kosten metaal voor kroonplaten, is dit normaal?

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.167
2
Tilburg
hallo!

omdat ik binnenkort twee kroonplaten laat freesen en dit gratis gebeurt, moet IK natuurlijk voor het materiaal zorgen. dus ben ik opzoek gegaan naar een bedrijf dat aluminium en evt. magnesium in kleine hoeveelheden levert en heb ik meteen een offerte aangevraagd.

wat ik vandaag in mijn inbox zag ging mij net iets te ver. natuurlijk, kan het zijn dat ik helemaal naast zit en dat ik de prijs van metaal onderschat. wat denken jullie?

Goedemiddag Chris,

We kunnen de gezaagde blokken als volgt uit voorraad aanbieden,

2 stuks plaat 300 x 100 x 80mm

6082 T6 € 112,50 p/stuk
7075 T6 € 131,25 p/stuk
Magnesium € 420,= p/stuk


Levertijd : Uit voorraad

Verzending : € 25,=

ik bedoel, 120 euro gemiddeld voor een stuk aluminium? en 420 euro voor een blokje magnesium? is dit normaal of heb ik gelijk?

PS: en wat zou je doen, als de prijs niet belangerijk zou zijn? magnesium of toch alu?

gr
chris
 
3 * 1 * 0.8 (maten in decimeter) * 2 * 2.7 (soortelijk gewicht) = 12.96 kilo

+/- 225 euro / 12.96 = 17.36 euro per kilo voor gespecificeerd materiaal, in plaats van de onbekende Camembert die normaal voor motoronderdelen gebruikt wordt.

Inclusief zaagkosten, kleine orderkosten, voyeurscourtage etc.

Magnesium is wel wat duurder.

Maar ehh, over de onderste kroonplaat niets, maar de bovenste 80 mm dik?

Met materiaal op maat specificeren maak je wel de eerste bezuinigingsronde.
 
+1 80mm!!!! ga je 'm ook bepantseren :?

Maar ja aluminium in fatsoenlijke kwaliteit is duur, en bij frezen heb je simpelweg veel materiaal verlies.


Ik zou is op een industrieterrein in de buurt op zoek naar een frezerij/machinefabriek. Met een beetje geluk haal je daar een afvalstuk op voor de oud aluminiumprijs + een doos gebak... Logischerwijs moet je dan niet naar een fijnmechanisch bedrijf gaan waar ze 87 producten uit dat stukje aluminium halen O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit zelf kroonplaten gemaakt, en heb bij een metaalhandel voor 15 euro alu gekocht, en dit met een acetthyleenbrander zelf gegoten , en daarna helemaal gefreesd..
misschien een idee
twas voor mij ook een gok, maar pakte goed uit
 
hallo!

omdat ik binnenkort twee kroonplaten laat freesen en dit gratis gebeurt, moet IK natuurlijk voor het materiaal zorgen. dus ben ik opzoek gegaan naar een bedrijf dat aluminium en evt. magnesium in kleine hoeveelheden levert en heb ik meteen een offerte aangevraagd.

wat ik vandaag in mijn inbox zag ging mij net iets te ver. natuurlijk, kan het zijn dat ik helemaal naast zit en dat ik de prijs van metaal onderschat. wat denken jullie?ik bedoel, 120 euro gemiddeld voor een stuk aluminium? en 420 euro voor een blokje magnesium? is dit normaal of heb ik gelijk?

PS: en wat zou je doen, als de prijs niet belangerijk zou zijn? magnesium of toch alu?

gr
chris


lijkt mij niet zo schrikbarend.....en voor zo'n klein ordertje zeker niet
enne, gratis frezen......doe mij dat adres!
 
Wat is dat voor een afzettersbedrijf zeg. Wel gratis je kroonplaten willen frezen en dan

niet eens gratis voor het materiaal willen zorgen. Laten ze blij wezen dat ze wat te

doen hebben. Anders lopen die lui zich toch maar te vervelen.

Zou er niet meer komen als ik jou was.

:+ :+
 
Ik heb ooit zelf kroonplaten gemaakt, en heb bij een metaalhandel voor 15 euro alu gekocht, en dit met een acetthyleenbrander zelf gegoten , en daarna helemaal gefreesd..
misschien een idee
twas voor mij ook een gok, maar pakte goed uit

Dat is het echte werk.

Maar de meeste hebben geen brander tot hun beschikking dus zullen ze het gewoon moeten kopen.

Materiaalprijs klopt, dat spul is gewoon erg duur.
 
Laatste quote die ik heb aangevraagd was 5,75/kg voor tooling platen. Was wel 700kg in een keer en dat doet wonderen. Als je echter bij de gemiddelde metaalhandel koopt in kleine porties is de eerder genoemde prijs heel gangbaar. Ik heb helaas niets voor je liggen in de juiste maat, alles is max. 250mm. Zou eens zien of je niet iemand kan vinden die het voor je kan meebestellen in een grotere order.
 
misschien nog een optie, heb een keer via MF een oproep geplaatst voor RVS flensen , hebben ze uit restafval voor mij in begie gewaterstraald, dus het goede moment afwachten, en kijken of je hier of daar een paar stukken restmateriaal kunt kopen, op mp staan regelmatig ook dit soort aanbiedingen
 
Waarom draai je die dan niet even als losse onderdelen? Scheelt een hoop geld, en ook makkelijker te vervangen indien nodig...
Ja, ik zou die uitstekende delen ook los maken. En die kroonplaten kun je ook nesten, dwz naast elkaar leggen zodat je maximaal gebruik maakt van het materiaal.
2 driehoeken uit 2 rechthoeken zagen is erg nadelig. 1 rechthoek diagonaal doorzagen heb je ook 2 driehoeken en veel minder afval. Moet je alleen ff puzzelen ;)
 
ja maar zie het ook zo, op een cnc machine kun je niet zomaar gaan klooien met tijd, puzzels, materiaal en ga zo maar door. de man die ze gratis maakt voor me moet alles zelf programeren, ik lever alles zo simpel mogelijk aan, 2 stukken, niet meer. ik wil ook niet profiteren van het aanbod :)
 
bedankt voor de tip, zal ik doen! ff een foto van de kroonplaten: dit moeten ze worden:

kroonplaat.jpg


mooi? :+
 
Zag je ontwerp op het SV forum. Die kroonplaten zijn amper driehoekig, dus daar valt ook niet veel te winnen.
Die aanslag pinnen en die pen onderop de bovenste kroonplaat (waar is dat ding voor?) zou ik van losse delen maken. Als je ter plekke van die aanslagpinnen 2 gaten in laat frezen + draad tappen en daar een fancy bout indraait wordt het m.i. mooier, sterker en goedkoper qua materiaal. En de kroonplaat hoeft minder lang op de cnc bank omdat je niet zo'n grote homp materiaal weg hoeft te frezen. Die bovenste kun je ook een bus voor draaien, met draad erin getapt. In een paar minuutjes is dat gepiept.

Waarom hol je de platen niet uit? Misschien anders dan de gaten die je eerst had. Maar nou ziet het er wel erg massief uit. Dit oogt denk ik zwaarder dan de originele. En ik denk dat ze dat ook zijn.

Verder leuk project btw! Leuk dit soort onderdelen zelf bedenken.

Edit: Je was me net voor met je plaatje :P Dan ook maar een originele erbij:
Cockpit.jpg
 
Laatst bewerkt:
die pinnen zijn de stuurstoppers. die zorgen ervoor dat je stuur niet helemaal naar links or naar rechts kan uitslaan. de bovenste zijn om het slot vast te maken (kijk maar goed onder je kroonplaat, dan zie je ze). opzich wel ok wat je zegt, ik laat ze weer bewerken :).

gr
chris
 
bedankt voor de tip, zal ik doen! ff een foto van de kroonplaten: dit moeten ze worden:

[afbeelding]

mooi? :+


eerlijk? ziet er heel simpel uit en lomp. als je toch iets CNC laat maken zou ik er iets mooiers van maken. mss zelf een regelbare offset oid...

en als dat extra moeite is voor die CNC frezer, dan steek je toch gewoon 100€ in die man(vrouw?) zijn(haar?) hand...

neem nu dat je uiteindelijk 230-250€ uitgeeft voor CNC gefreesde kroonplaten, dan mag je zeker zijn dat die prijs heel laag is! koop je ze van een merk betaal je makkelijk 500-600€!

ik zou die richting uitgaan:
3072132ABM%20KROONPLAAT%20SUPERSPORT.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan