Kosten crossmotor

ThomaSX

Rookie
14 jun 2004
10
0
Steensel
Ik ben van plan een crossmotor te gaan kopen, of ja dat is eigelijk wel zeker... Maar nu had ik de vraag ivm de kosten. Ik heb gehoord dat de zuiger om de zoveel uur vervangen moet worden, het redelijk veel benzine kost, tandwielen, ketting, keerringen, lagers etc. ook vervangen moeten worden. Ik koop een redelijk nieuwe motor vanaf 95 of jonger.

Ook moeten er naast de motor zelf andere eenmalige dingen worden aangeschaft zoals lidmaatschap, crosslaarzen, handschoenen, bodyprotector, niergordel en broek. Ik heb overigens een crosshelm maar deze heeft een clipsluiting ipv 2 ringen mag ik deze op het crossterrein gebruiken?

alvast bedankt!

En is Husqvarna echt 1 uur rijden 1 uur sleutelen? Want daar geloof ik niks van...

onderhoud is duur....echt..

vrienden van me hebben een RM 125 uit 92..aangekocht voor 1000 euro..hebbne vier keer beetje gecrossed...nu staat ie bij mij thuis...

zuiger was op...ketting/tandwielsetje moet er nieuw op, achterwiellagers, pakkingsetje hmm..dat was et ongeveer wel..

iig waren ze dik 400 euro kwijt..als het niet meer was...

en bij een crosser moet je idd redelijk vaak je zuiger vervangen, bij rustigaan doen volgens mij ong. om de 20 uur crossen....profs wisselen om de wedstrijd ofzo, of na 7 uur crossen ofzo..

vraag rudy hier op het forum anders wat...hij crosst al redelijk lang...zijn ook zat topics over.

het is iig duur...reden waarom ik er geen heb.
aanschaf valt nog mee..

Jup ik wil ook geen "oude" crossmotor omdat je daar schijnbaar echt veel onkosten aan hebt... Maar ja zo vaak zal ik niet gaan crossen denk ik omdat ik na de vakantie op kamers zit en de motor dan hier thuis staat en ik alleen op zondag daar tijd genoeg voor heb.

oud of nieuw...maakt niet uit...slijten doen ze allemaal...

en als je flink door de bagger ragt zal je ketting er ook flink onder lijden...

bij die oudere dingen moet je hooguit wat andere dingen vervangen zoals veershit ofzo...

zuigertje, rond de 100 euro
kettingwax om je ketting uit te koken, rond de 10 euro
luchtfilterolie en schoonmaakmiddel, grote potten rond de 60 euro ofzo
banden, per stuk zo rond de 80 euro (goeie)
voetpakking, iets van 12 euro
koppakking, iets van 23 euro
blokolie, 8 euro (per fles)
bougies, 11 euro per stuk

dit is dan van mijn motor, een honda CR250 uit 1990
prijzen van de ketting en tandwielen weetik niet uit m'n hoofd, maar das ook niet echt goedkoop

khoop dat je hier wat aan hebt

Ik heb gehoord dat de zuiger om de zoveel uur vervangen moet worden, het redelijk veel benzine kost, tandwielen, ketting, keerringen, lagers etc. ook vervangen moeten worden. Ik koop een redelijk nieuwe motor vanaf 95 of jonger.

Zuigertje zal je in het begin best een poosje mee kunnen rijden (uurtje of 15-20) maar naarmate je harder ga *en meer @ crossbanen rij) moet je rekenen op een uurtje of 10-15 voor een 125. Van mijn eigen 250 heb ik heb net vervangen en ik ben er dus nog niet helemaal achter hoe lang die mee gaat (maar dat zal ongeveer het dubbele zijn.. , al is een 250 voor een beginner niet echt aan te raden , zeker als je jong+ klein ben).

Zuigerjes kosten een 80€ voor een 125, 110 voor een 250 geloof ik (wel merk zuiger afhankelijk..)
Benzine verbruik valt opzich best mee , zeker in het begin sta je meer langs de baan te puffen dan dat je rij :9 (moe maar voldaan zullen we maar zeggen }) ). Tandwiel slijtage valt best mee , ik reed met die 125 toch wel een jaartje met de ketting/tandwielen (al rij ik geen 2x per week). Voorvorkkeeringen gaan normaal om het half tot een jaar wel een keerje lek (belasting is behoorlijk extreem op die dingen he...).
Tja en de rest is geluk hebben :) . Ik heb zelf een 93 Honda CR125 gehad en daarvan is mijn uitgaande as (waar voortandwiel op zit) kapotgelopen , dat grapje koste me 400 gulden ofzo ;( (als 14 jarige erg veel geld) en verder heb ik er weinig problemen mee gehad. Daarna heb ik een 99 CR125 gehad (zo'n ding met alu frame) en daarmee heb ik nooit wat gehad behalve zuigertjes vervangen :+ .
Conclusie: met een nieuwere motor heb je weinig problemen... en ze rijden gewoon beter }) , lopen mooier etc

PS Over huskie's: lang niet alle modellen zijn even goed , al is dat bij meer merken

Ik koop een redelijk nieuwe motor vanaf 95 of jonger.
is er toch al weer 1 van bijna 10 jaar oud

als je echt zeker wilt zijn dat je een goede koopt, dan moet je of een nieuwe kopen of 1 van een goede crosser (die het niet kan permenteren om met de motor stil te vallen zodat hij punten verliest)

verder slijten de 125cc sneller als de zwaardere motoren.

Okee bedankt voor de info ;) .

WrAtHcHiLd kun je er misschien bij zetten hoeveel uur je gemiddeld met die onderdelen kunt doen? (Of iemand anders :) )

Okee bedankt voor de info ;) .

WrAtHcHiLd kun je er misschien bij zetten hoeveel uur je gemiddeld met die onderdelen kunt doen? (Of iemand anders :) )

hoeveel uur je ermee doet hangt er ook vanaf hoe je ermee rijdt
als je net begint kan je wel aardig lang doen met deze onderdelen

dus als je een beetje ervaren bent meteen overstappen op 250, slijt minder ;) :)

Mag je btw met een helm met een clipsluiting op het crossterrein? Of moet je dan per se een sluiting met 2 van die ringen hebben?

vraagje vna mij kant, als je zuiger, van 125cc, boven de zuigerveer ook nog geen roetaanslag heeft, en er gewoon nog perfect uit ziet, ook geen slijtplekken, mag je dan concluderen dat dit zuigertje dan nog weinig loopuren heeft gehad? laten we uitgaan van 4/5uurtjes?

Hebben jullie trouwens nog goeie tips voor als ik een tweedehandse crossmotor ga kopen? Waar je op moet letten en zo? Thnx

Terug
Bovenaan Onderaan