Kosten grote beurt

SV650S

MF'er
23 mei 2001
225
0
Eindhoven
Zoals de meeste mensen heb ik de grote beurt (12000km) laten uitvoeren bij een officieele dealer van het merk waar ik op rijd.
Ben wel handig genoeg om zelf het een en ander te doen maar aangezien ik erg ontevreden was over mijn vorige dealer, waar ook deze motor vandaan komt, heb ik deze beurt bij een andere dealer laten uitvoeren om eens te zien of alles naar tevredenheid zou verlopen.
Dus ik heb de motor weg gebracht voor zijn beurtje, een leenmotor meegekregen en in de avond mijn motor weer opgehaald.
Totale kosten maar liefst 198 euro'tjes, slik....
Dit is niet mijn eerste motor en ik heb al vaker beurten laten uitvoeren bij een dealer, maar gezien de kilometers dacht ik dat het niet zo heel veel zou voorstellen en de kosten dus ook niet zo hoog zouden zijn.
Ze claimen 3 uur bezig zijn geweest met vervangen van luchtfilter(31 euro), 2,5 liter olie a 10,78 de liter, bougie(2 x), kleinmateriaal en syncroniseren.
Dat luchtfilter was volgens de onderhoudstabel niet nodig maar was wel erg vies, dat heb ik zelf ook gezien.
Olie lijkt mij nogal aan de dure kant aangezien ze vast wel grote hoeveelheden opgeslagen hebben..dit kostte bij mijn vorige dealer aanzienlijk minder.
Ook hebben ze de remstang overgespoten, dit betreft eigenlijk een garantie claim omdat er wat roest op zat...dit overspuiten heb ik tuurlijk betaald omdat een importeur dit niet zal betalen, vermoed ik.

De volgende beurt doe ik zelf, de beurt daarna ben ik geneigd om maar zoveel mogelijk zelf te doen en het stellen van kleppen aan hun over te laten om zo de kosten te drukken.
Het moet natuurlijk wel allemaal leuk blijven, heb ook nog een auto met bijkomende kosten van onderhoud enz.
Hoe doen jullie dit, al het onderhoud uitbesteden of ook zoveel mogelijk zelf?
 
Het arbeidsloon is 45 euro per uur.
De prijs van de olie is een normale prijs voor goede olie.
Ik vind de prijs nog redelijk mee vallen hoor.

Overigens noem ik dit een 'kleine beurt', geen grote.
Wanneer moeten de kleppen worden gesteld bij de SV ? Om de 24.000km ? Dan pas kan je lachen om de kostprijs.

Ik had mijn motor weggebracht, de kuip er al afgehaald. Nieuwe bandjes voor en achter, nieuwe accu en kleppen stellen. Prijs : 450 euro incl. leenmotor.
Dus verder geen olie, bougies of weet ik veel wat ;) Jaja, motorrijden is een dure hobby. Nou zijn die bandjes het duurste, kleppen stellen valt nog wel mee.


Overigens doe ik alle kleine beurten zelf bij www.motorxtra.nl .
Scheelt als je er handig in bent veel geld. De eerste keren zal het niet verschillen met de dealer, maar je leert voor dat geld. Daarna gaat alles razendsnel en ben je bijna geen geld kwijt.

Rond Eindhoven zal vast ook wel zo'n doe het zelf motorgarage zijn.
 
Prijs valt denk ik wel mee, net mijn 40K beurt achter de rug:
-nieuwe boegies, kleppenstellen, oliefilter, olie, remblokjes achter, nieuwe achterband en nieuwe boegiekabels.

780 euro..tel maar neer...de band zit natuurlijk niet in normale grote beurt, en die was 200euro inclusief arbeid. De boegiekabels hoorden ook niet bij normale arbeid...blijft er iig een bedrag van meer dan 400 euro voor de beurt zelf staan.

-F-
 
Prijs valt best mee.

Laatst m'n Mille voor een kleine beurt gebracht inclusief:
- oliefilter
- 4 liter olie
- 4 bougies
- luchtfilter
- remvloeistoffen

totaal: 210 euro
 
is een normale prijs voor een grote beurt. Meestal wordt er veel meer gerekend. bv. als de kleppen gesteld moeten worden...

en de prijs voor olie enzo is ook goed hoor. niks te klagen vind ik!
 
Prijs valt best mee.

Laatst m'n Mille voor een kleine beurt gebracht inclusief:
- oliefilter
- 4 liter olie
- 4 bougies
- luchtfilter
- remvloeistoffen

totaal: 210 euro


4 liter olie?? hedde gij unne Mercedes 6 cilinder???? ;) ;)

Mille heeft een erg groot carter, en dry sump systeem he, geloof ik??? wel heel goed!

Grtzz HagaSan, met 3,3l incl oliefiter. Scheelt dus niet eens zoveel.

PS. prijs valt inderdaad erg mee, mag je niet over klagen. De olie is ook niet abnormaal duur. Ja, eigenlijk wel, maar dat is ie overal! :( :( :(
 
4 liter olie?? hedde gij unne Mercedes 6 cilinder???? ;) ;)

Mille heeft een erg groot carter, en dry sump systeem he, geloof ik??? wel heel goed!

Grtzz HagaSan, met 3,3l incl oliefiter. Scheelt dus niet eens zoveel.

PS. prijs valt inderdaad erg mee, mag je niet over klagen. De olie is ook niet abnormaal duur. Ja, eigenlijk wel, maar dat is ie overal! :( :( :(

Haha, inderdaad, gaat 3,9 liter in dacht ik met filter, zonder filter 3,7. Maar het is wel veel jah. :) Dry sump ja.
 
Op zaterdag 02 november 2002 16:38 schreef Haga-San het volgende:4 liter olie?? hedde gij unne Mercedes 6 cilinder???? ;) ;)

* knip *

Haha LOL
:)
Officieel is de inhoud van het oliesysteem van de Mille 3,7 3,9 liter inc. filter maar dat wordt natuurlijk afgerond.

edit:
Shit... mis op 200cc
 
Laatst bewerkt:
'Ksnap niet waar je over klaagt, ik vind het echt niet (te) duur!
Andere optie is natuurlijk naar een zaak gaan met veel imitatie onderdelen en lekkere goedkope olie, dan lijkt het tenminste ff goedkoop, totdat het stuk loopt 8-)

Paul.
 
Op zaterdag 02 november 2002 19:19 schreef aprilia2000 het volgende:
€740,- voor een 10.000 KM beurtje bij een RS125'je, dat noem ik duur...

.. moet je maar 2 takt gaan rijden ;) . Zal zeker iets als nieuwe zuiger of zo bijzitten neem ik aan? Nieuwe band(en)?? Licht eens toe! Het is wel veel, maar VEEL hoeft nog niet DUUR te zijn.

Grtzz HagaSan.
 
Zoals de meeste mensen heb ik de grote beurt (12000km) laten uitvoeren bij een officieele dealer van het merk waar ik op rijd.
Ben wel handig genoeg om zelf het een en ander te doen maar aangezien ik erg ontevreden was over mijn vorige dealer, waar ook deze motor vandaan komt, heb ik deze beurt bij een andere dealer laten uitvoeren om eens te zien of alles naar tevredenheid zou verlopen.
Dus ik heb de motor weg gebracht voor zijn beurtje, een leenmotor meegekregen en in de avond mijn motor weer opgehaald.
Totale kosten maar liefst 198 euro'tjes, slik....
Dit is niet mijn eerste motor en ik heb al vaker beurten laten uitvoeren bij een dealer, maar gezien de kilometers dacht ik dat het niet zo heel veel zou voorstellen en de kosten dus ook niet zo hoog zouden zijn.
Ze claimen 3 uur bezig zijn geweest met vervangen van luchtfilter(31 euro), 2,5 liter olie a 10,78 de liter, bougie(2 x), kleinmateriaal en syncroniseren.
Dat luchtfilter was volgens de onderhoudstabel niet nodig maar was wel erg vies, dat heb ik zelf ook gezien.
Olie lijkt mij nogal aan de dure kant aangezien ze vast wel grote hoeveelheden opgeslagen hebben..dit kostte bij mijn vorige dealer aanzienlijk minder.
Ook hebben ze de remstang overgespoten, dit betreft eigenlijk een garantie claim omdat er wat roest op zat...dit overspuiten heb ik tuurlijk betaald omdat een importeur dit niet zal betalen, vermoed ik.

De volgende beurt doe ik zelf, de beurt daarna ben ik geneigd om maar zoveel mogelijk zelf te doen en het stellen van kleppen aan hun over te laten om zo de kosten te drukken.
Het moet natuurlijk wel allemaal leuk blijven, heb ook nog een auto met bijkomende kosten van onderhoud enz.
Hoe doen jullie dit, al het onderhoud uitbesteden of ook zoveel mogelijk zelf?

Vind de prijs ook erg meevallen. Vergeet niet dat bijv. de bougies niet echt makkelijk toegankelijk zijn bij de SV. Ik was destijds ook zoiets kwijt. Als zo'n beurt netjes uitgevoerd wordt en alles is daadwerkelijk gebeurd (schijnt niet vanzelfsprekend te zijn bij sommige dealers....) is het het geld gewoon waard. Bij mij zit de 18.000 beurt eraan te komen (incl. kleppenstellen).... ik zal je op de hoogte houden wat dat gaat kosten, kan je alvast gaan sparen ;)
 
prijs is prima hoor voor een grote beurt...
ik was voor mijn 24.000 ruim €600,-kwijt...geen banden en geen ketting...

dus...mooi prijssie dacht ik zo! :)
 
.. moet je maar 2 takt gaan rijden ;) . Zal zeker iets als nieuwe zuiger of zo bijzitten neem ik aan? Nieuwe band(en)?? Licht eens toe! Het is wel veel, maar VEEL hoeft nog niet DUUR te zijn.

Grtzz HagaSan.
Een nieuwe zuiger en koppelingsplaten en één stalen remleiding, ik vind 't duur, vooral aangezien er 8 uren bijstonden en 10.000 KM met een set koppelingsplaten vind ik ook te weinig (normaal straatgebruik). Vergeet niet dat €740,- gewoon 1630,75 in guldens is...

En TommyFumi, ik ben ook wel benieuwd wat die 18.000 KM beurt gaat kosten!
 
Zoveel mogelijk zelf doen. Daarom wil ik ook een bandit kopen, daar kunnen de kleppen als het goed is gewoon met een sleuteltje gesteld worden ipv stelplaatjes zoals de vulcan.

Eeen luchtfilter kan 8 euro kosten, 2 bougies kunnen 16 euro kosten, een halve liter remvloeistof kan 8 euro kosten, kleppen kunnen hydraulisch zijn(geen onderhoud) of met boutjes(meest kostenbesparend om het zelf te doen bij de boutjes).3 liter olie kan 24 euro zijn. Een oliefilter kan zelfs 2 euro zijn, laten we hier echter 10 euro voor rekenen omdat je die toch bij een dealer koopt.

We betalen alleen veel meer. Ik heb ergens gewerkt waar veel onderhoudsonderdelen te koop waren, het hoeft allemaal geen drol te kosten.

Je kan dus met het los kopen van de spullen 66 euro kwijt zijn. En dan je eigen arbeid erin steken.
Onderdelen voor onderhoud zie ik vaak voor het 2 dubbele verkocht worden.
Een luchtfilter kan 4 euro inkoop zijn. Licht eraan hoe ingewikkeld je filter is natuurlijk.
Maar als je zelf niet kan sleutelen en de dealer moet ook eten, dan kan de dealer er het beste mee overweg natuurlijk.
Doe het zelvers doen het toch zelf, en de anderen moeten de dealer betalen.
Ik vind het alleen jammer dat je als doe het zelver vaak teveel voor losse onderdelen betaald, maarja dat ga je inzien als je de inkoopprijzen weet..
Maar 12000km lekker sturen voor 200 euro, dat is toch goed dan ;)
 
Zoals de meeste mensen heb ik de grote beurt (12000km) laten uitvoeren bij een officieele dealer van het merk waar ik op rijd.
Ben wel handig genoeg om zelf het een en ander te doen maar aangezien ik erg ontevreden was over mijn vorige dealer, waar ook deze motor vandaan komt, heb ik deze beurt bij een andere dealer laten uitvoeren om eens te zien of alles naar tevredenheid zou verlopen.
Dus ik heb de motor weg gebracht voor zijn beurtje, een leenmotor meegekregen en in de avond mijn motor weer opgehaald.
Totale kosten maar liefst 198 euro'tjes, slik....
Dit is niet mijn eerste motor en ik heb al vaker beurten laten uitvoeren bij een dealer, maar gezien de kilometers dacht ik dat het niet zo heel veel zou voorstellen en de kosten dus ook niet zo hoog zouden zijn.
Ze claimen 3 uur bezig zijn geweest met vervangen van luchtfilter(31 euro), 2,5 liter olie a 10,78 de liter, bougie(2 x), kleinmateriaal en syncroniseren.
Dat luchtfilter was volgens de onderhoudstabel niet nodig maar was wel erg vies, dat heb ik zelf ook gezien.
Olie lijkt mij nogal aan de dure kant aangezien ze vast wel grote hoeveelheden opgeslagen hebben..dit kostte bij mijn vorige dealer aanzienlijk minder.
Ook hebben ze de remstang overgespoten, dit betreft eigenlijk een garantie claim omdat er wat roest op zat...dit overspuiten heb ik tuurlijk betaald omdat een importeur dit niet zal betalen, vermoed ik.

De volgende beurt doe ik zelf, de beurt daarna ben ik geneigd om maar zoveel mogelijk zelf te doen en het stellen van kleppen aan hun over te laten om zo de kosten te drukken.
Het moet natuurlijk wel allemaal leuk blijven, heb ook nog een auto met bijkomende kosten van onderhoud enz.
Hoe doen jullie dit, al het onderhoud uitbesteden of ook zoveel mogelijk zelf?

Tja, je kan klagen of zelf je onderhoud uitvoeren.
Ik noem de werkzaamheden zoals je beschrijft een kleine beurt. Dat ze daar 3 uren over doen is mij onduidelijk. Hier zou je dus op kunnen besparen door zelf aan de slag te gaan.
Koop een werkplaatshandboek. Werk met goed gereedschap anders sloop je de boel.
Ik doe al het onderhoud zelf. Vind het een leuke hobby. Ik koop er zelfs speciaal een motor voor om de winter te overleven. Mijn motor en die van mijn vriendin hebben nog bijna 2 jaar fabrieksgarantie, dus afblijven, helaas.
 
Zoveel mogelijk zelf doen. Daarom wil ik ook een bandit kopen, daar kunnen de kleppen als het goed is gewoon met een sleuteltje gesteld worden ipv stelplaatjes zoals de vulcan.

Eeen luchtfilter kan 8 euro kosten, 2 bougies kunnen 16 euro kosten, een halve liter remvloeistof kan 8 euro kosten, kleppen kunnen hydraulisch zijn(geen onderhoud) of met boutjes(meest kostenbesparend om het zelf te doen bij de boutjes).3 liter olie kan 24 euro zijn. Een oliefilter kan zelfs 2 euro zijn, laten we hier echter 10 euro voor rekenen omdat je die toch bij een dealer koopt.

We betalen alleen veel meer. Ik heb ergens gewerkt waar veel onderhoudsonderdelen te koop waren, het hoeft allemaal geen drol te kosten.

Je kan dus met het los kopen van de spullen 66 euro kwijt zijn. En dan je eigen arbeid erin steken.
Onderdelen voor onderhoud zie ik vaak voor het 2 dubbele verkocht worden.
Een luchtfilter kan 4 euro inkoop zijn. Licht eraan hoe ingewikkeld je filter is natuurlijk.
Maar als je zelf niet kan sleutelen en de dealer moet ook eten, dan kan de dealer er het beste mee overweg natuurlijk.
Doe het zelvers doen het toch zelf, en de anderen moeten de dealer betalen.
Ik vind het alleen jammer dat je als doe het zelver vaak teveel voor losse onderdelen betaald, maarja dat ga je inzien als je de inkoopprijzen weet..
Maar 12000km lekker sturen voor 200 euro, dat is toch goed dan ;)

voor een bandit1200: bougie €6,60/st (4x), luchtfilter €22,50 ,olie(half syntheet) €6,95/L (~3,5x) ,oliefilter €9,10 ,
 
Laten we geen appels met peren gaan vergelijken (RS125), maar wat jij kwijt bent voor je 2 takt is inderdaad wel erg veel geld.
Daar kies je dan ook zelf voor bij aanschaf, je hebt ook nog de keuze(mits genoeg saldo :) ) om een 25Kw 4 takt te kopen .

TommyFumi, bij de 18.000km hoeven de kleppen niet gecontroleerd/gesteld te worden.
Dit wordt pas bij de 24.000 gedaan, dus ook jij kunt nog even doorsparen :)
Bij de 18k beurt hoeft alleen de olie met filter en het luchtfilter vervangen te worden.
Ik was bij mijn andere SV op de 24k beurt iets van 1250 gulden kwijt, maar daar zaten dan wel tandwielen, ketting en een mooie BT010 achterslof bij.

De reden waarom ik dit verhaal hier neerzet is omdat ik geen goed vergelijk heb, heb geen facturen meer van vorige beurten bij de andere dealer.
Weet dus niet hoeveel daar een 12k beurtje kost, kon alleen maar beredeneren hoeveel tijd ik daar mee kwijt zou zijn.
Maar aangezien ik niet met alle handelingen ervaring heb is dat moeilijk in te schatten.
Inderdaad goede kwaliteit onderdelen, olie en kundige werkplaats kosten nou eenmaal geld.
Kom ik niet onderuit, tenzij ik het zelf allemaal ga doen.
Volgende beurt doe ik dus wel zelf maar het kleppen stellen laat ik toch maar over aan iemand die dit regelmatig doet en ook nog eens is gespecialiseerd in Suzuki.
 
Laten we geen appels met peren gaan vergelijken (RS125), maar wat jij kwijt bent voor je 2 takt is inderdaad wel erg veel geld.
Daar kies je dan ook zelf voor bij aanschaf, je hebt ook nog de keuze(mits genoeg saldo :) ) om een 25Kw 4 takt te kopen .
Het was niet voor mijn eigen RS'je, maar voor die van een vriend van me, nadat ik dat bedrag hoorde heb ik mijn beurtje geannuleerd en heb ik alles zelf gedaan, was een krappe €300,- kwijt!
Inmiddels ben ik dus ook overgestapt op een SV650S, nu nog ff onbegrensd maar de 12e word 'ie begrensd.
 
Laatst bewerkt:
Die prijs vind ik zelfs nogal laag voor een grote beurt. *D
De laatste keer dat ik een grote beurt heb laten uitvoeren was aan de GTR en dat koste toen FL. 600,- '(
Intussen heb ik een heftafel gekocht en betaal ik alleen nog de benodigde
spullies :}
En aangezien ik twee brommers moet onderhouden scheelt dat wel effe. ;)
Verder heb ik dan lekker een aantal uurtjes sleutelplezier. :}
En dat bevalt mij heel goed. :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan