Kosten grote/kleine beurt

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik vind die prijzen anders knap hoog.

4x irridium bougies (ebay) = 30 euro
1xK&N luchtfilter (ebay)= 45 euro
4l olie (castrol Louis) = 34 euro

en die zaken verdienen er ook nog op, dus vraag me af waarop een nederlandse dealer zijn prijzen basseerd baseert -O-
de ene (irridium) bougie is de andere niet
en de ene kwaliteit olie is de andere niet
daarbij zit het verschil in marges tussen internetbedrijven, handelaren, dealers en merkdealers in overheadkosten, service, garantie, etc.
 
Ok, domme vraag: wat houd een kleine beurt precies in en wat een grote?

Mijne heeft binnenkort nl. ook onderhoud nodig.
 
Kleine beurt is meestal vloeistoffen vervangen, grote beurt zijn dingen als bougies vervangen, kleppen en ontsteking stellen, wiellagers smeren en dergelijke.
 
Maar maak het ook mee dat het gewoon echt perfect wordt uitgevoerd, maar dan praat je over iemand die gewoon precies weet waar hij mee bezig is, ook die zijn er genoeg.
Maar ook voor regulier onderhoud heb je best wel kennis van zaken nodig.

Dank je 8-)

Ach ik doe al 5 jaar zelf het onderhoud aan mijn Toyota Celica. Heb zelf een compleet turboblok erin gelepeld. Alleen iemand anders heeft de electrische bedrading omgesoldeerd. Verder speciaal voor de motor wel momentsleutels gekocht en weet ondertussen ongeveer alle momenten wel uit mijn hoofd van de buitenkant :)

Over de Iridium bougies.

de ene (irridium) bougie is de andere niet
en de ene kwaliteit olie is de andere niet
daarbij zit het verschil in marges tussen internetbedrijven, handelaren, dealers en merkdealers in overheadkosten, service, garantie, etc.

Ik heb dacht ik (uit mijn hoofd ) NGK CR8EIX en ik geloof er geen bal van dat deze bougies ínferieur zouden zijn aan NGK bougies die je bij een dealer koopt. Alleen betaal ik incl verzendkosten maar 1/3 !!!!!!! van de dealer prijs. 36 of 100 euro betalen is een TE groot verschil. Verder valt het me op dat alle lucht filters zo duur zijn, mijn soes filter was/is maar 20,-.
 
de ene (irridium) bougie is de andere niet
en de ene kwaliteit olie is de andere niet
daarbij zit het verschil in marges tussen internetbedrijven, handelaren, dealers en merkdealers in overheadkosten, service, garantie, etc.

ik heb het over NGK bougies uiteraard.
en voor zover ik weet is castrol olie een van de betere motorolie merken verkrijgbaar...

en ik mag aannnemen dat een dealer lagere inkoopprijzen heeft dan dat ik ze als particulier heb.
en als dat niet zo is moeten ze eens 2.0 gaan inkopen ...
 
Ik heb een ZXR 400

hier zijn alle vloeistoffen vervangen..
ook zijn bougies, kleppen stellen, caberateurs stellen,
nieuwe remblokken, koppeling spannen, andere sproeier erin,
en ik heb andere/nieuwe voetsteunen
voor bij elkaar 140 euro..
daarop kwam nog 2 uur werkloon,
dit was 59 euro per uur..
dus 140 + 118 = 258 eurotjes.... :+
 
Ik heb een ZXR 400

hier zijn alle vloeistoffen vervangen..
ook zijn bougies, kleppen stellen, caberateurs stellen,
nieuwe remblokken, koppeling spannen, andere sproeier erin,
en ik heb andere/nieuwe voetsteunen
voor bij elkaar 140 euro..
daarop kwam nog 2 uur werkloon,
dit was 59 euro per uur..
dus 140 + 118 = 258 eurotjes.... :+
als dit allemaal aan mijn motor gedaan was voor dit geld dan bracht ik hem gelijk weer naar een andere dealer en liet het weer opnieuw doen
of jouw dealer moet wel 6 handen hebben als hij dit zo snel kan :)
 
hier nog een eerlijk voorbeeld:

Ducati monster 600, zonder historie met 38k op de teller (import).

Filters, bougies, distributie snaartjes, klepstel plaatjes en stellen, doormeten storing en vervangen pickup sensor, klep deksel pakkingen, benzine slangen vervangen, DID kettingset, Motul olie, achterlicht incl. montage, reparatie achterstepje rechts, montage knippers achter, reparatie afgebroken knipperlicht re. voor en werkplaats uren: € 775,-
 
Ben ook aan het rondinformeren. Heb een suzuki gsx-r750 uit 2006. Prijzen die ik van dealers tot nu toe heb gekregen lopen uiteen vanaf 450 euro (dealer Hoegee) tot aan 600 euro. En dat is alleen de beurt nog, dan is er niks vervangen zo heb ik me laten vertellen.

Ik ga het zelf niet doen omdat ik a) de kennis niet heb en b) het gereedschap niet in huis heb. Iemand die een zelfde motor 'onlangs' nog een grote beurt heeft laten geven?
 
als dit allemaal aan mijn motor gedaan was voor dit geld dan bracht ik hem gelijk weer naar een andere dealer en liet het weer opnieuw doen
of jouw dealer moet wel 6 handen hebben als hij dit zo snel kan :)

Yep...maarr.. is lokale motorboer :+ ken hem al heel lang :P en matst me nog wel eens met eht uurloon ;) daarnaast is die echt snel en erg goed :Y
 
Ben ook aan het rondinformeren. Heb een suzuki gsx-r750 uit 2006. Prijzen die ik van dealers tot nu toe heb gekregen lopen uiteen vanaf 450 euro (dealer Hoegee) tot aan 600 euro. En dat is alleen de beurt nog, dan is er niks vervangen zo heb ik me laten vertellen.

Ik ga het zelf niet doen omdat ik a) de kennis niet heb en b) het gereedschap niet in huis heb. Iemand die een zelfde motor 'onlangs' nog een grote beurt heeft laten geven?

Geen kennis is geen excuus, en met een schroevedraaier en een ratelsetje kom je een heel eind hoor, er zijn zat how to's op internet te vinden. Heb dan wel geen gsx-r van 2006, maar ik heb vorige week mijn 2005 R6 zelf gedaan:
- olie
- oliefilter
- bougie's
- remvloeistof
- koelvloeistof
- luchtfilter reinigen (k&n filter)
- kabels smeren

Was met 150 eurie en een middagje rommelen klaar, behalve het luchtfilter omdat dat na het wassen een nachtje moest drogen

Als je het eenmaal een keertje zelf gedaan hebt denk je: "was dit het nou...?" t is echt niet moeilijk
 
Geen kennis is geen excuus, en met een schroevedraaier en een ratelsetje kom je een heel eind hoor, er zijn zat how to's op internet te vinden. Heb dan wel geen gsx-r van 2006, maar ik heb vorige week mijn 2005 R6 zelf gedaan:
- olie
- oliefilter
- bougie's
- remvloeistof
- koelvloeistof
- luchtfilter reinigen (k&n filter)
- kabels smeren

Was met 150 eurie en een middagje rommelen klaar, behalve het luchtfilter omdat dat na het wassen een nachtje moest drogen

Als je het eenmaal een keertje zelf gedaan hebt denk je: "was dit het nou...?" t is echt niet moeilijk

WPHB erbij en het is zeker goed te doen.

bij mij ook begonnen met een keer de olie zelf.
daarna bougies, filter en laatst dus voorvorkolie en kettingset en de achtbrug scharnierpunten gesmeerd.
volgende keer ga ik weer stapje verder en de kleppen zelf stellen.

als je een goede werkplaats hebt en het systematisch doet is het stappen volgen idd :Y

(enige lastige wat ik tegenkwam was de ellende veroorzaakt door dealers :/ )
 
Geen kennis is geen excuus, en met een schroevedraaier en een ratelsetje kom je een heel eind hoor


Ik weet niet of het wel helemaal goed is om dit te zeggen. Dat iemand kennis heeft wil namelijk nog niet zeggen dat ie ook 2 rechterhanden heeft. Ben het er ook mee eens dat je thuis gewoon heel veel zelf kan doen, maar aan de andere kant vindt ik ook dat een nette motor netjes moet blijven en dus in sommige gevallen beter kan uitbesteden aan een dealer. Dure motor rijden is gwoon een dure hobby.
Het is soms best triest om te zien hoe sommige motoren eigenlijk achteruit gaan in hun staat.
Ik heb mijn fireblade afgelopen winter gekocht, deze was ook zelf onderhouden door de vorige eigenaar. Sommige dingen zagen er wel gewoon netjes uit, maar andere dingen waren gwoon om van te huilen.
 
Suzuki GSR600

Klein onderhoud: om de 6000 km, gemiddeld 135 euro
Groot onderhoud: om de 12000 km, 326 euro (nog maar 1 keer gehad)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het wel helemaal goed is om dit te zeggen. Dat iemand kennis heeft wil namelijk nog niet zeggen dat ie ook 2 rechterhanden heeft. Ben het er ook mee eens dat je thuis gewoon heel veel zelf kan doen, maar aan de andere kant vindt ik ook dat een nette motor netjes moet blijven en dus in sommige gevallen beter kan uitbesteden aan een dealer. Dure motor rijden is gwoon een dure hobby.
Het is soms best triest om te zien hoe sommige motoren eigenlijk achteruit gaan in hun staat.
Ik heb mijn fireblade afgelopen winter gekocht, deze was ook zelf onderhouden door de vorige eigenaar. Sommige dingen zagen er wel gewoon netjes uit, maar andere dingen waren gwoon om van te huilen.

Dat is meer een kwestie van discipline, sommige mensen willen het zichzelf te makkelijk maken en kijken niet zo nauw... Als je dan toch zelf sleutelt: geen half werk!
 
Geen kennis is geen excuus, en met een schroevedraaier en een ratelsetje kom je een heel eind hoor, er zijn zat how to's op internet te vinden. Heb dan wel geen gsx-r van 2006, maar ik heb vorige week mijn 2005 R6 zelf gedaan:
- olie
- oliefilter
- bougie's
- remvloeistof
- koelvloeistof
- luchtfilter reinigen (k&n filter)
- kabels smeren

Was met 150 eurie en een middagje rommelen klaar, behalve het luchtfilter omdat dat na het wassen een nachtje moest drogen

Als je het eenmaal een keertje zelf gedaan hebt denk je: "was dit het nou...?" t is echt niet moeilijk

Dat ben ik met je eens. En het lijkt me ook leuk te doen! Maar bijv. kleppenstellen, dat vergt toch wel precisie en ervaring lijkt me? Naast het feit dat je daar toch ook wel speciaal gereedschap voor nodig zult hebben..?!

Eigenlijk moet je zoiets voor de eerste keer gewoon samen doen met iemand die het vaker heeft gedaan en weet waar die het over heeft. Iemand die zich aan wil melden voor een middagje klussen? ;)
 
bij een echte dealer/garage?
zijn nette prijzen dan

Zeker bij een echte dealer/motorzaak...

Maar moet er bij gezegd dat dat banden niet nieuw zijn... Het zijn banden waarop 150-200 km gereden is, die ik voor een leuk prijsje over kon nemen, dat scheelt al geld. Plus dat ik behoorlijk korting kreeg op het uurloon. Ben bekend met de eigenaar van het bedrijf... ;)

Denk dat je normaal gesproken met de banden erbij wel aan een meijer of 7 zou komen... :X
 
Hoe vaak wisselen jullie van bougies? Ik heb altijd het idee zolang je motor start zijn de bougies goed. Ik kan mij niet herinneren dat ik de bougies heb vervangen. Misschien is het wel een ker gebeurd door de garage, maar dat weet ik niet.
 
Hoe vaak wisselen jullie van bougies? Ik heb altijd het idee zolang je motor start zijn de bougies goed. Ik kan mij niet herinneren dat ik de bougies heb vervangen. Misschien is het wel een ker gebeurd door de garage, maar dat weet ik niet.
Na verloop van tijd "slijt" een bougie (meestal vergroot de elektrode-afstand wat een trage of zwakke vonk opleverd)
op een zwakke vonk start hij ook wel, maar verloopt de verbranding trager en dus minder explosief = minder kracht = minder koppel
ook zorgt het ervoor dat je meer koolaanslag opbouwt
Heb je meerdere cilinders zul je het ook minder snel merken

levensduur van bougies was vroeger 5.000-10.000kms, tegenwoordig eerder zo'n 20.000-60.000kms
 
Mijn grote beurt zit er nu helemaal op. Ben totaal denk ik iets van 4 uur bezig geweest (bougies vervangen duurde 2 uur)

Olie (Castrol RS Power) 3 liter - 30,-
Olie Filter - 10,-
Lucht Filter - 20,-
Bougies (NGK iridium) - 36,-
Koelvloeistof - 10,-
Gasklep synchroniseren - gratis met dank aan een neef. (Zelf geen carbtune hoeven aanschaffen)
Kleine kosten als remvloeistof/lager vet en schoonmaakspul - 10,-

Voor nog geen 120,- klaar. 4 uur met plezier gesleuteld en minimaal 140,- bespaard.

Nou ja bespaard.
2 momentsleutels aangeschaft (100,-)
WPHB (25,-)
Klein materiaal zal ook wel tegen de 30,- aanlopen.

Niets bespaard eigenlijk dus _O- _O-
 
Wanneer ik periodiek onderhoud laat doen, dus de grote en kleine beurt elke x mee pak, moet ik dan zelf nog iets doen zoals olie bijvullen enz? Of red ik dit allemaal makkelijk wanneer ik constistent deze beurten laat doen bij mijn dealer?
 
Laatst bewerkt:
Toevallig afgelopen week Grote beurt (24.000 km) gehad voor mijn '03 600RR.
496,25 euro. Niet bij de goedkoopste, wel een goede - De valkenier in Barneveld.

Grootste kosten waren de nieuwe bougies.

Is de klepspeling ook gecontroleerd (laat staan gesteld)?

Ik vind het dan namelijk helemaal niet zo'n hoog bedrag als daarbij ook alle vloeistoffen en bougies zijn vervangen.

Bij Motoport in Wormerveer kost klepspeling controle €350 (supersport) en dan is er nog niets gesteld.
 
Laatst bewerkt:
En BOEM 6 jaar verder :)
even spieken wie en wat je citeert ;)


Wanneer ik periodiek onderhoud laat doen, dus de grote en kleine beurt elke x mee pak, moet ik dan zelf nog iets doen zoals olie bijvullen enz? Of red ik dit allemaal makkelijk wanneer ik constistent deze beurten laat doen bij mijn dealer?

volgens mij is het dat je bij het lessen tegenwoord BRAVOK krijgt uitgelegd.

Banden(spanning), Remmen, Anus, Vering Olie ,kokoskoek, ik heb het niet gehad :+

dat ezelsbruggetje kan je aanhouden wat je zelf moet doen.
zoek het maar even op google.
als je echt voor elke rit olie peilt heb je een yamaha ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan