P óf N...

Ook even snel de Y/Gr draad van de ICU geprobeerd.. ook niks..

Iemand anders nog een suggestie.

Of vergeet ik nu gewoon iets...
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft niet alle 4 te proberen, er zitten 2 draden op je bobine, 1 van die 2 daar zet je hem op, en niet op de bougie kabel maar dat weet je denk ik wel😀

Probeer is het aantal cilinders te veranderen naar 1, of 2.

Controleer anders even of die wel werkt, door het blauw/wit rpm draad, heel snel op een 12volt draad te tikken, van je accu ofzo ,nu zou je toeren naald iets moeten bewegen.
Wel even de puls weer op P zetten als die daar nog niet op staat.
 
Je hoeft niet alle 4 te proberen, er zitten 2 draden op je bobine, 1 van die 2 daar zet je hem op, en niet op de bougie kabel maar dat weet je denk ik wel😀

Probeer is het aantal cilinders te veranderen naar 1, of 2.

Controleer anders even of die wel werkt, door het blauw/wit rpm draad, heel snel op een 12volt draad te tikken, van je accu ofzo ,nu zou je toeren naald iets moeten bewegen.
Wel even de puls weer op P zetten als die daar nog niet op staat.

Nou... de Blauw/Witte draad op de plus van de accu gehad.. Wat denk je.. niks haha..

Zal dat dan het probleem zijn... Volgens het schema van de teller is dit toch echt.. De "Rotation bla bla" haha..

Denk dat dit helemaal niet de goede is..

Morgen de kabelboom maar weer eens uitpakken en kijken welke draad nu écht van de toerenteller is.
 
Vanmiddag ga ik de draadboom even uit de tape halen en weer nalopen, misschien dat ik iets over het hoofd heb gezien.

Is er ook een ander manier om de toerenteller te checken ? Want met de check-up doet ie het wel gewoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan